- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
O klimacie
Chiny: miasta kluczem do osiągnięcia celów klimatycznych (19583)
Wee Kean Fong2016-06-29
Drukuj
23 chińskie miasta zapowiedziały, że osiągną szczytowy poziom emisji przed rokiem 2030. Ułatwi to Chinom realizację zobowiązań w ramach porozumienia klimatycznego.
Ponad połowa ludzi na świecie mieszka w miastach. Miasta odpowiadają za ponad 70 proc. globalnych emisji związanych z energetyką. Nie ulega zatem wątpliwości, że miasta odgrywają kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu.
Ma to szczególne znaczenie w Chinach, gdzie szybko rozrastające się metropolie stają się motorem postępu gospodarczego, naukowego i technologicznego.
Przykładem może być Chengdu - licząca aż 14 mln mieszkańców aglomeracja w środkowych Chinach, w Kotlinie Syczuańskiej. Jeszcze do niedawna Chengdu nie przykładało wagi do redukcji emisji gazów cieplarnianych, nawet w kontekście prowadzonej polityki zrównoważonego rozwoju miasta.
Amerykańsko-chiński szczyt liderów klimatycznych w Pekinie. Fot. Wee Kean Fong/WRI
Zmiana nastąpiła podczas tegorocznego szczytu przyjaznych dla klimatu niskoemisyjnych miast w Pekinie (Climate-Smart / Low Carbon Cities Summit), na którym spotkali się przedstawiciele Stanów Zjednoczonych i Chin. Podczas tego wydarzenia władze Chengdu oficjalnie zobowiązały się dojść do maksymalnego poziomu emisji około roku 2025, a następnie stopniowego ich ograniczania. Cel ten o 5 lat wyprzedza zobowiązanie Chin do osiągnięcia szczytu emisji w roku 2030. Dzięki wsparciu WRI i partnerów Chengdu zakończyło inwentaryzację gazów cieplarnianych za rok 2010, ustaliło szczytowy poziom emisji oraz wypracowało strategię niskoemisyjną w kierunku realizacji założonych celów.
Podczas czerwcowego szczytu chiński sojusz miast (ang. Alliance of Pioneer Peaking Cities - APPC) ogłosił, że 23 zrzeszone w nim miasta i prowincje zobowiązały się osiągnąć najwyższy poziom emisji nie później niż w roku 2030. Te skupiające około 16,8 proc. ludności Chin aglomeracje odpowiadają za 27,5 proc. PKB i 15,6 krajowych emisji CO2.
Dlaczego chińskie miasta są tak istotne?
Miasta odgrywają w Chinach kluczową rolę jeśli chodzi o realizację krajowych celów klimatycznych. Głównie dzięki nim wypełniono średnioterminowy cel redukcyjny określony w planie pięcioletnim na lata 2011-2015 i ograniczono emisje CO2 o 17 proc. na jednostkę PKB w porównaniu do poziomu z roku 2010.
W planie pięcioletnim na lata 2016-2020 podkreślono, że więcej rozwiniętych gospodarczo miast powinno osiągnąć maksymalny poziom emisji CO2 przed realizacją tego celu na poziomie krajowym.
Uznając znaczenie miast w tym zakresie, Państwowa Komisja ds. Rozwoju i Reform Chin (ang. National Development and Reform Commission - NRDC) wskazała 42 miasta i prowincje, które jako pierwsze dołączą do krajowego programu niskowęglowego rozwoju. Będą one pełnić rolę pionierów we wdrażaniu rozwiązań niskoemisyjnych, takich jak inwentaryzacja gazów cieplarnianych, opracowywanie niskoemisyjnych planów działań, budowanie strategii przejścia na gospodarkę niskoemisyjną oraz zastosowanie niskoemisyjnych technologii.
W czerwcu 2015 Chiny oficjalnie przedstawiły dobrowolne zobowiązania do redukcji emisji (ang. Intended Nationally Determined Contributions - INDC) i zobowiązały się do osiągnięcia szczytu emisji gazów cieplarnianych około roku 2030. Powołując do życia APPC we wrześniu 2015 roku wyróżniono metropolie najbardziej aktywne w obszarze niskoemisyjnego rozwoju, aby zachęcić je do wcześniejszego dojścia do maksymalnego poziomu emisji. Członkami założycielami APPC jest 11 miast i prowincji.
Miasta są kluczowe dla osiągnięcia celów klimatycznych Chin
Sojusz chińskich miast dobrowolnie dążących do jak najszybszego osiągnięcia szczytu emisji jest ważny z czterech powodów:
- Obecne krajowe zobowiązania (INDC) nie są wystarczające, aby zatrzymać wzrost średniej temperatury na świecie poniżej 2 st. C. Wcześniejsze osiągnięcie przez miasta najwyższego poziomu emisji może pomóc Chinom zrealizować zobowiązania przed rokiem 2030 i przyczynić się powstrzymania globalnego ocieplenia poniżej uzgodnionego limitu.
- Po raz pierwszy w historii chińskie miasta przyjęły długoterminowe cele redukcyjne. Do tej pory ich zobowiązania ograniczały się do celów krótkoterminowych zgodnych z założeniami pięcioletnich planów gospodarczych.
- Grupa miast liderów ma zachęcić inne miasta do angażowania się w ambitne działania na rzecz ochrony klimatu. Obejmą one zarówno miasta uczestniczące w krajowym programie niskoemisyjnego rozwoju, jak i nową serię krajowych działań, która ma zostać ogłoszona jeszcze w tym roku.
- Różne regiony Chin rozwijają się z różną prędkością. Niektóre miasta, zwłaszcza na zachodzie kraju, wciąż są na etapie industrializacji i w związku z tym mogą potrzebować więcej czasu na osiągnięcie szczytowego poziomu emisji. Aby zneutralizować negatywne skutki rozwoju przemysłu w tych miastach, ośrodki bardziej rozwinięte muszą osiągnąć szczyt emisji przed rokiem 2030. Ważną rolę odegrają w tym procesie miasta zrzeszone w APPC.
Zobowiązanie do osiągnięcia maksymalnego poziomu emisji to jednak nie wszystko - miasta powinny swoje deklaracje przekuwać w działania. Do tego niezbędne są rzetelnie opracowane plany przejścia na gospodarkę niskowęglową oraz dostęp do szczegółowych danych, umożliwiający podejmowanie optymalnych decyzji. Aby osiągnąć wyznaczone cele, miasta mogą brać przykład z pionierów, takich jak Chengdu, mogą także korzystać z narzędzi do inwentaryzacji emisji, określania maksymalnego poziomu emisji, planowania działań na rzecz niskoemisyjnej gospodarki i tworzenia planów niskowęglowego rozwoju. Takie narzędzia oferuje m.in. World Resources Institute.
Wee Kean Fong, World Resources Institute
Tekst pochodzi z bloga WRI Insights
Tłumaczenie: ChronmyKlimat.pl
Podobne artykuły
- Chiny zmniejszają zużycie węgla i ograniczają emisję CO[d]2[/d]
Największy emitent CO 2 na świecie zmniejsza zużycie węgla. To nie tylko efekt spowolnienia gospodarczego, ale także skutek strategii chińskiego rządu.
Więcej
- Chiny nie zwalniają tempa w fotowoltaice
W ubiegłym roku Chińczycy wyprzedzili Niemców na pozycji globalnego lidera w zainstalowanym potencjale fotowoltaiki. Teraz nie zwalniają tempa i biją kolejny rekord instalacji PV wykonanych w ciągu jednego kwartału.
Więcej
- To właściwie ile winne są Chiny?
Największym emitentem gazów cieplarnianych na świecie są obecnie Chiny. Zapewne dlatego regularnie pojawiają się w dyskusjach na temat klimatu w roli czarnego charakteru. Czy słusznie?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności