- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności projektowe
Życie bez odpadów w Polsce. Chcemy być bardziej ekologiczni (21939)
2021-07-12Drukuj
Według najnowszego raportu IQS, firmy badawczo-analitycznej, aż 63% Polaków deklaruje, że żyje w sposób ekologiczny. Pandemia wyraźnie wpłynęła na nawyki polskich konsumentów, kierując ich uwagę w stronę zrównoważonego rozwoju i filozofii życia w idei zero waste. Jakich zmian możemy spodziewać się w postpandemicznej Polsce? Kryzys okazał się impulsem do ważnych działań.
W okresie pandemii, coraz częściej poruszany jest temat katastrofy klimatycznej. Ogólnoświatowy kryzys skłonił ludzi do refleksji na temat potrzebnych zmian i udziału jednostki w walce o lepszą przyszłość, co wyraźnie przekłada się na większą troskę o środowisko. Według najnowszych badań firmy IQS na zlecenie Gumtree Polska, jedna trzecia Polaków rozumie już filozofię życia w stylu zero waste (bez generowania odpadów), a firmy coraz częściej reklamują się jako bezodpadowe. Aż 46% respondentów biorących udział w badaniu tłumaczy, że dopiero podczas izolacji i zdalnej pracy znalazło czas na działania proekologiczne. Ta sama ilość ankietowanych przyznała również, że wdrożyła zasady życia w stylu zero waste w swoją codzienną rutynę. To bardzo optymistyczny wynik, ponieważ rok wcześniej, zaledwie 29% osób zadeklarowało, że podjęło taką próbę.
W Polsce najczęściej marnujemy żywność. Co ciekawe, najmniej takich odpadów generują osoby starsze i po 50 roku życia, które wyrzucają miesięcznie jedzenie o równowartości 56,05 zł. Z kolei w przypadku osób młodszych, w wieku 30-39 lat, wartość wyrzucanej miesięcznie żywności to średnio aż 134 zł. Mateusz Kowalczyk, współtwórca aplikacji Foodsi wyjaśnia, że wraz z rozwojem technologii, sposobów na ograniczenie odpadów żywnościowych jest coraz więcej i mogą one pomóc w trosce o środowisko zarówno w trakcie, jak i po okresie trwającej pandemii.
“To dobrze, że w izolacji Polacy zapoznali się z ideą zero waste, jednak powrót do biur i życia towarzyskiego to też częstsze zamawianie jedzenia na mieście, większe wydatki i życie w pośpiechu. Powrót do normalności stawia nam kolejne, ekologiczne wyzwania. Gastronomia, której otwarcia tak długo wyczekiwaliśmy, jest dobrym przykładem sfery, w której również powinniśmy zadbać o ograniczenie odpadów. Niesprzedane dania, które wciąż są zdatne do spożycia, zazwyczaj lądują po zamknięciu knajpy w śmietniku. Warto wspierać lokale, które umożliwiają ich zakup w niższej cenie, nie generując kolejnych odpadów. Wykorzystanie danego produktu w stu procentach to również niemarnowanie zasobów, jakie były potrzebne do jego wytworzenia” - mówi Mateusz Kowalczyk, współtwórca aplikacji Foodsi.
Na drodze ku niemarnowaniu (żywności, a także odzieży, elektroniki i innych akcesoriów), ważne jest dążenie do przejścia z gospodarki linearnej do gospodarki o obiegu zamkniętym. Ta druga jest koncepcją gospodarczą, w której produkty, materiały oraz surowce powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być zminimalizowane. Istotne jest, żeby odpady – jeżeli już powstaną – były traktowane jako surowce wtórne. Jak informuje Piotr Barczak, ekspert do spraw Gospodarki o Obiegu Zamkniętym z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste, przed Polską jeszcze długa droga do widocznych zmian. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii realizuje obecnie projekt GOSPOSTRATEG "Oto-GOZ", którego celem jest opracowanie wskaźników pomiarowych, umożliwiających ocenę postępu tej transformacji w Polsce oraz jej wpływu na rozwój społeczno-gospodarczy.
“Dzisiejsze modele produkcji i konsumpcji są pochodną złych priorytetów. Dochód producenta przejął rolę decydującą, podczas gdy koszty zewnętrzne są przeniesione na społeczeństwo, zasoby naturalne, kryzys klimatyczny i bioróżnorodność. W Polsce pilnie potrzebujemy systemu pełnej odpowiedzialności producenta. Niestety daleko nam do gospodarki o obiegu zamkniętym. O wiele lepsze kroki podejmuje np. Francja, zmuszając rynek do przechodzenia na opakowania wielorazowe, Niemcy, rozszerzając swoje systemy kaucyjne, czy Portugalia, wprowadzając zakaz finansowania spalarni odpadów z pieniędzy publicznych” - mówi Piotr Barczak, ekspert ds GOZ z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste.
Troskę o środowisko utrudniają nam również ograniczony budżet, brak przejrzystej komunikacji ze strony marek, a także mały wybór ogólnodostępnych produktów w przystępnych cenach, które np. zapakowane są w tworzywa inne niż plastik. Chociaż Polacy odczuwają wiele barier we wdrożeniu zasad zero waste, większość ankietowanych konsumentów deklaruje, że planuje podtrzymać proekologiczne praktyki. Warto przyjrzeć się pozytywnej zmianie i jednocześnie z rozsądkiem korzystać z możliwości, jakie daje nam odmrażanie gospodarki. Postpandemiczny świat może być okazją do wyjścia z ery konsumpcjonizmu i stanowi ważny moment podczas walki z katastrofą klimatyczną.
Podobne artykuły
- Jak lobbing na rzecz paliw kopalnych wysysa fundusze naprawcze po COVID
Unijne fundusze naprawcze COVID-19 mają napędzać „zieloną transformację” i oduzależnić nas od paliw kopalnych – ale lobbing branżowy zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym sprawił, że firmy naftowe i gazowe oraz przedsiębiorstwa użyteczności publicznej pozostają jednymi z największych beneficjentów we Włoszech, Hiszpanii, Portugali i Francji.
Więcej
- Recykling energii: układy synergiczne OZE
Zapraszamy na cykl dyskusji online o możliwościach spowolnienia zmian klimatu oraz koniecznych przedsięwzięciach, dających szansę na wypełnienie dyrektyw Unijnych prowadzących do neutralności klimatycznej w 2050 roku.
Więcej
- Zaufanie, odpowiedzialność, odwaga, etc.
W wielu rankingach międzynarodowych Polska jest jednym z tych krajów, gdzie tzw.: zaufanie społeczne jest jednym z najniższych. Jedynie gdzieś między 20-30% Polaków jest skłonna zaufać drugiemu Polakowi. Jednocześnie podobnie niskie zaufanie na tle innych Państwa prezentujemy wobec władz państwowych, typu rząd czy parlament. Wciągu ostatniego tygodnia kilkukrotnie dyskutowałem o zaufaniu, na różnego rodzaju spotkaniach.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności