- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Czy rząd zatrzyma wiatraki? (19290)
2016-03-02Drukuj
O tym, dlaczego projekt tzw. ustawy odległościowej oznacza de facto zahamowanie rozwoju sektora energetyki wiatrowej w Polsce, w rozmowie Wojciechem Cetnarskim, prezesem PSEW.
REO.pl: Projekt ustawy wprowadzającej minimalną odległość elektrowni wiatrowych od zamieszkałych zabudowań ma na celu „uregulowanie problematyki lokalizacji elektrowni wiatrowych”, przy czym przedstawiciele rządu zapewniają, że intencją autorów tych regulacji nie jest zablokowanie rozwoju energetyki wiatrowej. Czy przyjmowanie tego typu regulacji dla lokalizacji wiatraków jest według Państwa w Polsce potrzebne?
Wojciech Cetnarski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW): Nowoczesne turbiny wiatrowe, o niskim poziomie oddziaływania akustycznego i niskich kosztach produkcji energii mają wysokość ok. 200 m. Proponowane zapisy wyznaczają strefę ochronną wokół takiego urządzenia o średnicy 4 km. Z setek analiz akustycznych, prowadzonych w kraju i za granicą przez certyfikowane laboratoria pomiarowe wynika, iż promień oddziaływania tego typu urządzeń, zgodny z obowiązującymi normami, mieści się w granicach 400-600 m, w zależności od uwarunkowań lokalnych, czyli rzeźby terenu, typu roślinności, ilości turbin. Brak jest zatem racjonalnych przesłanek dla ustanawiania tego typu odległości minimalnych.
Wprowadzenie strefy delimitacyjnej o średnicy 4 km, czyli 2 km od najbliższej zabudowy mieszkalnej, stref chronionego krajobrazu czy parków narodowych, oznacza wykluczenie z możliwości lokalizowania nowoczesnych turbin wiatrowych ponad 99% powierzchni kraju. Tym samym zahamowany zostanie jakikolwiek dalszy rozwój energetyki wiatrowej opartej o nowoczesne, ciche i wysokowydajne turbiny wiatrowe. Proponowane przepisy odległościowe nie rozwiązują zatem żadnego realnego problemu, a jedynie wymuszają stosowanie w przyszłości niskich turbin wiatrowych o małej mocy (500 kW - 1 MW). Tym samym Polska stanie się światowym skansenem technologicznym, o niewielkiej skali produkcji energii odnawialnej.
Propozycja PiS to zatem regulacja nadmiarowa, podobna do tej, jaka została przyjęta dla oddziaływania akustycznego autostrad. Norma ta spowodowała wielomiliardowe straty budżetu, wynikające z konieczności zainstalowania osłon akustycznych wzdłuż autostrad, mimo, że nie było ku temu żadnych racjonalnych przesłanek. W rezultacie, po kilku latach obowiązywania takiej nieuzasadnionej regulacji, w roku 2014 rząd musiał wycofać się z błędnych przepisów.
REO.pl: Obecny projekt wprowadza dodatkowe opłaty dla właścicieli farm wiatrowych. Jak Państwo oceniają te propozycje?
Wojciech Cetnarski: Dla właścicieli farm wiatrowych ogromny problem stanowi zaproponowany w projekcie czterokrotny wzrost opodatkowania farm wiatrowych podatkiem od nieruchomości. Projekt przewiduje zmianę definicji budowli w odniesieniu do wiatraków. W obecnym stanie prawnym budowlą są fundamenty wiatraka i wieża wiatrakowa, których wartość to około 20 proc. wartości całego urządzenia i od tej wartości płacony jest podatek od nieruchomości. Po zmianach budowlą byłby cały wiatrak i podatek od nieruchomości należałoby płacić od wartości całego wiatraka.
Drastyczna skala wzrostu podatku będzie maiła de facto skutek wywłaszczeniowy, gdyż żadna działalność gospodarcza nie jest wstanie znieść kilkukrotnego wzrostu opodatkowania. Takie rozwiązanie w wielu przypadkach doprowadzi do bankructwa większości inwestorów, szczególnie tych krajowych, indywidualnych, którzy podobnie jak inwestorzy, którzy zainwestowali w biogazownie nie będą w stanie obsłużyć zaciągniętych kredytów i zapłacić nałożonych podatków.
Poza tym do kosztów podatkowych miałyby dojść koszty parapodatkowe. Proponuje się, żeby warunkiem możliwości użytkowania wiatraków było ich dopuszczanie do eksploatacji przez UDT za opłatą w wysokości do 1 proc. wartości inwestycji, a zezwolenia UDT miałyby być ważne tylko dwa lata. Istniejące instalacje miałyby rok na zdobycie zezwolenia UDT.
Proponowane rozwiązanie to po prostu podatek, bo opłata na rzecz UDT nie ma żadnej innej funkcji. Przedmiotowe badania ani nie kosztują tyle jak zaproponowano ani nie ma potrzeby ich prowadzenia, szczególnie w odniesieniu do 80 proc. całkowicie nowych wiatraków, z których wiele ma jaszcze gwarancję producenta. Te dwie zmiany łącznie oznaczają de facto pięciokrotny wzrost podatkowy dla farm wiatrowych.
REO.pl: Jakich konsekwencji przyjęcia takiego projektu możemy się spodziewać?
Wojciech Cetnarski: Proponowane przepisy próbują zakamuflować podjęcie decyzji obecnego rządu o zatrzymaniu dalszego rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce. Zaproponowane rozwiązania legislacyjne dla nowych farm wiatrowych w Polskich warunkach są nie do spełnienia i oznaczają de facto koniec sektora OZE w Polsce i stopniowe znikanie już wybudowanych farm, które nie będą w stanie udźwignąć dodatkowych obciążeń podatkowych i kosztów.
Nieuzasadnione restrykcje wobec jednej, wybranej branży gospodarczej będzie skutkować niechęcią wszystkich krajowych i zagranicznych inwestorów do inwestowania w Polsce, w obawie, aby podobnie radykalne restrykcje nie objęły innych sektorów gospodarki.
źródło: reo.pl
Podobne artykuły
- Rząd zajmie się lokalizacją wiatraków
Podczas jednego z najbliższych posiedzeń Rada Ministrów wyrazi swoje stanowisko w sprawie lokalizacji farm wiatrowych. Rząd chce zwiększyć monitoring zdrowia osób mieszkających w pobliżu tych obiektów.
Więcej
- Budowa elektrowni wiatrowych w pobliżu lasów i zabudowań ma być zakazana. Sejm pracuje nad tzw. ustawą odległościową
Dziś sejmowa podkomisja zajmie się projektem przepisów dotyczących zmian w ustawach o zagospodarowaniu przestrzennym, prawie budowlanym i innych aktach prawnych. Według propozycji PiS farmy wiatrowe nie będą mogły powstawać w odległości mniejszej niż 3 km od lasów i zabudowań. Ma to przynieść korzyści zdrowotne, jednak organizacje społeczne i eksperci obawiają się, że regulacja zniszczy polską energetykę wiatrową i obniży bezpieczeństwo energetyczne kraju.
Więcej
- Więzienie za wiatrak bez pozwolenia
Bez konsultacji publicznych i międzyresortowych posłowie PiS planują przyjąć ustawę zapewniającą… większą przejrzystość lokalizowania farm wiatrowych.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności