- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Zielone torowiska z rozchodników w Warszawie (20312)
Katarzyna Wolańska2017-12-08
Drukuj
Warszawa rozbudowuje zielone torowiska. Na początku grudnia Tramwaje Warszawskie przez kilka nocy zajmowały się pracami ogrodniczymi na Woli. 700 metrowy zmodernizowany odcinek torów na ulicy Obozowej obsadzono rozchodnikami, instalując je w formie mat rozchodnikowych.
Rozchodniki to roślinność sucholubna, naskalna. Doskonale sprawdzają się w warunkach ekstremalnych - np. na dachach zielonych ekstensywnych.
Nie wymagają nawadniania. To duża przewaga np. nad trawnikami, które należy regularnie podlewać i kosić. Terenów obsadzonych rozchodnikami nie trzeba kosić, wystarczy nawadniać tylko w czasie długotrwałej suszy, usuwać chwasty, nawozić raz w roku na wiosnę nawozem długodziałającym lub wiosną i latem zwykłym.
Dzięki tym zaletom jest to roślinność, która pozwala oszczędzać koszty i tak cenne zasoby jak: woda, paliwo i energia elektryczna do kosiarek oraz praca ludzka.
Tereny obsadzone rozchodnikami w miastach stanowią więc doskonały przykład zielonej infrastruktury i zrównoważonych systemów drenażu. Zielone torowiska przyczynią się do retencjonowania wód opadowych w miejscu ich powstawania.
źródło: www.tw.waw.pl
Maty rozchodnikowe zainstalowane na torowiskach na ul. Obozowej zawierają aż 8 gatunków rozchodnika. Poszczególne gatunki będzie można odróżnić od siebie wiosną. To właśnie wtedy rośliny zaczyną kwitnąć. Wiosną i latem pasażerowie będą mogli podziwiać cztery kolory kwiatów – żółty, czerwony, biały i różowy. Po okresie letnim rozchodniki stworzą przebarwiający się kobierzec jesiennych barw.
Realizację tą poprzedziły testy. W latach 2016 – 2017 podczas badań prowadzonych przez wykonawcę zielonego torowiska w Warszawie przetestowano kilka różnych nawierzchni. Na torach wysiano trawę, posadzono byliny oraz ułożono maty rozchodnikowe. W wyniku testów stwierdzono, że w porównaniu z innymi rodzajami nawierzchni rozchodnik wymaga niewiele prac pielęgnacyjnych.
Zielone torowisko na ul. Obozowej w Warszawie realizowno w nocy. Instalację mat rozchodnikowych prowadzono w godzinach od 00.30 do 4.15 rano, ponieważ w tych godzinach tramwaje nie kursują. Zastosowanie prekultywowanych mat wegetacyjnych (rozchodniki są układane w formie mat gotowych - podobnie jak trawa z rolki - nie trzeba wysadzać pojedynczych sadzonek, co jest dużo bardziej czasochłonne) pozwoliło na szybkie przeprowadzenie prac w ciągu nocy i nie spowodowało utrudnień w ruchu tramwajów. Efekt zazielenienia jest też widoczny od razu.
Dla porównania możemy zobaczyć jak wyglądają rozchodniki w okresie jesiennym. Na poniższym zdjęciu pokazany jest dach zielony ekstensywny na obiekcie Terma Bania w Białce Tatrzańskiej. Został wykonany z mat rozchodnikowych w 2011r. Poniższe zdjęcie zrobiono we wrześniu 2017r.
źródło: Terma Bania
Jak informują Tramwaje Warszawskie zielone torowiska mają jeszcze inne bardzo ważne zalety dla mieszkańców:
- więcej ciszy: rośliny zasadzone między szynami obniżają poziom dźwięków wydawanych przez tramwaje nawet o kilka decybeli;
- czystsze powietrze: dodatkowa roślinność pozwala filtrować spaliny, za których powstawanie odpowiada ruch samochodowy;
- niższa temperatura: ziemia, na której rośnie roślinność, wchłania wilgoć i dzięki temu zwłaszcza latem, obniża temperaturę otoczenia, przyczyniając się do niwelowania negatywnych skutków miejskiej wyspy ciepła.
Łączna długość stołecznych torów obsadzonych trawą i rozchodnikiem w Warszawie wynosi ponad 19 km. Na kolejnych 30 km torów, które Tramwaje Warszawskie zbudują z wykorzystaniem środków UE, m.in. do Wilanowa i na Gocław pojawi się trawa lub inne gatunki roślin. Powierzchnia zielonych torowisk w Warszawie teraz wynosi 66 000 m2.
źródło: www.tw.waw.pl
Po budowie nowych tras tramwajowych i po zaplanowanych modernizacjach i remontach torów zieleń na torach będzie miała powierzchnię sięgającą 170 000 m2. Wszystkie nowe trasy tramwajowe Tramwaje Warszawskie projektują z zielonymi torowiskami.
Podobne artykuły
- Strategia zielonych dachów miasta Hamburg
Od 2014 r. w Hamburgu funkcjonuje strategia wspierania inwestycji z zielonymi dachami. Jest to jeden z filarów programu zrównoważonego rozwoju miasta. Do 2020 w ramach miejskiego programu ma powstać 100 ha dachów zielonych.
Więcej
- Dachy i ściany zielone we Wrocławiu a zwolnienia od podatku - uchwała Rady Miejskiej
Od września 2015 w ramach projektu intensyfikacji powstawania terenów zieleni, funkcjonuje we Wrocławiu uchwała w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości powierzchni użytkowych lokali mieszkalnych.
Więcej
- Paryskie Kultury Ogrodowe 100 hektarów zielonych dachów i ścian
W Paryżu do 2020 r. ma powstać 100 hektarów zielonych dachów i porośniętych roślinnością ścian. Aż jedna trzecia z tej powierzchni ma służyć ogrodnictwu miejskiemu.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności