- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Eagle One - zasilany słońcem bolid z Łodzi (19653)
2016-07-26Drukuj
Łódź Solar Team to pełna pasji grupa studentów łódzkich uczelni, których połączył wspólny cel - budowa bolidu solarnego i chęć rozwoju eko-technologii w Polsce.
Projekt budowy bolidu solarnego rozpoczął się w 2014 roku. Inspiracją do stworzenia pojazdu napędzanego energią słoneczną stał się projekt zaobserwowany w Holandii. Realizacja założenia we współpracy z innymi studentami łódzkich uczelni okazała się możliwa dzięki otrzymaniu wsparcia finansowego ze środków publicznych i prywatnych. Miesiące pracy nad pojazdem uwieńczyła uroczysta premiera, która odbyła się 3 lipca 2015 roku.
Solarny bolid stworzony przez łódzkich studentów przy słonecznej pogodzie może jednorazowo przejechać dystans nawet 1500 km.
W dobrych warunkach pogodowych (przy pełnym nasłonecznieniu) bolid jest w stanie uzyskać moc ok. 1200 watów. Na samochodzie znajduje się w sumie 6 m2 paneli fotowoltaicznych zamontowanych na poszyciu dachu. Pozyskana energia magazynowana jest w ogniwach litowo-jonowych o łącznej masie 60kg i pojemności 15 kWh. W pełni naładowane akumulatory przy słonecznej pogodzie pozwalają na przejechanie dystansu blisko 1500 km. Napędzają one dwa silniki elektryczne o mocy 5 kW każdy, które umożliwiają bolidowi rozpędzenie się do 120 km/h. Waga całego bolida wynosi jedynie 450 kg. Jako ciekawostkę można dodać, iż aby jechać z prędkością 50 km/h, auto potrzebuje połowy energii jaką zużywa przeciętny czajnik elektryczny.
Jest to samochód bardzo energooszczędny, sprzyja temu jego kształt, którego konstrukcja zapewnia bardzo niski współczynnik oporów aerodynamicznych i opory toczenia. Parametry auta przypominają tradycyjny pojazd: jego długość wynosi 4 metry, ma dwa miejsca – dla kierowcy i pasażera.
Osiągnięcia Łódź Solar Team
Wielkim sukcesem dla Bolida Eagle okazał się start w największym wyścigu bolidów solarnych na świecie, the Bridgestone World Solar Challenge*, który odbył się w październiku 2015 roku w Australii. Udział w zawodach był możliwy dzięki otrzymaniu grantu badawczego „Generacja przyszłości”. Załoga bolida startowała po raz pierwszy w wyścigu i zajęła 6 miejsce w klasie Cruiser osiągając tym samym najlepszy wynik wśród debiutantów z całego świata. Drużyna z Łodzi została wyróżniona spośród wszystkich zespołów nagrodą SafetyAward, przyznawaną za najbezpieczniejszy bolid oraz najlepsze przygotowanie zespołu do przejazdu 3000 km przez Australię. Był to skutek m.in. zamontowania wewnątrz wentylacji oraz klatki bezpieczeństwa z aluminium (co jest wymogiem zawodów).
Bolid przebiegł pomyślnie wszelkie testy i nie uległ na trasie ani jednej awarii. Aby uzyskać jak najlepsze efekty, w trakcie wyścigu bolidowi towarzyszył specjalny pojazd strategiczny, w którym członkowie zespołu określali, z jaką prędkością w danym momencie opłaca się jechać. Ponadto zespół cały czas czuwał nad wyciąganiem wniosków z jazdy, aby móc udoskonalić auto w przyszłości. Po przeprowadzonych obserwacjach okazało się, iż warto zredukować masę o ok. 50 kg. Aby to zrobić, wyjęto ze środka ładowarkę. Bolid będzie ładowany z zewnątrz. Kolejną kwestią do modyfikacji była optymalizacja oprogramowania samochodu. Zespół Łódź Solar Team podjął decyzję o stworzeniu aplikacji, która w trakcie jazdy będzie na bieżąco optymalizowała warunki jezdne tego samochodu.
W Polsce Eagle One wziął udział w tegorocznym pochodzie Juwenaliów w Łodzi i przemierzył ulicę Piotrkowską. Przejazd „Orzełka” wywołał spore zainteresowanie ze strony przechodniów i innych uczestników wydarzenia.
W czerwcu z kolei bolid zawitał w stolicy, gdyż Łódź Solar Team otrzymał zaproszenie na międzynarodową Konferencję i Galę wręczenia nagród CEE Clean Energy Awards, podczas której zespół brał udział w panelach dyskusyjnych oraz reprezentował projekt inwestorom.
Obecnie zespół przygotowuje się do podjęcia kolejnego wyzwania – wyścigu Sasol Solar Challenge, który odbędzie się w RPA jesienią 2016, który odbywa się co dwa lata. Tym razem finansowanie otrzymano z Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z programu „Najlepsi z najlepszych!”
Przygotowania do zawodów trwają. Redakcji Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju zostaje życzyć zespołowi załodze powodzenia!
*The World Solar Challenge (Bridgestone World Solar Challenge) to wyścig pojazdów solarnych na odległość 3 000 km, który po raz pierwszy odbył się w 1987 roku. Trasa przebiega przez Australijskie tereny (od miasta Darwin w Terytorium Północnym do Adelaide w stanie Południowej Australii. Wyścig jest przeznaczony dla zespołów z całego świata, najczęściej zespoły pochodzą ze środowisk uniwersyteckich lub korporacyjnych.
Katarzyna Dmochowska, chronmyklimat.pl, na podstawie http://lodzsolarteam.p.lodz.pl/
Podobne artykuły
- Studenci z Politechniki Warszawskiej na Monaco Solar Boat Challenge
Konstruowana przez studentów Politechniki Warszawskiej łódź solarna jest jednym z faworytów rozpoczętych wczoraj w Monako mistrzostw łodzi solarnych Monaco Solar Boat Challenge. Warszawscy studenci w zawodach, w których będą mieli okazję zmierzyć się z drużynami z całego świata, startują już po raz drugi. Mistrzostwa zakończą się 16 lipca.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności