- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Unia łagodzi ustawę o zanieczyszczeniach (10326)
2010-07-01Drukuj
Unia podpisała projekt dyrektywy o emisjach przemysłowych narzucający ostrzejsze ograniczenia zanieczyszczenia powietrza, gleby oraz wody. Projekt zezwala jednak na kontynuację działalności elektrowni węglowych aż do 2025 roku.
źródło: EurActiv
Dyrektywa z 1996 roku w sprawie zintegrowanego zapobiegania i kontroli zanieczyszczeń (IPPC) wprowadziła system zezwoleń oraz ograniczeń zanieczyszczeń pochodzących z dużych instalacji przemysłowych.
Komisja Europejska rozpoczęła wprowadzanie zmian do ustawy w 2007 roku, aby uniemożliwić nadużycia oraz zbyt elastyczne rozumienie przepisów. Proponuje też przekształcić istniejące przepisy w jeden akt prawny.
10 marca 2009 roku Komisja Europejska przyjęła nową ustawę już po pierwszym czytaniu. Posłowie apelowali o „europejską sieć bezpieczeństwa”, wiążący prawnie minimalny poziom ograniczeń emisji i o zakaz jego przekraczania przez jakiekolwiek instalacje. Miało to zapobiec fali zwolnień z ograniczeń.
25 czerwca 2009 roku ministrowie środowiska podpisali ugodę w sprawie okresu przejściowego dla wprowadzenia narodowych ograniczeń emisji NOx, SO2 oraz pyłu.
W maju 2010 roku parlamentarny komitet ds. środowiska zaniechał pracy nad „europejską siecią bezpieczeństwa” z powodu stanowczych protestów państw członkowskich.
Ugodę polityczną negocjatorzy z Parlamentu Europejskiego i z państw członkowskich osiągnęli 16 czerwca br. Dwa dni później została ona zatwierdzona przez ekspertów z ramienia poszczególnych państw członkowskich Unii.
Dyrektywa IPPC będzie zmieniona tak, aby współgrała z sześcioma innymi aktami prawnymi dotyczącymi zanieczyszczeń. Nowelizacja ma zlikwidować luki prawne powstałe w poprzedniej wersji, tak aby nakazy ograniczeń emisji narzucone na wielkie instalacje przemysłowe były skuteczniejsze.
Ponadto zobowiąże operatorów przemysłowych do uzyskania od władz krajowych pozwoleń na emisję, opartych o najbardziej oszczędne sposoby osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony środowiska. Zezwolenia zawierają minimalne wartości dopuszczalne dla powodujących kwaśne deszcze i smog zanieczyszczeń powietrza, takich jak dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx), lotne związki organiczne (VOC) i pył.
Jednak ekolodzy wyrażają niezadowolenie z powodu przepisów dotyczących dużych instalacji spalania paliw (LPC). Zapisy te są wynikiem nacisków Wielkiej Brytanii, Polski i Włoch, które chcą uzyskać największe możliwe zwolnienia od zanieczyszczeń dla starych zakładów bazujących na spalaniu węgla.
Państwa te, poprzez sporządzenie planów przejścia na technologie ekologiczne w celu zmniejszenia własnych zanieczyszczeń przemysłowych, mogą opóźnić wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących zanieczyszczeń aż do 30 czerwca 2020.
Poseł Holger Krahmer z niemieckiej partii ALDE, który kierował rozwojem ustawy w Parlamencie, nazwał decyzję dotyczącą dużych instalacji spalania paliw „tragedią europejską”. „Akceptacja państwowych planów przejściowych to nic innego jak legalizacja zanieczyszczania powietrza przez przestarzałe elektrownie węglowe. Państwa, które już spełniają wymogi unijne, będą ukarane za swoje wczesne działanie”, powiedział.
Ponadto, operatorzy tych obiektów mogą uniknąć obowiązku spełnienia norm unijnych, jeżeli do 2023 roku zamkną zakłady, a do tego czasu nie będą one działać przez więcej niż 17 500 godzin.
Christian Schaible, kierownik ds. przepisów emisji przemysłowej w europejskim biurze ds. działań na rzecz środowiska, wyraził swoje niezadowolenie z decyzji pozwalającej „najstarszym i najbardziej zanieczyszczającym zakładom” uniknąć spełniania najwyższych standardów ekologicznych.
„Zamiast położyć kres takim działaniom decydenci Unii postanowili wynagrodzić tych operatorów możliwością uniknięcia wprowadzenia technologii oraz możliwością dalszego zarabiania na starych technologiach. W wyniku takich działań to właśnie obywatele tych państw muszą pokryć koszty ochrony zdrowia oraz środowiska”.
W ramach kompromisu Parlament ograniczył liczbę państw, których nie obejmie jeszcze nakaz zastosowania najlepszych dostępnych technologii (BAT). Zgodnie z tekstem dyrektywy o wyłączenie spod nakazu można ubiegać się ze względu lokalne warunki, ale dopuszcza się je tylko w przypadku, gdy stosowanie BAT prowadzi do "nieproporcjonalnie wyższych kosztów w porównaniu do korzyściami dla środowiska".
Posłowie zostali przy tym zapewnieni, że Komisja Europejska co 3 lata będzie oceniać potrzebę minimalnych limitów emisji dla poszczególnych działań. Początkowo posłowie opowiadali się za bardziej ambitnym systemem minimalnych wymagań dla całej Unii, które nie będą mogły być przekroczone w żadnym przypadku, ale pomysł ten upadł, gdy okazało się, że nie zostanie zaakceptowany przez państwa członkowskie.
Komisja Europejska rozpoczęła wprowadzanie zmian do ustawy w 2007 roku, aby uniemożliwić nadużycia oraz zbyt elastyczne rozumienie przepisów. Proponuje też przekształcić istniejące przepisy w jeden akt prawny.
10 marca 2009 roku Komisja Europejska przyjęła nową ustawę już po pierwszym czytaniu. Posłowie apelowali o „europejską sieć bezpieczeństwa”, wiążący prawnie minimalny poziom ograniczeń emisji i o zakaz jego przekraczania przez jakiekolwiek instalacje. Miało to zapobiec fali zwolnień z ograniczeń.
25 czerwca 2009 roku ministrowie środowiska podpisali ugodę w sprawie okresu przejściowego dla wprowadzenia narodowych ograniczeń emisji NOx, SO2 oraz pyłu.
W maju 2010 roku parlamentarny komitet ds. środowiska zaniechał pracy nad „europejską siecią bezpieczeństwa” z powodu stanowczych protestów państw członkowskich.
Ugodę polityczną negocjatorzy z Parlamentu Europejskiego i z państw członkowskich osiągnęli 16 czerwca br. Dwa dni później została ona zatwierdzona przez ekspertów z ramienia poszczególnych państw członkowskich Unii.
Dyrektywa IPPC będzie zmieniona tak, aby współgrała z sześcioma innymi aktami prawnymi dotyczącymi zanieczyszczeń. Nowelizacja ma zlikwidować luki prawne powstałe w poprzedniej wersji, tak aby nakazy ograniczeń emisji narzucone na wielkie instalacje przemysłowe były skuteczniejsze.
Ponadto zobowiąże operatorów przemysłowych do uzyskania od władz krajowych pozwoleń na emisję, opartych o najbardziej oszczędne sposoby osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony środowiska. Zezwolenia zawierają minimalne wartości dopuszczalne dla powodujących kwaśne deszcze i smog zanieczyszczeń powietrza, takich jak dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx), lotne związki organiczne (VOC) i pył.
Jednak ekolodzy wyrażają niezadowolenie z powodu przepisów dotyczących dużych instalacji spalania paliw (LPC). Zapisy te są wynikiem nacisków Wielkiej Brytanii, Polski i Włoch, które chcą uzyskać największe możliwe zwolnienia od zanieczyszczeń dla starych zakładów bazujących na spalaniu węgla.
Państwa te, poprzez sporządzenie planów przejścia na technologie ekologiczne w celu zmniejszenia własnych zanieczyszczeń przemysłowych, mogą opóźnić wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących zanieczyszczeń aż do 30 czerwca 2020.
Poseł Holger Krahmer z niemieckiej partii ALDE, który kierował rozwojem ustawy w Parlamencie, nazwał decyzję dotyczącą dużych instalacji spalania paliw „tragedią europejską”. „Akceptacja państwowych planów przejściowych to nic innego jak legalizacja zanieczyszczania powietrza przez przestarzałe elektrownie węglowe. Państwa, które już spełniają wymogi unijne, będą ukarane za swoje wczesne działanie”, powiedział.
Ponadto, operatorzy tych obiektów mogą uniknąć obowiązku spełnienia norm unijnych, jeżeli do 2023 roku zamkną zakłady, a do tego czasu nie będą one działać przez więcej niż 17 500 godzin.
Christian Schaible, kierownik ds. przepisów emisji przemysłowej w europejskim biurze ds. działań na rzecz środowiska, wyraził swoje niezadowolenie z decyzji pozwalającej „najstarszym i najbardziej zanieczyszczającym zakładom” uniknąć spełniania najwyższych standardów ekologicznych.
„Zamiast położyć kres takim działaniom decydenci Unii postanowili wynagrodzić tych operatorów możliwością uniknięcia wprowadzenia technologii oraz możliwością dalszego zarabiania na starych technologiach. W wyniku takich działań to właśnie obywatele tych państw muszą pokryć koszty ochrony zdrowia oraz środowiska”.
W ramach kompromisu Parlament ograniczył liczbę państw, których nie obejmie jeszcze nakaz zastosowania najlepszych dostępnych technologii (BAT). Zgodnie z tekstem dyrektywy o wyłączenie spod nakazu można ubiegać się ze względu lokalne warunki, ale dopuszcza się je tylko w przypadku, gdy stosowanie BAT prowadzi do "nieproporcjonalnie wyższych kosztów w porównaniu do korzyściami dla środowiska".
Posłowie zostali przy tym zapewnieni, że Komisja Europejska co 3 lata będzie oceniać potrzebę minimalnych limitów emisji dla poszczególnych działań. Początkowo posłowie opowiadali się za bardziej ambitnym systemem minimalnych wymagań dla całej Unii, które nie będą mogły być przekroczone w żadnym przypadku, ale pomysł ten upadł, gdy okazało się, że nie zostanie zaakceptowany przez państwa członkowskie.
źródło: EurActiv
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności