- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Debaty ON-LINE
Rowerem na co dzień? (19243)
2016-02-11Drukuj
W Polsce rower to nadal mało popularny środek codziennego transportu. W ten sposób do pracy lub szkoły dojeżdża zaledwie 6% obywateli.
Z badania TNS Polska przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki wynika, że na regularny dojazd rowerem do pracy lub szkoły decyduje się niewielka część polskiego społeczeństwa. Jak pokazał sondaż, jest to zaledwie 6% ankietowanych, czyli około miliona pracujących lub uczących się Polaków. Zdecydowana większość w codziennych dojazdach wybiera najczęściej samochód (ok. 40% badanych) lub komunikację publiczną (ok. 30%).
Udział osób, które regularnie (tj. kilka razy w tygodniu) przez 6 miesięcy lub więcej w ciągu roku dojeżdżają do pracy/szkoły/na uczelnię na rowerze.
Źródło: „Raport z badania na temat uwarunkowań do podejmowania transportowej aktywności fizycznej Polaków”, TNS Polska dla Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Badacze TNS Polska postanowili także sprawdzić jaka część polskiego społeczeństwa rozważa możliwość dojeżdżania do miejsca pracy/nauki na rowerze. Tu wyniki dla „dwóch kółek” także okazały się niezbyt optymistyczne. 19% respondentów przyznało, że rozważa dojazdy rowerem do miejsca pracy/nauki, ale aż 78% w ogóle nie bierze tego pod uwagę. Jak wskazują autorzy badania deklarację, by przesiąść się na rower częściej składają m.in. mieszkańcy miast niż wsi, osoby mające swój własny rower, żyjące w stosunkowo niedalekiej odległości od miejsca docelowego (od 2 do 6 km), oceniające swoją miejscowość jako przyjazną rowerzystom, dostrzegające infrastrukturę rowerową w miejscu pracy czy nauki.
Czy rozważał(a) Pan(i), by zacząć dojeżdżać do pracy/szkoły/uczelni na rowerze?
Źródło: „Raport z badania na temat uwarunkowań do podejmowania transportowej aktywności fizycznej Polaków”, TNS Polska dla Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Co ciekawe grupa osób regularnie dojeżdżających do pracy lub szkoły na rowerze nie wyróżniają się na tle ogółu pracujących lub uczących się Polaków. Jak wyjaśniają autorzy badania „okazuje się, że te dwie grupy nie różnią się pod względem sytuacji rodzinnej – w równym stopniu mają dzieci i podobnie obciążone są obowiązkami związanymi z odwożeniem ich do przedszkola czy szkoły. Wyniki badań nie potwierdzają zatem przypuszczenia, że dojeżdżający rowerem to osoby bez zobowiązań związanych z wychowaniem małych dzieci”.
Wyniki sondażu pokazały ponadto, że mimo niewielkiego zainteresowania korzystaniem z rowerów w codziennych dojazdach do pracy lub szkoły, większość z pracujących lub uczących się osób jeździ na rowerze rekreacyjnie (62%).
Rower – co sprzyja, a co nas zniechęca?
Przeprowadzony na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki sondaż miał na celu także zbadanie uwarunkowań motywujących do wybierania roweru jako środka transportu oraz barier zniechęcających do korzystania z jednośladów.
Osoby korzystające z roweru na co dzień jako najważniejsze korzyści wskazały przyjemność z jazdy oraz dbałość o zdrowie i kondycję fizyczną (za ważne uznało je ponad 90% respondentów). Wśród docenianych przez większość powodów znalazły się ponadto kwestie związane z dbałością o środowisko, a także krótszy czas dojazdu, unikanie ścisku w komunikacji czy oszczędność pieniędzy.
Jak pokazały wyniki sondażu, do regularnych dojazdów na rowerze zniechęcają przede wszystkim niekorzystne warunki pogodowe, niewygoda związana z ubiorem oraz obawa o własne bezpieczeństwo. Mniej ważne okazały kwestie związane z dystansem oraz infrastrukturą rowerową. „Co jednak warte podkreślenia, w oczach osób pracujących/ uczących się infrastruktura miejska jest większą barierą niż brak udogodnień rowerowych w miejscu pracy lub nauki. Jest to z pewnością związane z tym, że udogodnienia związane z drogą dojazdową łączą się z poczuciem bezpieczeństwa” – piszą autorzy badania.
ChronmyKlimat.pl
Na podstawie: „Raport z badania na temat uwarunkowań do podejmowania transportowej aktywności fizycznej Polaków”, TNS Polska dla Ministerstwa Sportu i Turystyki. Warszawa, grudzień 2015.
Pliki do pobrania
Podobne artykuły
- Klimat dla rowerów: "kopenhagizujmy" polskie miasta
Polskich miast próżno szukać w rankingach przyjazności dla rowerzystów. Są za to w czołówce miast najbardziej zakorkowanych, zanieczyszczonych i niebezpiecznych dla pieszych. Potrzeba nam pilnie „kopenhagizacji”.
Więcej
- Warszawa: wyniki pomiarów ruchu rowerowego w 2015 roku
W tym roku ponownie zorganizowano w Warszawie pomiary ruchu rowerowego. Firma Polska Inżynieria policzyła rowerzystów w 52 lokalizacjach w dni robocze i weekendy.
Więcej
- Wysiadka z auta
600 samochodów na 1000 mieszkańców – tak jest w Warszawie, 580 – Wrocław, Poznań – 560. Z dużych miast na samym dole jest Białystok z 380 samochodami na 1000 mieszkańców. Ale i tak Polacy są lepsi od berlińczyków.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności