- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
O klimacie
Warszawa: elektryczne autobusy 4-krotnie tańsze w eksploatacji (18899)
2015-09-17Drukuj
Miejskie Zakłady Autobusowe podsumowały pierwsze efekty eksploatacji napędzanych wyłącznie energią elektryczną miejskich autobusów Solaris, które pojawiły się na warszawskich ulicach kilka miesięcy temu.
W pierwszym przetargu na zakup elektrycznych autobusów dla Warszawy, który zorganizowano na początku ubiegłego roku, zwyciężył chiński producent BYD. Przetarg oprotestował jednak przegrany – polski Solaris.
– To działanie na niekorzyść polskich podatników i polskiej gospodarki, a w szczególności na niekorzyść mieszkańców Warszawy – tak wyniki pierwszego przetargu komentował Solaris.
Krajowa Izba Odwoławcza przychyliła się do wniosku złożonego przez polskiego producenta autobusów elektrycznych. KIO poinformowała, że w efekcie prowadzonego postępowania nie otrzymała od BYD wyjaśnień uzasadniających zaoferowaną w przetargu cenę. Solaris argumentował, że Chińczycy zaoferowali w przetargu cenę dumpingową.
W efekcie przetarg unieważniono, a w ponownym przetargu wygrał polski Solaris. 10 elektrobusów Solarisa kosztowało prawie 22 miliony złotych. Cena zaproponowana wcześniej przez BYD wyniosła 15,5 mln zł.
Elektryczne autobusy Solarisa – model Urbino 12 electric – jeżdżą po Warszawie od początku lipca br., kursując na linii 222. Autobusy pokonują średnio w ciągu dnia roboczego 1200 km, a w święta o 150 km mniej. Pojazdy są ładowane w nocy, ale także są doładowywane w dzień.
Jak zapewniają warszawskie MZA, dotychczasowe użytkowanie elektrycznych Solarisów pokazało, że koszty ich eksploatacji są czterokrotnie niższe niż w przypadku tradycyjnych pojazdów spalinowych.
– Do przejechania jednego kilometra Solaris Urbino 12 Electric zużywa około 1,35 kWh energii. Przejazd 100 kilometrów kosztuje więc cztery razy mniej niż w przypadku klasycznego Solarisa Urbino 12 (który zużywa ok. 40 litrów ON na 100 kilometrów) – informuje MZA.
Stołeczne przedsiębiorstwo komunikacyjne zapewnia, że zakup 10 elektrycznych Solarisów jest długofalowym testem przed planowanymi w przyszłości kolejnymi inwestycjami w tabor elektryczny, a do 2020 roku MZA zamierza kupić 130 tego typu pojazdów.
Ostatnio MZA informowało o zakupie kolejnych Solarisów. Tym razem chodzi jednak o pojazdy z tradycyjnym napędem spalinowym, które zostaną dodatkowo wyposażone w montowane na dachach ogniwa fotowoltaiczne.
Źródło: gramwzielone.pl
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności