- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Pomoc dla krajów dotkniętych klęskami żywiołowymi (9115)
2010-08-19Drukuj
Unia Europejska koordynuje pomoc w sytuacjach kryzysowych i wsparcie dla krajów w potrzebie. Lato w Europie to często pora występowania niszczycielskich powodzi i pożarów - rok 2010 niestety nie jest w tym względzie wyjątkiem. Unijne Centrum Monitorowania i Informacji czuwa nad tym, by kraje dotknięte klęskami otrzymały natychmiastową pomoc.
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. www.sxc.hu
www.ec.europa.eu
Centrum, którego siedziba znajduje się w Brukseli, działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jego zadaniem jest monitorowanie sytuacji kryzysowych na całym świecie i koordynowanie rozdysponowania środków UE na operacje wsparcia. Centrum reaguje na wszelkiego rodzaju katastrofy, zarówno naturalne, jak i wywołane przez człowieka, pełniąc przy tym rolę łącznika pośredniczącego w komunikacji między poszczególnymi krajami. Po otrzymaniu zgłoszenia dyżurujący urzędnik kontaktuje się z krajami, które mogłyby zaoferować pomoc, czuwając nad tym, by oferty pomocy odpowiadały potrzebom stwierdzonym na miejscu. Ale działalność centrum to nie tylko gromadzenie sprzętu i innych artykułów - centrum może również wysyłać na miejsca katastrof ekspertów.
I tak na przykład w lipcu Portugalia zwróciła się o dostarczenie jej sprzętu do walki z pożarami lasów. Natychmiast zareagowały trzy kraje, a przyjęta została oferta Włoch, które zaproponowały dwa samoloty gaśnicze.
Wcześniej tego roku Rumunia wszczęła alarm w reakcji na potężne powodzie, w wyniku których zginęło 25 osób. W ciągu kilku godzin otrzymała oferty pomocy z czterech krajów UE.
Być może wkrótce centrum będzie pełnić jeszcze ważniejszą rolę. W ostatnich latach pożary lasów, powodzie i susze nawiedzały Europę częściej i z coraz poważniejszymi skutkami. Dlatego też pojawiają się głosy nawołujące do prowadzenia takiej polityki, która byłaby bardziej skoncentrowana na zapobieganiu katastrofom.
Komisja zamierza przekształcić Centrum Monitorowania i Informacji w prawdziwe centrum operacyjne dysponujące własnymi środkami, które można by wykorzystać natychmiast po otrzymaniu zgłoszenia. Stopniowo też nabierają kształtu plany dotyczące europejskiej sieci szkoleń przygotowującej do walki z żywiołami oraz systemu wczesnego ostrzegania.
O pomoc do utworzonego w 2001 r. centrum mogą się również zwrócić kraje spoza UE, o ile UE się na to zgodzi. Z systemu tego skorzystano między innymi po trzęsieniach ziemi na Haiti i w Chile oraz niedawno po wycieku ropy naftowej w Zatoce Meksykańskiej.
Ostatnio Rosję nękają groźne pożary i chociaż jej władze nie zwróciły się jeszcze o pomoc do Centrum Monitorowania i Informacji, wiele krajów UE nie zwlekało z udzieleniem wsparcia. Wiceprzewodnicząca Komisji Catherine Ashton wyraziła również w imieniu UE gotowość do zaoferowania pomocy, zarówno podczas walki z żywiołem, jak i po jej zakończeniu.
I tak na przykład w lipcu Portugalia zwróciła się o dostarczenie jej sprzętu do walki z pożarami lasów. Natychmiast zareagowały trzy kraje, a przyjęta została oferta Włoch, które zaproponowały dwa samoloty gaśnicze.
Wcześniej tego roku Rumunia wszczęła alarm w reakcji na potężne powodzie, w wyniku których zginęło 25 osób. W ciągu kilku godzin otrzymała oferty pomocy z czterech krajów UE.
Być może wkrótce centrum będzie pełnić jeszcze ważniejszą rolę. W ostatnich latach pożary lasów, powodzie i susze nawiedzały Europę częściej i z coraz poważniejszymi skutkami. Dlatego też pojawiają się głosy nawołujące do prowadzenia takiej polityki, która byłaby bardziej skoncentrowana na zapobieganiu katastrofom.
Komisja zamierza przekształcić Centrum Monitorowania i Informacji w prawdziwe centrum operacyjne dysponujące własnymi środkami, które można by wykorzystać natychmiast po otrzymaniu zgłoszenia. Stopniowo też nabierają kształtu plany dotyczące europejskiej sieci szkoleń przygotowującej do walki z żywiołami oraz systemu wczesnego ostrzegania.
O pomoc do utworzonego w 2001 r. centrum mogą się również zwrócić kraje spoza UE, o ile UE się na to zgodzi. Z systemu tego skorzystano między innymi po trzęsieniach ziemi na Haiti i w Chile oraz niedawno po wycieku ropy naftowej w Zatoce Meksykańskiej.
Ostatnio Rosję nękają groźne pożary i chociaż jej władze nie zwróciły się jeszcze o pomoc do Centrum Monitorowania i Informacji, wiele krajów UE nie zwlekało z udzieleniem wsparcia. Wiceprzewodnicząca Komisji Catherine Ashton wyraziła również w imieniu UE gotowość do zaoferowania pomocy, zarówno podczas walki z żywiołem, jak i po jej zakończeniu.
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. www.sxc.hu
www.ec.europa.eu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności