- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
O Durbanie po duńsku (13652)
2011-12-01Drukuj
Zmobilizowanie funduszy obiecanych w Cancún jest absolutnie wykonalne. Rozwój silnego i przejrzystego rynku emisji CO2, w tym mechanizmów sektorowych, oraz wycena emisji z transportu samolotowego i morskiego posiadają potencjał do wytworzenia znacznych przychodów – mówi ambasador Danii, pan Thomas Østrup Møller.
Katarzyna Teodorczuk: Jakie są oczekiwania Danii w związku z konferencją w Durbanie?
Thomas Østrup Møller, ambasador Danii: Dania ma nadzieję, że podczas COP17 uda się podjąć decyzje dotyczące praktycznego wdrażania uzgodnień zawartych w Cancún oraz poczynić postępy w innych głównych obszarach negocjacji, w tym w zakresie statusu prawnego globalnego porozumienia klimatycznego oraz nowego okresu zobowiązań w ramach protokołu z Kioto. Zawarcie szerokiego, światowego i prawnie obowiązującego porozumienia w Durbanie wydaje się raczej mało prawdopodobne. Mamy nadzieję, że uda się choćby przyjąć solidną mapę drogową dla nowego porozumienia oraz harmonogram prac nad nim.
Czy warto przedłużyć protokół z Kioto? Na jakich zasadach?
Dzięki protokołowi z Kioto mamy oparty o jasne reguły system rozliczania emisji gazów cieplarnianych oraz szereg przydatnych narzędzi służących redukcji emisji tych gazów. Reguły te powinny zostać zastosowane do opracowywanego porozumienia międzynarodowego oraz w okresie poprzedzającym jego przyjęcie. Unia Europejska dała jasny sygnał, że szybkie wprowadzenie drugiego okresu zobowiązań w ramach protokołu z Kioto kosztem liczby państw uczestniczących w nim mija się z celem. Jeśli do drugiego okresu zobowiązań przystąpi jedynie UE wraz z kilkoma innymi państwami, to obejmie to jedynie 9% światowych emisji CO2 w 2020 r. Drugi okres zobowiązań w ramach protokołu z Kioto powinien stanowić element przejściowy prowadzący do przyjęcia prawnie obowiązującego porozumienia klimatycznego obejmującego przynajmniej wszystkie główne gospodarki świata.
Jak, w dobie kryzysu finansowego, zmobilizować fundusze obiecane w Cancún (100 mld USD rocznie do 2020)?
Obiecane w Cancún 100 mld USD do 2020 r. powinno pochodzić ze źródeł publicznych i prywatnych. Zwiększenie tej sumy może okazać się wyzwaniem, choć z pewnością jest to wykonalne. Niektóre instrumenty, np. rozwój silnego i przejrzystego rynku emisji CO2, w tym mechanizmów sektorowych, oraz wycena emisji CO2 z transportu samolotowego i morskiego posiadają potencjał do wytworzenia znacznych przychodów.
Jaka powinna być rola sektora prywatnego w finansowaniu adaptacji i ograniczania zmian klimatu w krajach najbardziej potrzebujących? Jak może wyglądać udział Danii w tym funduszu?
Dania popiera wnioski przedstawione w raporcie G20, że ochrona klimatu oraz działania adaptacyjne powinny być finansowane zarówno ze źródeł publicznych, jak i prywatnych. Uważamy, że udział środków prywatnych będzie się z czasem zwiększać i że w dłuższej perspektywie będą one stanowić główne źródło finansowania działań klimatycznych. Szacunki wskazują, że największą część inwestycji i przepływów finansowych stanowi działalność sektora prywatnego (86%). Odpowiada on również za 57% inwestycji klimatycznych. Dlatego też sektor prywatny powinien być angażowany zarówno w działania ograniczające zmiany klimatu, jak i w inicjatywy adaptacyjne. Należy jednak zaznaczyć, że finanse publiczne (i polityka publiczna) odgrywają bardzo istotną rolę w zakresie zwiększania zaangażowania sektora prywatnego. Tworzą one system zachęt dla inwestorów prywatnych do inwestowania w działania adaptacyjne i ochrony klimatu. Ponadto, ze źródeł publicznych można finansować potrzeby, które nie mogą lub nie powinny być finansowane ze źródeł prywatnych.
W ramach duńskiego modelu pomocy w trybie przyśpieszonym analizujemy możliwości wspierania inwestycji prywatnych poprzez finanse publiczne oraz zaangażowania sektora prywatnego, np. poprzez nasze własne uczestnictwo, również finansowe, w niemiecki Fundusz na rzecz Globalnego Porozumienia Klimatycznego oraz w zainicjowany przez Holandię Warsztat Konsensusu Klimatycznego. Ponadto Dania podjęła szereg działań na rzecz zwiększenia roli sektora prywatnego w nowym Zielonym Funduszu Klimatycznym; szczegóły dotyczące jego funkcjonowania mają być ustalone właśnie w Durbanie.
Czy w obliczu trudności w negocjacjach na szczeblu globalnym, UE powinna zweryfikować swoją wewnętrzną politykę klimatyczną?
Poziom ambicji inicjatyw międzynarodowych wciąż jest za niski, aby wypełnić cel 2°C, określony w raporcie IPCC z 2007 r. oraz w Porozumieniu z Cancún. Niezależnie od rezultatów szczytu w Durbanie UE powinna nadal rozwijać swoją politykę energetyczną i klimatyczną. Unia powinna przyjąć stabilny, przewidywalny i długoterminowy system zachęt inwestycyjnych, które wspierałyby zielone innowacje i zielony rozwój w sektorze przemysłu. Może to przykładowo przybrać formę nowych celów na okres po 2020 r. Cele te byłyby również pomocne w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej na przyszłych rynkach zielonego rozwoju oraz w ograniczeniu zależności UE od importu paliw kopalnych, a pamiętajmy, że mają one być coraz droższe.
Czy UE nadal pretenduje do roli światowego lidera w zwalczaniu zmian klimatycznych? Czy przypadkiem roli tej nie przejmują kraje o gospodarkach wschodzących, co zmienia charakter negocjacji?
UE jest ciągle postrzegana jako światowy lider w zakresie działań klimatycznych. To UE posiada najbardziej spójny i najstabilniejszy system w zakresie emisji gazów cieplarnianych, a także ambitne cele polityki klimatycznej i energetycznej. UE będzie w dalszym ciągu aktywnie zaangażowana w międzynarodowe negocjacje klimatyczne na rzecz przyjęcia prawnie obowiązującego porozumienia klimatycznego obejmującego wszystkie kraje, a szczególnie wszystkie większe gospodarki.
Czy tematy związane z konferencją w Durbanie są poruszane przez duńskie media?
Artykuły na temat konferencji w Durbanie oraz oczekiwań z nią związanych zaczynają pojawiać się w duńskich głównych mediach (Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, DR). Jednakże, nie można tego porównywać z poziomem zainteresowania towarzyszącego konferencjom w Kopenhadze w 2009 r. czy Cancún w 2010 r.
Wywiad przeprowadziła Katarzyna Teodorczuk.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności