- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Czyste powietrze dzięki elektromobilności (19973)
Agnieszka Tomaszewska-Kula2016-11-30
Drukuj
Wdrożenie Pakietu na Rzecz Czystego Transportu ma pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo energetyczne kraju, rozwój przemysłu i zdrowie Polaków.
We wrześniu 2016 roku Ministerstwo Energii oddało do konsultacji społecznych Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce, którego celem jest wyznaczenie harmonogramu działania w tym obszarze do roku 2025. W listopadzie Ministerstwo poinformowało, które ze zgłoszonych uwag zamierza uwzględnić.
Najważniejsze z nich to:
- potrzeba budowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż głównych korytarzy transportowych;
- potrzeba szukania synergii między infrastrukturą ładowania autobusów, a infrastrukturą dla pojazdów osobowych;
- potrzeba zdefiniowania usługi ładowania jako nowej usługi odrębnej od usługi sprzedaży energii elektrycznej;
- zagwarantowanie bezpieczeństwa przesyłania danych w punktach ładowania pojazdów;
- potrzeba integracji planów rozbudowy sieci przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego z planami samorządów w zakresie elektromobilności.
Przypomnijmy, że Plan Rozwoju Elektromobilności jest jednym z trzech elementów opracowanego w Ministerstwie Energii Pakietu na Rzecz Czystego Transportu, na który składają się również Krajowe Ramy Polityki Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.
Zgodnie z założeniami Ministerstwa Energii Pakiet na Rzecz Czystego Transportu ma być wdrażany w trzech fazach:
I. Faza przygotowawcza zaplanowana na lata 2016-2018
a. Wdrożenie regulacji usuwającej bariery rozwoju elektromobilności,
b. Uruchomienie pierwszych pilotażowych projektów,
c. Powołanie programów finansowych dedykowanych elektromobilności,
d. Uruchomienie funduszu niskoemisyjnego transportu,
e. Powstanie prototypów polskich samochodów elektrycznych.
II. Faza wdrożeniowa zaplanowana na lata 2019-2020
a. Wypracowanie modeli biznesowych upowszechnienia infrastruktury i pojazdów,
b. Wybudowanie infrastruktury w wybranych aglomeracjach wzdłuż sieci TEN-T,
c. Komercjalizacja przedsięwzięć badawczych uruchomionych w fazie przygotowawczej,
d. Przejście polskich producentów od fazy prototypu do fazy produkcyjnej,
e. Intensyfikacja instrumentów wsparcia do zakupu pojazdów elektrycznych.
III. Faza rynkowa zaplanowana na lata 2021-2025
a. Transport elektryczny na stałe wpisany w krajobraz polskich miast,
b. Zakończenie przygotowań sieci elektroenergetycznej do współpracy z pojazdami elektrycznymi,
c. Powszechne wykorzystanie pojazdów elektrycznych przez administrację,
d. Wykreowanie silnych podmiotów przemysłowych pracujących na rzecz polskiego samochodu elektrycznego,
e. Stopniowe wycofywanie instrumentów wsparcia do zakupu pojazdów elektrycznych.
Na rok 2020 ustanowiono cele stworzenia 6 tys. punktów ładowania aut elektrycznych, w tym 400 punktów ładowania o dużej mocy, przy 50 tys. aut zasilanych prądem jeżdżących po polskich drogach. W 2025 roku plan zakłada 1 mln pojazdów elektrycznych w Polsce.
Jakie są zalety wprowadzenia na polski rynek pojazdów elektrycznych? Najważniejsza zaleta to poprawa jakości powietrza, a co za tym idzie poprawa stanu zdrowia Polaków. Dzięki pojazdom elektrycznym mamy też szansę poprawić nasze bezpieczeństwo energetyczne, bo zdaniem Ministerstwa Energii w lepszy sposób będziemy bilansować nasze sieci elektroenergetyczne. I co nie mniej ważne, rozwój rynku pojazdów elektrycznych pociągnie za sobą budowanie potencjału naukowego i rozwój inwestycji w nowe obszary przemysłu.
Perspektywa rozwoju elektromobilności zaproponowana przez Ministerstwo Energii uzupełniona została o kompleksowy zestaw propozycji instrumentów wsparcia:
I. Rozwój infrastruktury ładowania:
- Zdefiniowanie usługi ładowania
- Normy techniczne dla punktów ładowania
- Zwolnienie z podatku od nieruchomości
- Ujednolicenie zasad i wprowadzenie ułatwień budowalnych
- Dofinansowanie rozbudowy infrastruktury ładowania
II. Zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych:
- Likwidacja akcyzy na pojazdy elektryczne
- Opłata rejestracyjna uzależniona od emisyjności i ceny
- Odliczenie 100 proc. VAT w przypadku zakupu, leasingu oraz użytkowania firmowego samochodu niskoemisyjnego bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów oraz regulaminu używania pojazdu firmowego
- Zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne
- W późniejszej fazie: dopłaty do pierwszych 100 tys. samochodów
III. Wsparcie rozwoju przemysłu:
- Uruchomienie programów finansowych dla badań dedykowanych rozwojowi elektromobilności (np. w NCBiR)
- Powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
- Współpraca między Spółkami Skarbu Państwa
Wdrożenie tych instrumentów ma przyczynić się do rozwoju przemysłu elektromobilności, a w szczególności do wykreowania popytu na pojazdy elektryczne, modernizacji sieci przesyłowych oraz poprawy współpracy nauki z biznesem.
Agnieszka Tomaszewska-Kula, ChronmyKlimat.pl
Artykuł opracowany na podstawie:
Ministerstwo Energii: http://www.me.gov.pl/node/26655
Plan Rozwoju Elektromobilności: http://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/2580-Plan-Rozwoju-Elektromobilnosci.pdf
Prezentacja Pakiet Na Rzecz Czystego Powietrza: http://www.me.gov.pl/files/upload/26454/Pakiet%20na%20Rzecz%20Czystego%20Powietrza%20prezentacja.pdf
Podobne artykuły
- Minister Tchórzewski: wierzę, że elektromobilność może być jednym z kół zamachowych gospodarczego rozwoju Polski
Kierownictwo Ministerstwa Energii 14 września 2016 r. przyjęło Plan Rozwoju Elektromobilności oraz Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Z kolei 15 września 2016 r. do konsultacji skierowany został Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych powołującej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Rozwiązania zaproponowane przez ME mają poprawić bezpieczeństwo energetyczne, oraz zmniejszyć ilość zanieczyszczeń generowanych przez transport.
Więcej
- Kurtyka: Elektromobilność szansą na innowacje i rozwój gospodarki
- Autobusy elektryczne stają się coraz bardziej powszechne. Ten obszar stanowi istotny element rozwoju elektromobilności w Polsce – mówił wiceminister energii Michał Kurtyka podczas panelu „Elektryczny autobus – szansa na polską specjalizację”.
Więcej
- MAE przewiduje dalszy wzrost udziału OZE w globalnym rynku energii
Do 2021 roku udział OZE w globalnym miksie energetycznym ma być o 13 proc. wyższy niż zapowiadany jeszcze w ubiegłym roku.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności