- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
O klimacie
Warszawa będzie rozwijać system rowerów miejskich (19297)
2016-03-04Drukuj
Warszawskie rowery miejskie z sezonu na sezon zyskują na popularności – w 2015 r. wypożyczono je prawie 2 mln razy. Ratusz chce jeszcze poprawiać ten wynik i zapowiada zmiany w funkcjonowaniu Veturilo.
Warszawski Rower Publiczny – Veturilo właśnie rozpoczął piąty sezon swojej działalności. Po zimowej przerwie na stołeczne ulice powróciło 3039 rowerów ulokowanych na 204 stacjach. Podobnie jak w ubiegłym roku i w tym sezonie mieszkańcy mogą korzystać z 10 tandemów (rowerów dwuosobowych) oraz rowerów dziecięcych „Veturilko”, dostępnych w ramach pierwszej na świecie stacji rowerów publicznych dla dzieci.
Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu funkcjonowania Veturilo władze miasta zapowiedziały zmiany w systemie, które są wynikiem m.in. konsultacji z mieszkańcami stolicy. - O to, jak ma wyglądać system, spytaliśmy warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet i ponad 1000 propozycji lokalizacji stacji. Kilkaset uwag otrzymaliśmy mailowo i podczas spotkań konsultacyjnych. Analizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady rozwoju Veturilo – poinformował Urząd m.st. Warszawy.
Jak od 2017 r. zmieni się system rowerów Veturilo?
Kluczowa zmiana dotyczy ilości wypożyczalni dostępnych na terenie Warszawy – w przyszłym roku planowane jest zwiększenie liczby stacji do minimum 300, co oznacza ok. 100 nowych punktów na terenie miasta. Przybędzie także samych rowerów – zgodnie z zapowiedziami władz miasta od przyszłego roku do dyspozycji mieszkańców ma być już ok. 4300 miejskich jednośladów.
- Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli). Dzięki temu stacje będą rozmieszczone gęściej (średnio co ok. 200 m) – doświadczenie pokazuje że dzięki temu są łatwiej dostępne i lepiej wykorzystywane. Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku – tak aby stacje były rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m. in. Białołęki, Bielan, Bemowa) – podały władze miasta.
Poza rozbudową infrastruktury Warszawskiego Roweru Publicznego, planowane jest także uruchomienie nowych funkcji systemu. Od przyszłego roku na ulicach Warszawy ma pojawić się 100 rowerów elektrycznych, dostępnych w ramach miejskich wypożyczalni. - Ciekawą nowinką, którą chcemy przetestować, będą rowery elektryczne. Jednoślady wyposażone w silnik wspomagający mają się pojawić w 10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego – dzięki nim łatwiej będzie podjechać pod skarpę – wyjaśnia Urząd.
Ponadto miasto planuje rozwój stacji z rowerkami dziecięcymi (po 3 stacje na prawym i lewym brzegu Wisły) oraz zwiększenie liczby dostępnych tandemów (do ok. 40). Jedną z zapowiedzianych zmian jest także wprowadzenie możliwości wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej, dzięki czemu nowy system ma być wygodniejszy dla użytkowników.
Rosnąca popularność Veturilo
Zeszłoroczny sezon okazał się rekordowy od względem popularności rowerów miejskich w stolicy. Jak pokazują dane operatora, firmy Nextbike Polska, w ubiegłym roku warszawskie rowery miejskie były wypożyczane średnio co 10 sekund, a co 4 minuty odnotowywano rejestrację nowego użytkownika.
Od początku marca do końca listopada 2015 r. zarejestrowano 1 975 083 wynajmów, co w porównaniu do wcześniejszego sezonu oznacza wzrost o 3,7%. Równocześnie grono osób korzystających z systemu warszawskich rowerów miejskich powiększyło się o prawie 30%, co oznacza, że w roku 2015 Veturilo przybyło ponad 82 tysiące nowych użytkowników. Dane zbierane od początku funkcjonowania rowerów publicznych w stolicy (lata 2012-2015), pokazują, że już ok. 375 tysięcy osób dokonało ponad 6 milionów podróży.
ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.um.warszawa.pl, www.rowery.um.warszawa.pl, www.veturilo.waw.pl
Podobne artykuły
- Coraz bardziej lubimy wypożyczać rowery
W maju 2014 roku po rowery miejskie w ramach sieci wypożyczalni Nextbike Polska sięgano 362 855 razy. W kwietniu liczba wypożyczeń przekroczyła pół miliona!
Więcej
- Klimat dla rowerów: Warszawa
Co musi się wydarzyć, aby rowery stały się w Polsce pełnoprawnym środkiem transportu? Dziś zaczynamy cykl artykułów poświęconych polityce rowerowej polskich miast. Jako pierwszą bierzemy pod lupę Warszawę.
Więcej
- Veturilo wprowadza tandemy
Od 6 lipca 2015 roku, w ramach Veturilo, można wypożyczać również tandemy. Obecnie jest ich 10, a rowery są dostępne na takich samych zasadach, jak pozostałe jednoślady Veturilo.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności