- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Stanowisko FNEZ w sprawie poprawek do dyrektywy OOŚ (16325)
2013-10-28Drukuj
W związku z przyjęciem w dniu 9 października 2013 r. przez Parlament Europejski poprawek do „Dyrektywy OOŚ", w myśl których poszukiwanie („ograniczone do fazy łączącej z zastosowaniem szczelinowania hydraulicznego") i wydobycie gazu i ropy ze złóż niekonwencjonalnych objęte ma zostać pełną oceną oddziaływania na środowisko oraz w związku z licznymi doniesieniami prasowymi z tym związanymi, Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej opracowała stanowisko, z którym zwraca się do przedstawicieli władz krajowych i europejskich o uwzględnienie w dalszych dyskusjach i działaniach w przedmiotowym temacie.
2) Nie jest prawdą, że objęcie Dyrektywą OOŚ danego rodzaju działalności inwestycyjnej, w tym przypadku związanej z poszukiwaniem, rozpoznaniem i wydobyciem gazy z łupków, oznacza automatyczne zablokowanie czy znaczące wydłużenie procedury przygotowania i realizacji inwestycji. W warunkach krajowych rzeczywiście procedury oceny oddziaływania na środowisko są bardzo często jednym z głównych czynników wydłużających proces inwestycyjny. Jest to jednak spowodowane nie zapisami Dyrektywy OOŚ, ale złym prawem krajowym i jeszcze gorszą praktyką jego stosowania. To krajowa Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej „Uooś") wdrażająca zapisy Dyrektywy OOŚ, a zwłaszcza sposób jej stosowania jest przyczyną nadmiernego, nieuzasadnionego wydłużenia przygotowania projektów inwestycyjnych. Przekazanie kompetencji w zakresie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nieprzygotowanym merytorycznie organom administracji gminnej, słabe merytorycznie, zdominowane przez przyrodników a nie inżynierów organy administracji środowiskowej (regionalne dyrekcje ochrony środowiska), nadmierne i niekontrolowane prawa organizacji pseudoekologicznych do blokowania procedur oraz słabe merytorycznie sądy administracyjne to główne powody tych opóźnień. Zgodnie z zapisami Uooś, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla poszukiwań i rozpoznania gazu z łupków, w większości przypadków powinna zostać zakończona w terminie 3 miesięcy, a w przypadkach szczególnie trudnych do 6 miesięcy. W praktyce jednak, z wyżej wymienionych powodów, a także powszechnego, słabego przygotowania dokumentacji środowiskowej przez inwestorów, procedury te trwają od 6 do 18 miesięcy...
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności