- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
NSA: Krakowski zakaz palenia węglem unieważniony (18940)
2015-09-25Drukuj
Naczelny Sąd Administracyjny podtrzymał dziś wyrok o nieważności uchwały zakazującej palenia węglem w Krakowie. Organizacje walczące ze smogiem apelują do prezydenta Dudy o podpisanie ustawy antysmogowej.
NSA odrzucił skargi kasacyjne złożone przez Sejmik Województwa Małopolskiego, Krakowski Alarm Smogowy oraz Fundację ClientEarth Poland. Spór dotyczył niejasności brzmienia artykułu 96 Prawa ochrony środowiska w zakresie uprawnień do wydawania tego rodzaju uchwał przez sejmiki województwa. – W swoim wyroku sąd podkreślił, że odnosi się wyłącznie do aktualnego brzmienia artykułu 96 Prawa ochrony środowiska, więc nie rzutuje on na ocenę planowanej nowelizacji ani ewentualnych uchwał podjętych w przyszłości na jej podstawie – to bardzo dobra wiadomość – komentuje Małgorzata Smolak, prawnik z Fundacji ClientEarth. Sąd ma teraz 30 dni na wydanie pisemnego uzasadnienia orzeczenia.
Namawiają Prezydenta
Przed ogłoszeniem przez NSA swojego wyroku, organizacje pozarządowe domagające się walki ze smogiem spotkały się z urzędnikami Kancelarii Prezydenta RP, próbując nakłonić Andrzeja Dudę do podpisania tzw. ustawy antysmogowej, nowelizującej wspomniany art. 96 POŚ. – Przekonywałem, że chodzi nie tylko o zdrowie, ale także o miejsca pracy w turystyce, które są zagrożone na Podhalu przez smog – mówi Piotr Manowiecki z Podhalańskiego Alarmu Smogowego. W trakcie spotkania przedstawiciele Krakowskiego, Podhalańskiego oraz Rabczańskiego Alarmu Smogowego przekazali urzędnikom prawie 10 tysięcy podpisów pod apelem do prezydenta o podpisanie ustawy, które zgromadzono w trakcie dwutygodniowej zbiórki w internecie oraz podobny apel 40 znanych lekarzy różnych specjalizacji, w tym kardiologów i onkologów.
Drugi czarny piątek dla Krakowa
Dzisiejszy wyrok NSA dotyczy uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego z listopada 2013 roku, która zakazywała używania paliw stałych na terenie Krakowa w celach ogrzewania lokali i budynków oraz w celu ogrzewania wody od 1 września 2018 roku. Była to pierwsza tego typu uchwała w Polsce. Wraz z zakazem palenia węglem i drewnem wprowadzono w Krakowie szeroką akcję dofinansowania wymiany pieców oraz program osłonowy dla najuboższych w celu pokrycia wyższych rachunków za energię. Uchwała sejmiku została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w piątek 22 września 2014 roku.
WSA przychylił się do argumentów dwóch osób fizycznych, które zaskarżyły zakaz i orzekł o jego niezgodności z prawem, wskazując m.in. że uchwała zbyt głęboko ingeruje w prawa jednostki oraz przekracza uprawnienia ustawowe przyznane sejmikom na mocy Prawa ochrony środowiska. – Sąd argumentował wyrok powołując się między innymi na naruszenie przez sejmik normy kompetencyjnej, a to właśnie sejmiki odpowiedzialne są w Polsce za zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza w regionach. Rodzi się więc pytanie, w jaki sposób sejmik miałby to robić? – komentowała wówczas wyrok Małgorzata Smolak z Fundacji ClientEarth.
Kontrowersje wzbudziło także uzasadnienie wyroku krakowskiego sądu, który stwierdził, że gdyby więcej samorządów poszło za przykładem Krakowa, zagrożone byłoby bezpieczeństwo energetyczne Polski. Krakowski Alarm Smogowy komentował tamten wyrok: „Sąd, piętnując rzekomo krzywdzący dla niektórych grup społecznych kształt uchwały uznał de facto wyższość prawa do trucia nad gwarantowanym konstytucyjnie prawem do życia w czystym środowisku. Brak poprawy jakości powietrza w mieście oznaczać będzie, że nadal co roku z powodu zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie umierać będzie kilkaset mieszkańców miasta.”
Czy Prezydent podpisze ustawę?
Odpowiedzią na wskazane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wątpliwości dotyczące zakresu kompetencji sejmików wojewódzkich odnośnie walki o czyste powietrze miała być tzw. poprawka Arkita do Prawa ochrony środowiska. Ustawa znana także jako ustawa antysmogowa, została w sierpniu uchwalona przez Sejm i obecnie czeka na podpis Prezydenta. Wskazuje ona wyraźnie, że samorządy będą mogły wprowadzić na swoich obszarach normy dotyczące spalanych paliw, a także wprowadzać zakaz ich używania. Ustawa nadaje samorządom również kompetencje do określania norm emisyjnych dla pieców. – Wyrok pokazał, że bez nowelizacji Prawa ochrony środowiska, nie da się podejmować skutecznych działań na rzecz ochrony powietrza w Polsce. Mamy nadzieję, że Prezydent Duda podpisze ustawę antysmogową, która nowelizuje to prawo – mówi Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego.
Marek Józefiak, Chrońmy Klimat
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności