- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Dlaczego w Polsce mamy smog i co trzeba zrobić żeby go nie było? (19995)
ChronmyKlimat.pl2017-01-18
Drukuj
Wywiad z Markiem Zaborowskim, wiceprezesem zarządu Instytutu Ekonomii Środowiska, ekspertem w dziedzinie efektywności energetycznej.
Redakcja ChronmyKlimat.pl: Dlaczego w Polsce mamy smog i co trzeba zrobić żeby go nie było?
Marek Zaborowski: Sprawa jest oczywista: mamy smog, ponieważ problemy budynków jednorodzinnych i jakość powietrza były przez kolejne lata, rządy i samorządy niezauważane. W Krakowie w latach 90. ubiegłego wieku rozpoczęto nieźle, ale od najłatwiejszych rzeczy – dużych i średnich kotłowni. A w mniejszych miastach nie zrobiono praktycznie niczego.
Każdego, kto się zabierał za przygotowanie rozwiązania po jakimś czasie paraliżował strach: a to program jest za duży, żeby go ruszyć (a Czechom, Niemcom, Anglikom, Irlandczykom się udało…), a to panowało przekonanie, że w budynkach jednorodzinnych mieszkają bogacze (w rzeczywistości jest wręcz przeciwnie).
Mówiąc prosto z mostu – mamy smog, bo jeszcze nikt do tej pory nie przygotował skutecznego, kompleksowego rozwiązania tego problemu. A problem w Polsce istniał zawsze, ale dzięki działaniom Alarmów Smogowych dostrzeżony został dopiero ostatnio.
Źródło: Instytut Ekonomii Środowiska
Jakie najważniejsze kwestie polityczne jako Instytut Ekonomii Środowiska przewidujecie w 2017 roku w obszarach efektywności energetycznej i jakości powietrza?
Koncentrujemy się na modernizacji budynków jednorodzinnych, która jest kluczem do poprawy jakości powietrza. Polski zimowy smog ma swoje źródło w domowych piecach, pochodzi ze spalania śmieci, odpadów węglowych i niskiej jakości węgla. Spalanie ma miejsce przede wszystkim w budynkach jednorodzinnych. Nawiasem mówiąc fundowanie darmowej komunikacji miejskiej jest działaniem pozorowanym, ponieważ smog motoryzacyjny występuje w lecie. Osobiście, zamiast darmowego przejazdu, wolałbym bilet do kina…. Efekt mniej więcej będzie taki sam – Kowalski dalej będzie palił w swoim piecu śmieci. Ale do rzeczy…
W roku 2017 z niecierpliwością oczekujemy wyników prac obecnego rządu. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, agenda Ministerstwa Środowiska, w 2015 roku zlikwidował programy, które przyczyniały się do rozwiązywania problemów smogu (KAFKA i RYŚ) – i w konsekwencji, w walce ze smogiem, mamy kolejny rok stracony.
Od dawna zapowiadany jest nowy program Ryś (nazwa nowego programu pewnie będzie inna). Praktycznie nie ma o tym nowym programie żadnych dostępnych informacji - polityka Narodowego Funduszu jest wielką niewiadomą, a chcielibyśmy, żeby Fundusz aktywnie włączył się w modernizację budynków, walkę ze smogiem (największym wyzwaniem ochrony środowiska) i przygotował porządny program wsparcia.
Sprawą polityczną, ale również techniczną, jest organizacja programów detalicznych, skierowanych do Kowalskiego, z którymi wyraźnie Fundusz sobie nie radzi. Trzymamy kciuki, żeby tylko z prób nie rezygnował, bo potencjalna rola Funduszu w tym obszarze jest nie do przecenienia.
Kolejną ważną sprawą jest rzeczywiste wdrożenie przez rząd strategii modernizacji budynków. Poprzedni rząd przygotował chyba najgorszą strategię w Unii Europejskiej (opinia wyrażona przez niezależnych ekspertów KE).
Mamy nadzieję, że obecny rząd przygotuje strategię, która pozwoli na najtańsze i najszybsze osiągnięcie celu w postaci poprawy stanu polskich budynków jednorodzinnych, a co za tym idzie poprawy jakości powietrza.
Dla ilustracji podam przykład działań nieefektywnych: zlikwidowano program RYŚ, gdzie dofinansowanie wynosiło 40 proc. a utworzono nowy program efektywności energetycznej dla budynków użyteczności publicznej i instytucji religijnych, gdzie dofinansowanie wynosi 85 -100 proc. (czyli efekt jest co najmniej dwa razy droższy). Tymczasem trzeba koncentrować uwagę tam, gdzie problem rzeczywiście istnieje (w urzędach i kościołach nie pali się butelkami i makulaturą) i starać się uzyskać efekt jak najmniejszym kosztem.
Drugim filarem walki ze smogiem jest legislacja dotycząca jakości paliw i urządzeń grzewczych – ale to już jest domeną KASu/PASu i niech oni o tym opowiadają.
Co jest potrzebne do rozwiązania tych problemów?
Efektywność energetyczna potrzebuje managera, który umiałby liczyć. Potrzebne jest racjonalne myślenie, planowanie i skupienie się na tym, gdzie rzeczywiście problem istnieje, czyli na budynkach jednorodzinnych. Konieczne jest uznanie tych problemów za sprawę priorytetową.
No i efektywność energetyczna i jakość powietrza potrzebują marketingu. Mam nadzieję, że w roku 2017 powstaną porządne, rządowe kampanie edukacyjne. Niechaj przykładem będzie klip z Franciszkiem Pieczką, zrealizowany na Śląsku. Kontrowersyjny, trafiający w sedno.
Czy organizacje pozarządowe i ruchy społeczne mogą odegrać jakąś rolę? Jeśli tak, jaką?
Nikt w Polsce nie zlikwidował organizacji pozarządowych, więc oczywiście, że mają swoją rolę do odegrania. Konkretnie, Instytut Ekonomii Środowiska i KAS doskonale się uzupełniają. KAS/PAS jest ruchem społecznym, wywierającym społeczną presję na rządzących.
Problemu czystego powietrza nie uda się załatwić szybko, potrzeba na to kilku, nawet kilkunastu lat, udziału kolejnych rządów. KAS powinien z jednej strony patrzeć rządzącym na ręce, a z drugiej dbać o to, żeby problem nie umarł – żeby społeczeństwo zmęczone długotrwałym procesem po prostu się nie poddało. Trzymam za nich kciuki.
Z kolei Instytut Ekonomii Środowiska, przede wszystkim w ramach inicjatywy Efektywna Polska, identyfikuje problemy i proponuje rozwiązania. Uważamy, że Polska potrzebuje dobrze przemyślanego, sprytnego programu modernizacji budynków jednorodzinnych. Musi być sprytny i przemyślany, bo problem jest ogromny, a pieniędzy mało. Będziemy przedstawiać argumenty, przekonywać, patrzeć rządzącym na ręce, a jak zostaniemy zaproszeni, to chętnie weźmiemy udział w przygotowaniu dobrego programu, chociaż czasami wolę pozycję recenzenta…
Jakie konkretne działania w obszarze energii i środowiska Instytut Ekonomii Środowiska planuje przeprowadzić w 2017 roku?
Jest ich całkiem sporo – do kwietnia publikujemy koncepcję Krajowego Programu Modernizacji Budynków - i mamy nadzieję, że będzie ona inspiracją dla rządu przy tworzeniu programów wykonawczych do Strategii Modernizacji Budynków, w kwietniu/maju planujemy analizę Krajowego Planu Działań Na Rzecz Efektywności Energetycznej oraz wcześniej wspomnianej "Strategii".
W międzyczasie wykonujemy już tradycyjne badania opinii społecznej, wydajemy Przegląd Efektywności Energetycznej i organizujemy konferencję naukową dotyczącą smogu i efektywności energetycznej w budynkach jednorodzinnych. Kalendarz zapełniony.
Dziękujemy za rozmowę.
Źródło: Instytut Ekonomii Środowiska
Marek Zaborowski - Wiceprezes Zarządu Instytutu Ekonomii Środowiska (Kraków), szef projektu współpracy Komisji Europejskiej i Rządu Indii (Delhi) „EU India Technical Cooperation Project: Energy” (obecnie wdrażanie programu instalacji 40 GW PV na dachach). Absolwent wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej na Politechnice Krakowskiej oraz podyplomowych studiów ochrony środowiska na Uniwersytecie Minnesota, Instytut H.Humphreya. Od 20 lat zawodowo zajmuje się tematyką efektywności energetycznej. Był konsultantem wielu krajowych i międzynarodowych instytucji (m.in. Komisja Europejska, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). W latach 2000 – 2009 był członkiem zarządu oraz prezesem Małopolskiej Agencji Energii i Środowiska. Jest koordynatorem i ekspertem Inicjatywy Efektywna Polska.
Podobne artykuły
- Ubóstwo energetyczne – od teorii do praktyki
Wywiad z Aleksandrem Szporem, analitykiem Instytutu Badań Strukturalnych i kierownikiem projektu dotyczącego ubóstwa energetycznego.
Więcej
- NFOŚiGW wydaje miliardy na walkę ze smogiem
Około 10 mld zł Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza na poprawę jakości powietrza w Polsce. Środki unijne i krajowe – dostępne w kilkunastu działaniach i programach priorytetowych, koordynowanych i tworzonych przez NFOŚiGW – pozwalają na bieżąco podejmować kompleksowe działania inwestycyjne, edukacyjne i monitoringowe. Program o nazwie Region to tylko jedna z propozycji NFOŚiGW na ograniczenie niskiej emisji i podniesienie efektywności energetycznej w Polsce.
Więcej
- MŚ – nie przesadzajmy z tym ostrzeganiem o smogu
Ministerstwo Środowiska odmówiło obniżenia progów alarmowania polskiego społeczeństwa o zagrożeniu smogiem.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności