- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Szlak rowerowy osią rozwoju wschodniej Polski (19170)
Marta Wierzbowska-Kujda, teraz-srodowisko.pl2015-12-31
Drukuj
Marszałkowie pięciu województw podpisali w piątek inicjatywę klastrową wspierającą dalszy rozwój Wschodniego szlaku rowerowego Green Velo.
Działania, w które włączają się również prywatni inwestorzy, pozwolą na stworzenie ponad 800 miejsc pracy.
Inwestycja objęła budowę szlaków rowerowych w pięciu województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim. Wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak na konferencji podsumowującej projekt podkreślił, że został zbudowany nie tylko szlak rowerowy, ale potencjał do podjęcia kolejnych wspólnych działań. - Uważam, że kapitał społeczny również przetrwa, nie tylko podczas tych projektów, ale również w nowym rozdaniu [środków z instrumentów finansowych w programach UE na lata 2014-2020 - red.]. - stwierdził. Wyraził również nadzieję, że oddanie do użytku trasy rowerowej spowoduje rozwój mikroprzedsiębiorczości.
Rzeczywiście przygotowano ponad pięćset Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, czyli rekomendowanych obiektów noclegowych, gastronomicznych i świadczących usługi dla turystów. W dokumentach strategicznych jako wskaźnik realizacji projektu zaplanowano 830 nowych miejsc pracy i ponad 3 tys. miejsc noclegowych. Na trasie projektu zbudowano również 228 Miejsc Obsługi Rowerzystów, wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki oraz kosze na śmieci i tablice informacyjne.
Kiedy ruszyć w trasę
- Trwają ostatnie odbiory i płatności na rzecz wykonawców - zapewnił prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Paweł Szewczyk dodając, że inwestycję zrealizowano w 99,5 proc. Zapowiedział, że 31 grudnia PARP wykaże tylko 60-65 proc. poziom certyfikacji, gdyż nie otrzyma do tego czasu jeszcze wszystkich dokumentów potwierdzających realizację. Wszystkie środki są już jednak w poszczególnych regionach. Założenia programu, wbrew obawom NIK w listopadzie tego roku, zostaną zatem spełnione. Dokumentacja ma być skompletowana na przełomie stycznia i lutego, natomiast całkowite oddanie trasy do użytku nastąpi 31 marca.
Jeszcze bardziej atrakcyjna dla turystów
Stworzenie spójnej sieci dróg zaangażowało w budowę ponad 250 partnerów. Organizatorzy liczą, że 2000 km tras rowerowych przyciągnie nie tylko turystów krajowych, ale również zagranicznych. Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke podkreślił unikatowość projektu na skalę europejską. - Polska jest na 18 miejscu na świecie, jeśli chodzi o ilość turystów, którzy nas odwiedzają (…). To my, Polacy, najgorzej oceniamy atrakcje turystyczne naszego kraju – zaznaczył. Dodał, że 92 proc. turystów z zagranicy, niezależnie od kierunku, z którego przybywają, wypowiada się na temat pobytu w Polsce w samych superlatywach.
Trasa przebiega przez pięć parków narodowych i 15 krajobrazowych. Prawie 30 proc. długości trasy prowadzi przez tereny leśne, a 10 proc. przez doliny rzek. Wśród atrakcji znajdują się również ważne zabytki, miejsca wielokulturowe oraz stanowiące ważną część polskiego dziedzictwa kulturowego. Wydzielono 12 „królestw rowerowych” będących atrakcyjnymi regionami, w których warto zaplanować dłuższy pobyt. W planach jest rozwój współpracy i wyprowadzenie tras rowerowych na Białoruś i Ukrainę.
Green Velo także do pracy
Podczas konferencji nastąpiło podpisanie inicjatywy klastrowej przez marszałków poszczególnych województw. Ma ona pomóc w dalszej promocji i efektywnym wykorzystaniu trasy. W ramach inicjatywy rozpocznie się monitoring trasy i przewidziane jest stworzenie oferty wycieczek. Trasa ma być również promowana jako sposób na dojazd do pracy.
Jako główni partnerzy planujący działania na zasadzie PPP, zadeklarowali się przewoźnicy – PKS Polonus oraz Przewozy Regionalne. Firma Nextbike planuje stworzyć stacje wypożyczania rowerów, będą prowadzone rozmowy z marszałkami poszczególnych województw na ten temat. Współpracę zapowiada również PKN Orlen.
Do 2030 najczęściej wybierana trasa
Choć grupa odbiorców oddawanego do użytku „produktu turystycznego” nie jest bardzo liczna, do 2030 Green Velo ma być najczęściej wybieranym miejscem do uprawiania turystyki aktywnej w Polsce. Póki co trasa jest skierowana do mieszkańców, którzy pokonują krótkie odcinki i wykorzystują trasę jako narzędzie do zwiedzania. Promocja, na którą przeznaczono niemal 25 mln zł, ma natomiast zachęcić wszystkich Polaków do spędzania urlopów na rowerze. Kolejnym celem jest wzrost liczby rowerowych pasjonatów (pokonują oni długie dystanse i planują postój na kilka dni), którzy stanowią jak na razie jedynie 1 proc. potencjalnych odbiorców.
W wyznaczeniu najbardziej atrakcyjnej trasy pomaga geoportal, czyli interaktywna mapa, na której użytkownicy mogą zaznaczać trasy, a w przyszłości będą mogli polecać sobie ulubione szlaki i Miejsca Przyjazne Rowerzystom. Wycieczkę można wrysować w mapę, a potem zgrać na telefon lub wydrukować i zabrać ze sobą w drogę.
Środki finansowe
Budowa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo była realizowana w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Łączna wartość inwestycji wyniosła ok. 274 mln zł, dofinansowanie z UE wyniosło 85 proc., 10 proc. stanowił wkład budżetu państwa, a pozostałą część stanowiły środki własne.
Marta Wierzbowska-Kujda
żródło: www.teraz-srodowisko.pl
Podobne artykuły
- Klimat dla rowerów: "kopenhagizujmy" polskie miasta
Polskich miast próżno szukać w rankingach przyjazności dla rowerzystów. Są za to w czołówce miast najbardziej zakorkowanych, zanieczyszczonych i niebezpiecznych dla pieszych. Potrzeba nam pilnie „kopenhagizacji”.
Więcej
- Białystok trzeci w Polsce pod względem sieci rowerów publicznych
Wkrótce stolicy Podlasia przybędzie prawie 12 km nowych ścieżek rowerowych łączących istniejące trasy w spójną sieć – informuje tamtejszy Urząd Miejski. Białystok może też pochwalić się trzecim co do wielkości systemem rowerów publicznych w Polsce.
Więcej
- Śląsk ma swojego oficera rowerowego
Aleksander Kopa został oficerem rowerowym w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. Po zachodniopomorskim i mazowieckim, śląskie jest trzecim województwem w kraju, gdzie samorząd będzie się zajmować problematyką rowerową.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności