- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Będzie szybka kolej do Zakopanego i Nowego Sącza? (18397)
2015-04-10Drukuj
Inicjatorzy kampanii Pociąg-autobus-góry przekazali minister infrastruktury Marii Wasiak list poparcia dla budowy linii kolejowej przez Podłęże, dzięki której podróż z Krakowa do Zakopanego skróciłaby się do 90 minut. Decyzja, czy warta 6 mld zł inwestycja zostanie zrealizowana, ma zapaść w ciągu kilku miesięcy.
Pod przygotowanym przez aktywistów apelem podpisało się 24 znanych mieszkańców Podhala, w tym m.in. parlamentarzyści, samorządowcy, przedsiębiorcy, dziennikarze i sportowcy. Inwestycja dotyczy budowy linii kolejowej przez Podłęże oraz modernizacji istniejących już fragmentów, dzięki czemu dojazd z Krakowa do Zakopanego skróci się do 90 minut, a do Nowego Sącza - do godziny. W ramach modernizacji obecna linia kolejowa nr 99 prowadząca do Zakopanego zostałaby przystosowana do prędkości 120-160 km/h, a jej przepustowość zwiększyłaby się do dwóch par pociągów na godzinę.
Obecnie ponad 80% turystów przyjeżdża na Podhale samochodem. Koleje przegrywają walkę o klienta również z autobusami, gdyż pociąg do Zakopanego jedzie okrężną trasą przez Suchą Beskidzką. Zdaniem aktywistów, postulowana inwestycja spowoduje, że w 2024 roku udział aut w przewozach na trasie z Krakowa do Zakopanego spadnie do 33%, a aż 40% przyjezdnych będzie wybierało kolej.
Źródło: pociagautobusgory.pl
Koszty przeminą, korzyści będą trwać wiecznie
Podczas spotkania inicjatorzy kampanii przekonywali minister Wasiak o tym, że budowa linii jest kluczowa dla rozwoju Podhala, Beskidu Wyspowego oraz Sądecczyzny. – Problemów transportowych Podhala, współtworzących fatalny wizerunek regionu, nie da się rozwiązać bez budowy szybkiej linii kolejowej, która zmniejszy ilość przyjeżdżających samochodów – stwierdził Piotr Manowiecki, koordynator kampanii.
W spotkaniu wzięli udział m.in. poseł Andrzej Gut-Mostowy, senator Stanisław Hodorowicz, Piotr Manowiecki, koordynator kampanii "Pociąg-autobus-góry" oraz aktywiści kampanii „Lokomotywa – Koalicja Kolei Galicyjskiej”. Senator Hodorowicz zwrócił uwagę, że budowa umożliwi nie tylko wygodny dojazd mieszkańcom i turystom, ale również transport towarów z zakładów przemysłowych w okolicach Nowego Sącza. Wójt gminy Dobra Benedykt Węgrzyn przypomniał słowa XIX-wiecznego prezydenta Krakowa Józefa Dietla, który radnym, wahającym się, czy zgodzić się na budowę kosztownej kanalizacji, miał powiedzieć, że „koszty przeminą, a korzyści będą trwać wiecznie”.
Minister Wasiak poinformowała, że na budowę linii zostały zarezerwowane środki i że w najbliższych miesiącach zostaną zakończone prace przygotowawcze, w wyniku których będzie mogła podjąć ostateczną decyzję co do realizacji inwestycji.
Kolejny etap kampanii
Przekazanie listu to zwieńczenie pierwszego etapu kampanii Pociąg-autobus-góry. W kolejnym aktywiści chcą skupić się na przekonywaniu do konieczności odtworzenia lokalnego systemu transportu publicznego na Podhalu. – To obecnie zadanie transportowe nr 1 dla naszych samorządów. Pasażer przyjeżdżający tu pociągiem, musi na miejscu mieć możliwość poruszania się dobrze zorganizowaną komunikacją autobusową – podkreślają. – Warto zwrócić uwagę, że w 2017 r. zacznie w pełni obowiązywać ustawa o transporcie publicznym, która daje samorządom narzędzia, umożliwiające organizację i zarządzanie transportem zbiorowym – dodają.
Marek Józefiak, Chrońmy Klimat
Źródło: Pociąg-autobus-góry
http://pociagautobusgory.pl/
Podobne artykuły
- Himalaista Andrzej Bargiel walczy ze smogiem w Zakopanem [WIDEO]
Ludzie pytają, co w górach jest ważne, a ja odpowiadam, że to samo, co w życiu: oddychanie – mówi wybitny narciarz wysokogórski Andrzej Bargiel w spocie „ Walka o oddech”, promującym kampanię Podhalańskiego Alarmu Smogowego.
Więcej
- Nie chcą szerokiej Zakopianki. "Zakopane potrzebuje szybkiej kolei"
O potrzebie budowy szybkiego połączenia kolejowego Kraków-Zakopane i stworzenia transportu publicznego na Podhalu rozmawiamy z Piotrem Manowieckim – koordynatorem kampanii „Pociąg-autobus-góry”, mieszkańcem Murzasichla.
Więcej
- Spór o powietrze nad Muszyną
Burmistrz Muszyny oskarża ekologów z Fundacji ClientEarth o przygotowanie tendencyjnego raportu o jakości powietrza w Polsce i domaga się od nich miliona złotych na pokrycie strat wizerunkowych. Ekolodzy odpierają zarzuty i obstają przy swoim: powietrze w uzdrowiskach, w tym w Muszynie, nie spełnia norm.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności