- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Droższe parkingi oczyszczą powietrze (19231)
2016-02-03Drukuj
Rząd planuje umożliwienie samorządom pobieranie wyższych opłat parkingowych w strefach płatnego parkowania i tym samym ograniczenie ruchu samochodowego w miastach.
Czy to przejaw świadomego działania zmniejszającego zanieczyszczenie powietrza w miastach?
Plany rządu mówią o podniesieniu pułapu stawki za parkowanie, co umożliwi samorządom regulowanie napływu samochodów do centrów miast i tym samym zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza pochodzącego z samochodowych spalin.
Ruch samochodowy jest jedną z ważniejszych przyczyn zanieczyszczenia powietrza w centrach miast. W Warszawie samochody odpowiedzialne są za ponad 60% emisji pyłów zawieszonych. Na stacji pomiarowej w Al. Niepodległości w roku 2014 dopuszczalny poziom zanieczyszczenia powietrza przekroczony został przez aż 84 dni (dopuszczalna liczba takich dni to 35).
Planowane zmiany doprowadzą do zmniejszenia ruchu samochodowego w śródmieściach miast i poprawią jakość powietrza – mówi Andrzej Guła z Polskiego Alarmu Smogowego. Liczymy, że rząd zajmie się teraz kolejnymi regulacjami zmniejszającymi ruch samochodowy w miastach, takimi jak projekt wprowadzenia Stref Ograniczonej Emisji Komunikacyjnej, które wypadły z ostatniego projektu nowelizacji ustawy Prawo ochrona środowiska.
Tego typu regulacje wprowadzono w Berlinie, gdzie od 1 stycznia 2008 roku działa Strefa Ograniczonej Emisji Komunikacyjnej. Już po roku od wprowadzenia nowych regulacji zanieczyszczenie powietrza pyłem zawieszonym pochodzącym ze spalin zmalało o 1/4, a po trzech latach od wprowadzenia strefy spadło aż o połowę.
Również czeska Praga wprowadziła przepisy wykluczające określone typy samochodów z ruchu w mieście. Od 1 stycznia 2017 roku do miasta wjeżdżać będą mogły wyłącznie samochody z silnikiem benzynowym spełniające normę Euro 1 i silnikiem diesla spełniające normę Euro 3.
Obecnie samorządy polskich miast mają dość małe możliwości w ograniczaniu ruchu samochodowego. Wskazane byłoby również umożliwienie samorządom wprowadzania opłat związanych z zatorami komunikacyjnymi (congestion charge), a więc opłat za wjazd do centrum miast, tak jak ma to miejsce w Londynie czy Sztokholmie.
Walkę z zanieczyszczeniem powietrza wspomogłoby również pozwolenie samorządom na regulowania ruchu samochodowego podczas występowania wysokich stężeń zanieczyszczenia powietrza, np. dopuszczenie do ruchu tablic parzystych lub nieparzystych, tak jak ma to miejsce w Paryżu.
Podobne artykuły
- Kraków: darmowa komunikacja w przypadku smogu
Jeśli w Krakowie pojawis się smog, komunikacja będzie darmowa – zdecydowali w środę radni. Rozwiązanie to zacznie obowiązywać najwcześniej w styczniu.
Więcej
- Zakaz spalania węgla w Krakowie
Dzięki przełomowym antysmogowym przepisom, jakość powietrza w Krakowie zacznie się poprawiać.
Więcej
- Prezydent Wrocławia nie chce smogu
Czy Wrocław podąży drogą Krakowa i ograniczy wpływ pieców na smog?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności