- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności projektowe
Ukrywanie dopłat do paliw kopalnych pod celami czystej energii? (21698)
2021-02-12Drukuj
Aby zabezpieczyć integralność celów klimatycznych, należy wprowadzić przejrzyste zasady, piszą Vlasios Oikonomou i Haris Doukas.
Vlasios Oikonomou jest dyrektorem zarządzającym w Instytucie Europejskiej Polityki Energetycznej i Klimatycznej w Holandii. Haris Doukas jest profesorem nadzwyczajnym ds. Polityki energetycznej i klimatycznej na Narodowym Uniwersytecie Technicznym w Atenach w Grecji.
Gaz ziemny składa się w 70–90% z metanu, silnego gazu cieplarnianego przyczyniającego się do globalnego ocieplenia. Opinia publiczna postrzega gaz ziemny jako mniej szkodliwy niż inne paliwa kopalne, takie jak ropa czy węgiel.
Opierając się na niedawnym eksperymencie w USA, amerykańska opinia publiczna ma inne odczucia i skojarzenia z „gazem ziemnym” niż z „metanem”, mimo że gaz ziemny składa się głównie z metanu.
„Metan” i „gaz metanowy” wywołują znacznie silniejsze negatywne uczucia i skojarzenia z zanieczyszczeniem niż „gaz ziemny”. To pokazuje znaczenie terminu używanego do komunikacji na temat tego paliwa kopalnego.
Ale co z odpowiednimi politykami, które ją promują? Czy istnieje ryzyko, że polityka promująca paliwa kopalne jest ukryta pod ambitnymi krajowymi celami w zakresie energii i klimatu?
Weźmy na przykład cele w zakresie efektywności energetycznej. Osiągnięcie celu UE w wysokości 32,5% wiąże się z odchyleniem na poziomie 4-6% rocznie, a postęp w zakresie efektywności energetycznej - w skali globalnej - jest na niskim poziomie 1%, podczas gdy powinien wynosić 3%, co potwierdziła Międzynarodowa Agencja Energii (MAE).
Realizując cel w zakresie efektywności energetycznej, państwa członkowskie UE zasadniczo starają się równolegle obniżyć emisyjność swojego systemu energetycznego - od ogrzewania mieszkań po sektor transportu.
Komisja Europejska domaga się co najmniej 40% redukcji emisji z ogrzewania gazowego, podczas gdy dotychczas zaledwie 6% ogrzewania i chłodzenia przypisuje się czystym źródłom, a dotowanie ogrzewania paliwami kopalnymi jest jedną z głównych barier w transformacji energetycznej.
Kilka państw członkowskich o silnie węglowych gospodarkach, takich jak regiony węglowe UE w okresie przejściowym, również zobowiązało się do bardzo ambitnych celów w zakresie dekarbonizacji w ciągu najbliższych 10-20 lat, jednocześnie obiecując przesunięcie całego finansowania krajowego - i odpowiednich funduszy UE - na czyste paliwa .
Czy tak jest? Odpowiedź brzmi: niestety nie do końca. Jak niedawno wykazało Europejskie Biuro Ochrony Środowiska w niedawnej analizie pokazującej, w jaki sposób dotacje publiczne na nowe kotły gazowe niszczą klimat. Kilka państw członkowskich nadal subsydiuje paliwa kopalne i nadal będzie to robić w ramach krajowej polityki społecznej lub klimatycznej.
Weźmy na przykład grzejniki na gaz ziemny, często kwalifikujący się środek w ramach różnych programów efektywności energetycznej, subsydiowany poprzez ulgi podatkowe, pożyczki i dotacje, które mają generować oszczędności energii.
Ponadto, jak podano w krajowych planach klimatycznych i planach energetycznych krajów, środki te mają przyczynić się do realizacji ambitnych celów klimatycznych i transformacji energetycznej.
Co gorsza, kraje takie jak Grecja, Włochy, Polska i niektóre regiony austriackie zapewniają dotacje na efektywność energetyczną nawet dla systemów grzewczych na olej i LPG, o ile generują oszczędności energii dzięki modernizacji grzejników olejowych lub LPG.
Unia Europejska postawiła sobie za cel zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w ogrzewaniu i chłodzeniu o 1,3% każdego roku, począwszy od 2021 r. Biorąc pod uwagę wszechobecność ciepła gazowego, może to stanowić wyzwanie.
Oprócz tych bezpośrednich i pośrednich dotacji na technologie paliw kopalnych, kilka państw członkowskich kwestionuje i stosuje weta w stosunku do planu ekologicznej taksonomii UE, naciskając na wykorzystanie gazu ziemnego jako paliwa przejściowego, a także wodoru ze źródeł paliw kopalnych, jak wskazano na początku tego miesiąca. grupa nacisku złożona z 10 krajów (Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Węgry, Malta, Polska, Rumunia i Słowacja).
Należy oczywiście zauważyć, że kilka państw członkowskich z regionami węglowymi w okresie przejściowym i firmami zajmującymi się paliwami kopalnymi ukrywa się za debatą o wodorze, a zwłaszcza za „niebieskim wodorem”. „Niebieski wodór” jest wytwarzany poprzez przekształcanie gazu kopalnego w wodór, przy czym CO2 jest wychwytywany, a następnie magazynowany.
Ta grupa krajów, która zawetowała, poprzez poparcie niektórych posłów w Parlamencie Europejskim, nalega na wykorzystanie gazu ziemnego do ogrzewania, przesłaniając w ten sposób do pewnego stopnia rzeczywiste zamiary dekarbonizacji ich sektorów ogrzewania i chłodzenia.
Powyższe stanowi pułapkę gazową, która w przyszłości stworzy nowe blokady dla tego paliwa kopalnego.
Profile tych krajów są podobne, ponieważ wykorzystują dotacje i pożyczki na modernizację gazu, LPG, grzejników olejowych, przestawienie węgla na gaz, w przedziale od 40 do 75% stawek dotacji, a ich wysiłki na rzecz zwiększenia udziału energii odnawialnej w ciepłownictwie opierają się przede wszystkim na biomasa (średnio 20% w ogrzewaniu z OZE).
Aby zabezpieczyć integralność celów klimatycznych przed środkami zielonego prania, należy wprowadzić przepisy. Nadszedł czas, aby określić bardziej rygorystyczne kryteria dotyczące planów sprawiedliwej transformacji, planów naprawy i strategii wieloletnich ram finansowych państw członkowskich.
Jeśli chodzi o to, jak skierować inwestorów przyzwyczajonych do finansowania paliw kopalnych do środków zgodnych z wymogami klimatycznymi, dostępne są już narzędzia.
Na przykład w sektorze prywatnym narzędzia Triple-A programu „Horyzont 2020” UE zapewniają funkcje deweloperom projektów w zakresie efektywności energetycznej i instytucjom finansującym, łącząc opłacalne, zgodne z taksonomią UE pomysły na projekty dotyczące efektywności energetycznej z rzeczywistymi schematami finansowania.
Podobnie, niedawno sfinalizowany projekt H2020 PROSPECT zaangażował ponad 200 władz lokalnych i regionalnych w sterowanie innowacyjnym finansowaniem inwestycji w efektywność energetyczną i przyjaznych dla klimatu.
Źródło: euractiv.com
Podobne artykuły
- Praworządność w zakresie ochrony środowiska i krajowe plany odbudowy: przejrzystość i partycypacja społeczna
Praworządność, jedna z podstawowych wartości UE, jest kluczowym aspektem negocjacji w sprawie Wieloletnich Ram Finansowych oraz Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na ostatnim posiedzeniu Rada Unii Europejskiej doszła do konkluzji dotyczących przepisów na temat ogólnego reżimu ochrony budżetu UE.
Więcej
- Raport Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie: Jak wygląda rynek spożywczy w Polsce i jakie są alternatywy?
Niniejszy raport przedstawia analizę wybranych zagadnień związanych z sytuacją rynku spożywczego w Polsce. Pierwsze części opracowania dotyczą krajowej produkcji żywności, zarówno roślinnej, jak i zwierzęcej.
Więcej
- ‘Plan Marshalla’ na miarę XXI wieku
Przed nami drugi ‘Plan Marshalla’. Unijne wsparcie po COVID 19, z którego 57 mld euro przypadnie Polsce. To wielka szansa na skok cywilizacyjny. My, organizacje społeczne oraz przedsiębiorcy, domagamy się w Liście do Premiera, dialogu i aktywnego włączenia nas do wspólnego wypracowania reform i projektów w ramach KPO. Obawiamy się wykorzystania funduszy do wsparcia niskiej jakości projektów, które powstają ponad głowami społeczeństwa.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności