- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Ludzka twarz Islamu – troska o klimat w imię Allaha (18848)
2015-08-31Drukuj
Islam z ekranów telewizora to ISIS, salafici i ponury czador na twarzach irańskich kobiet. Tymczasem „Islamska Deklaracja w sprawie Globalnej Zmiany Klimatu” to dojrzałe i nowoczesne spojrzenie na problem globalnej odpowiedzialności.
Islamska Deklaracja w sprawie Globalnej Zmiany Klimatu (Islamic Declaration on Global Climate Change) to stanowisko grupy liderów naukowych, politycznych i społecznych wyznania muzułmańskiego.
Deklaracja – wydana „W imię Allaha, Miłosiernego, Litościwego” – zasadniczo mogłaby wyjść spod pióra i zachodniego liberała i przywódcy religijnego chrześcijan czy buddystów. Odwołuje się do Protokołu z Kioto, dokonań IPCC, Milenijnych Celów Rozwoju ONZ. Domaga się sprawiedliwości społecznej, wskazuje na problem przeludnienia i nadmiernej konsumpcji.
W preambule czytamy:
Epokę, w której żyjemy, coraz częściej nazywa się Antropocenem („Erą Człowieka”). Nasz gatunek – chociaż wybrany na obrońcę i opiekuna Ziemi (khalifah) – spowodował takie zniszczenia, że grozi nam koniec życia, jaki znamy. Obecne tempo zmian klimatu jest nieakceptowalne, już wkrótce może my utracić delikatną równowagę Ziemi (mīzān). My, ludzie, jesteśmy częścią natury i mamy prawo korzystać z jej darów. Jednak te same paliwa kopalne, które dały nam obecny dobrobyt, są główną przyczyną zmian klimatu. Nadmierne zanieczyszczenie związane ze spalaniem paliw kopalnych niszczy dary Boga, którego znamy pod imieniem Allaha – dary takie jak funkcjonujący klimat, zdrowe powietrze do oddychania, regularne pory roku i żyjące oceany. Jednak traktowaliśmy te dary krótkowzrocznie i nadużyliśmy ich. Co powiedzą o nas przyszłe pokolenia, skoro zostawiamy im zdegradowaną planetę? Jakże staniemy przed obliczem naszego Pana i Stwórcy?
Autorzy Deklaracji, w przededniu rozstrzygającej konferencji klimatycznej COP21 w Paryżu, wskazują na odpowiedzialność i krajów rozwiniętych, i krajów arabskich zasobnych w ropę. Ta grupa państw ma pełnić funkcję przewodnią na drodze m.in. do:
- zaprzestania emisji gazów cieplarnianych do połowy wieku;
- zatrzymania ocieplenia poniżej progu 2 st. Celsjusza, a nawet 1,5 st. C;
- pozostawienia w ziemi 2/3 stwierdzonych rezerw paliw kopalnych.
Wszystkie narody świata powinny:
- dążyć do jak najszybszego zaprzestania emisji gazów cieplarnianych;
- zobowiązać się do jak najszybszego przejścia na 100% energii z OZE i/lub przyjąć strategie zeroemisyjnego rozwoju;
- inwestować w zdecentralizowaną produkcję energii, co jest najlepszym sposobem na ograniczenie ubóstwa i zrównoważony rozwój;
- przyjąć nowatorski model dobrobytu, oparty o alternatywy wobec obecnego systemu finansowego powiązanego z rabunkową eksploatacją zasobów naturalnych oraz degradacją środowiska i pogłębiającego nierówności społeczne;
- nadać priorytet modelom adaptacji do zmian klimatów wspierających kraje najbardziej narażone na skutki ocieplenia i o najniższych możliwościach adaptacji i uwzględniających potrzeby grup wykluczonych, takich jak rodzime plemiona, kobiety i dzieci.
Korporacje, sektor bankowy i przedsiębiorców powinni m.in.:
- uznać konsekwencje swojej działalności nastawionej na zysk i ograniczać własny „ślad węglowy” i negatywny wpływ na środowisko w ogólności;
- jak najszybciej zobowiązać się do produkcji 100% energii z OZE i/lub przyjąć zeroemisyjną strategię rozwoju;
- porzucić obecny model biznesowy oparty o niezrównoważony wzrost gospodarczy i przejść na zrównoważoną gospodarkę cyrkulacyjną.
Deklaracja kończy się apelem do przedstawicieli świata muzułmańskiego, zaczerpniętym ze świętej księgi:
I nie stąpaj dumnie po ziemi, bo przecież nie rozerwiesz ziemi ani nie osiągniesz wysokości gór.
Koran 17:37
Cóż, nie taki Islam straszny jak go malują. Pew Research Center wiosną zeszłego roku zapytał mieszkańców krajów arabskich o postawę wobec islamskiego radykalizmu. Ekstremizm bardzo (lub umiarkowanie) niepokoi 92% respondentów z Libanu, 80% badanych z Tunezji, 75% z Egiptu i 62% z Jordanu. Al Kaida ma niskie poparcie w większości krajów muzułmańskich. Najwyższym poparciem, wynoszącym 25%, cieszy się w Autonomii Palestyńskiej.
Marta Śmigrowska, Chrońmy Klimat
Podobne artykuły
- Imperium na skraju upadku: jak podbój Arktyki obróci się przeciw Rosji
Rosyjskie wojska ćwiczą na krach lodowych Oceanu Arktycznego. Władimir Putin ma chrapkę na ropę i gaz Arktyki. I to mimo że Rosja już dziś cierpi z powodu ocieplenia.
Więcej
- K. Guzek: Encyklika dla wszystkich i o wszystkich
Encyklika Laudato Sii jeszcze się oficjalnie nie ukazała, a już wywołuje ogromne emocje. Media podsycają atmosferę. Czytam i przecieram oczy ze zdumienia, wszak chodzi o encyklikę, która dotyczy ekologii, zwykle traktowanej po macoszemu.
Więcej
- Encyklika Franciszka: Polska rozdarta między religią a uzależnieniem od węgla
Jak Polska odpowie na zieloną encyklikę papieża Franciszka? Czy możliwe jest „nawrócenie” polskiej energetyki na zielone technologie? - zastanawia się Grzegorz Wiśniewski.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności