- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Debaty ON-LINE
Dwutlenek węgla będzie stosowany do produkcji części samochodowych (19568)
2016-05-18Drukuj
Czasy, kiedy dwutlenek węgla kojarzony będzie tylko z katastrofalnym skutkiem dla klimatu powoli mijają. W przyszłości elektrownie oraz fabryki będą mogły wykorzystywać dwutlenek węgla do produkcji polimerów zamiast emitować go do atmosfery.
Magazyn Angewandte Chemie opublikował eksperyment przeprowadzony przez amerykańskich naukowców, który polegał na konwersji dwutlenku węgla i epoksydów* w jednym naczyniu, w wyniku czego otrzymano polimery**, które można wykorzystywać do produkcji np. części samochodowych.
Emisje dwutlenku węgla powstającego w fabrykach mogą być stosowane do produkcji części samochodowych. Obecnie są przeprowadzane testy (m. in. przez firmę Ford Motor Company) w zakresie zastosowania innowacyjnej bio-piany do produkcji wnętrza samochodu (głównie siedzeń). Nawet połowa składników bio-piany to polimery bazujące na dwutlenku węgla, który powstaje w procesie produkcji samochodów.
Zużycie dwutlenku węgla do produkcji części samochodowych może spowodować roczną redukcję zużycia paliw kopalnych (głównie ropy) aż o 272 000 ton s CO2 (w przypadku firmy Ford).
Animacja jak dwutlenek węgla jest przekształcany w element składowy części samochodowych do obejrzenia tutaj
„Tworzenie oraz wdrażanie nowych sposobów rozwiązywania problemów środowiskowych jest bardzo interesujące. Podoba mi się, że nowa technologia pozwala na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań , które jeszcze 2-3 lata temu były niemożliwe. Chcemy stosować bio- pianę do produkcji części samochodowych już za 5 lat.”, powiedział Bill Ford, Prezes Zarządu firmy Ford Motor Company w trakcie szczytu „ Fortune Brainstorm”.
Emisje dwutlenku węgla mają duży wpływ na zmiany klimatu i w związku z tym rządy krajów na całym świecie i biznes szukają rozwiązań jak zredukować jego ilość w atmosferze. Obecnie większość plastikowych oraz piankowych części samochodu jest wykonywana z paliw kopalnych.
Według niektórych analiz aż 1000 ton CO2 jest uwalnianych co sekundę do atmosfery na świecie. Do produkcji plastiku zużywa się prawie 4% światowego zużycia ropy (dane Brytyjskiej Federacji Plastiku). Wykorzystanie bio-piany mogłoby zredukować zużycie ropy naftowej o ponad 270 000 ton rocznie, co wystarczyłoby na roczne wykorzystanie przez 35 000 amerykańskich gospodarstw. Ponadto zostanie zredukowana ilość emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla, co wpłynie pozytywnie na jakość powietrza na świecie.
*Epoksydy są bardzo reaktywnymi związkami z trzyczęściowymi pierścieniami złożonymi z dwóch atomów węgla i jednego atomu tlenu i tak samo jak CO2 mogą zostać spolimeryzowane w reakcjach z użyciem specjalnych katalizatorów.
**Polimery- substancje chemiczne o bardzo dużej masie cząsteczkowej, które składają się z wielokrotnie powtórzonych jednostek zwanych merami.
Autor: Katarzyna Dmochowska, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Podobne artykuły
- Al Gore: Zmiany klimatu mogą okazać się największą szansą dla biznesu w historii współczesnego świata
Pozytywny trend w inwestycjach związanych z klimatem jest obserwowany w wielu sektorach gospodarczych na całym świecie.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności