- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Walka o szybką kolej do Zakopanego trwa (18922)
Piotr Manowiecki, Pociąg-autobus-góry.pl2015-09-17
Drukuj
W przyjętym właśnie przez rząd Krajowym Programie Kolejowym budowa linii Podłęże-Piekiełko, mającej radykalnie skrócić czasy przejazdu z Krakowa do Zakopanego, wciąż znajduje się na liście rezerwowej. Czy oznacza to, że ta linia nie powstanie?
Z wielką nadzieją oczekiwaliśmy, że jeszcze przed wyborami rząd ogłosi jednoznaczną decyzję. Tymczasem wypowiedzi polityków były albo mgliste „będę dążyć do tego, aby ta linia powstała” (premier Ewa Kopacz) albo takie, po których ręce opadały „nam się nie przestawiły miasta i nie pojawiły się przesłanki do projektowania nowych linii” (minister infrastruktury Maria Wasiak).
Z przeprowadzonych przeze mnie rozmów z kolejarzami, urzędnikami, politykami wynika, że głównym problemem jest to, że wciąż nie wiadomo, z jakiego źródła inwestycja mogłaby zostać sfinansowana. Z jednej strony premier Ewa Kopacz wspominała, że zostanie ona sfinansowana w ramach oszczędności z innych inwestycji kolejowych, z drugiej strony najbardziej realnym źródłem wydaje się Europejski Fundusz Inicjatyw Strategicznych (tzw. Plan Junckera). Nie ma jednak co liczyć, że Komisja Europejska podejmie decyzję jeszcze przed polskimi, październikowymi wyborami parlamentarnymi.
W sytuacji wciąż niewyjaśnionego finansowania oraz mało konkretnych wypowiedzi polityków cieszy, że przynajmniej prace nad studium wykonalności postępują naprzód, choć i tu jest kilkumiesięczne opóźnienie. W obecnej sytuacji najważniejsze jest, by osoby podejmujące ostateczną decyzję (a będzie to już nowy rząd za kilka miesięcy) otrzymały jak najlepiej przygotowaną dokumentację, obejmującą zarówno dokończone studium wykonalności, jak i wszelkie wnioski wymagane przez wyżej wspominany Fundusz.
Czekają nas zatem kolejne miesiące, podczas których będziemy musieli przekonywać polityków i urzędników do tego, że inwestowanie w kolej ma sens. Musimy pokazywać w Warszawie, jak bardzo nieznośne stało się podróżowanie do Nowego Sącza czy Zakopanego. Pokazywać, że obecnie kolej tu tylko wegetuje. I nie zrażać się, że dla prawie wszystkich polityków parlamentarnych budowa dróg to taki priorytet, że nie zadadzą sobie nawet pytania, czy dołożenie w ostatniej chwili dodatkowych 14 miliardów na ich budowę to słuszny czy błędny krok. Zatem, do boju!
Piotr Manowiecki
Źródło: Pociag-autobus-góry
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności