- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Autobusy bez kierowców w Paryżu (20014)
2017-01-31Drukuj
Paryż testuje pierwszy w mieście bezzałogowy autobus. Elektryczny pojazd ma być rozwiązaniem problemu zanieczyszczonego powietrza i korków w stolicy Francji. To jednak nie jedyne z planowanych przez miasto proekologicznych rozwiązań.
Wczoraj (23 stycznia 2017 roku) na ulice Paryża wyjechał pierwszy bezzałogowy autobus EZ10. Zasilany energią elektryczną ma stać się ekologiczną alternatywą dla tradycyjnej komunikacji i przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w stolicy Francji. Pojazd wyposażony w czujniki i kamery oraz zapisaną trasę nie potrzebuje do jazdy kierowcy.
Nowy w Paryżu
Nowe rozwiązanie na ulicach Paryża to na razie model próbny. Miasto chce w ten sposób wpłynąć na poprawę stanu powietrza, z którego zanieczyszczeniem już od jakiegoś czasu zmagają się władze i mieszkańcy. Jeśli EZ10 sprawdzi się na obecnie testowanej trasie między Dworcem Lyońskim a stacją Austerlitz, pojawi się także w innych punktach miasta.
Bezzałogowy autobus nawiguje za pomocą czujników i kamer. Dzięki tej technologii wie kiedy ma ruszyć, a kiedy się zatrzymać. Na trasie pomiędzy stacjami liczącej 130 metrów pojazd rozwija prędkość do 25 km/h. Na pokładzie mieści sześciu siedzących i sześciu stojących pasażerów. Bezzałogowa komunikacja jest bezpłatna i działa przez cały tydzień. Okres testowy potrwa do kwietnia br.
Inteligentne pojazdy
Autonomiczne autobusy są ze sobą połączone za pomocą internetu, dzięki czemu mogą przekazywać sobie informacje o sytuacji na drodze, własnym położeniu czy stanie technicznym. Nawigacja GPS i kamery sprawiają, że EZ10 są zupełnie samodzielne i nie potrzebują kierowcy.
Paryż nie jest pierwszym miastem testującym bezzałogowy autobus. Pojazdy francuskiej firmy EasyMile były już sprawdzane w Japonii, Singapurze czy Stanach Zjednoczonych. W Finlandii testowy model EZ10 wozi pasażerów południowej dzielnicy Helsinek Hernesaari z prędkością do 40 km/h. We Francji do miast obsługiwanych przez bezzałogowe autobusy chce dołączyć Lyon.
Więcej innowacji
Stolica Francji może natomiast okazać się pierwszym miastem, które wprowadzi „latające” taksówki wodne. Pojazdy projektu francuskiego żeglarza Alaina Thébault i szwedzkiego windsurfera Andersa Bringdala mają pojawić się u brzegów Sekwany już wiosną tego roku. Zbudowane z włókna szklanego taksówki SeaBubble pomieszczą na pokładzie do pięciu osób. Miano "latających" zyskały z powodu ramion przytwierdzonych do korpusu, które niwelują opór wody – to dzięki nim pojazd wydaje się unosić nad taflą. Taksówki SeaBubble mają osiągać prędkość do 30 km/h i być dostępne w aplikacji Uber.
Wyścig bezzałogowych pojazdów
Na polu autonomicznych środków lokomocji Unia Europejska nie chce dać się wyprzedzić Chinom i Stanom Zjednoczonym, dlatego poświęca tym inwestycjom dużo pieniędzy i uwagi. Z drugiej strony rozwój rynku bezzałogowych pojazdów w Europie hamuje ratyfikowana przez 21 z 28 krajów konwencja wiedeńska o ruchu drogowym z 1968 r. Porozumienie podpisane w ramach ONZ wymusza na kierowcach możliwość kontroli działań pojazdu w każdej chwili. Konwencja pozwala na testowanie bezzałogowych pojazdów, ale nie na ich użytkowanie.
Od 2016 roku Komisja Europejska działa na rzecz zmiany prawa w kwestii połączonych ze sobą samochodów, a powołana przez nią Komisja Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności i Zrównoważonego Rozwoju Przemysłu Motoryzacyjnego w Unii Europejskiej (GEAR 2030) zajmuje się tą sprawą od roku.
Innowacyjnie i ekologicznie
Rozbudowa ekologicznej komunikacji miejskiej miałaby znaczny wpływ na środowisko, stąd wyraźne zainteresowanie Unii. Paryż podobnie jak wiele dużych miast Europy zmaga się z problemem zanieczyszczonego powietrza i jego negatywnego wpływu na zdrowie mieszkańców. Władze Warszawy chcą poradzić sobie z problemem zwiększając liczbę ekologicznych autobusów na prąd. Niedawno w stolicy stanęła pierwsza w Polsce ładowarka do elektrobusów.
Źródło: www.euractiv.pl
Podobne artykuły
- We Francji powstała pierwsza na świecie solarna ulica
We Francji, w małej wiosce w Normandii powstała pierwsza na świecie droga solarna. Ulica została wykonana z 2880 paneli fotowoltaicznych i jest w stanie wyprodukować taką ilość energii, która zasili oświetlenie uliczne w niewielkim miasteczku.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności