- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Trujące tiry (19133)
EurActiv.pl2015-12-12
Drukuj
W trakcie COP21 w Paryżu pojawił się raport dotyczący emisji CO2 przez samochody ciężarowe. UE nie dokonała żadnych postępów w tej dziedzinie w ciągu ostatnich 10 lat.
NGO International Council on Clean Transportation (ICCT) opublikował 3 grudnia br. raport na temat emisji dwutlenku węgla przez najcięższe pojazdy ciężarowe (HDV, heavy-duty vehichles, m.in. tiry i ciężarówki o największej pojemności) w UE. Zgodnie z nim, krajom UE nie udało się poprawić swoich wyników sprzed 10 lat.
Raport ICCT
To nie pierwszy raport ICCT nt. europejskiego przemysłu samochodowego. Organizacja wcześniej wykryła fałszowanie przez Volkswagena wyników testów emisji swoich samochodów.
ICCT zwraca uwagę, że zmniejszenie emisji dwutlenku węgla z ciężarówek jest kluczowe dla zmniejszenia emisji z transportu drogowego. Autorzy tłumaczą, że co prawda HDV stanowią tylko 4 proc. ogólnego ruchu na drogach UE, jednak odpowiadają przy tym za 30 proc. emisji wygenerowanych przez samochody.
Limity emisji
Raport podkreśla, że zużycie paliwa przez samochody ciężarowe w praktyce nie zmieniło się w ciągu ostatnich 10 lat, co także wpływa na utrzymania się emisji CO2 na tym samym poziomie. Autorzy argumentują, że wprowadzenie ściślejszych standardów środowiskowych dla transportu ciężarowego mogłoby zmotywować producentów ciężarówek do poprawy wyników swoich produktów w tym zakresie.
Taki standard nie byłby nowym rozwiązaniem. UE od 2021 r. będzie wymagała, by samochody osobowe i vany nie emitowały więcej niż 95 g CO2/km. Limit ten jednak nie będzie dotyczył samochodów ciężarowych.
Kartel producentów
Publikacja raportu zbiegła się w czasie ze śledztwem prowadzonym przez UE w sprawie domniemanego kartelu producentów samochodów ciężarowych. Zgodnie z informacjami agencji Reutera poddani śledztwu są: Daimler, Volvo, Iveco, Scania, MAN i DAF.
Te firmy są oskarżone o ustalanie między sobą cen swoich pojazdów oraz o koordynowanie wprowadzania do użycia właśnie technologii obniżających emisje CO2. Jeżeli Unia potwierdzi te oskarżenia, to będzie mogła nałożyć na firmy karę grzywny w wysokości nawet do 10 proc. rocznych obrotów.
źródło: EurActiv.pl
www.euractiv.pl
Pliki do pobrania
Podobne artykuły
- Parlament Europejski kończy erę ciężarówek o płaskich nosach
Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego głosowała wczoraj (18 marca 2014 roku) za zmianą zasad dotyczących kabin ciężarówek. Uratuje to setki ofiar wypadków, zmniejszy też zużycie paliwa i emisje zanieczyszczeń. Europosłowie dali producentom więcej miejsca z przodu ciężarówki, co umożliwi projektowanie bardziej opływowych nosów i doprowadzi do końca ery kabin płaskich jak cegła.
Więcej
- Europarlament za bezpiecznymi i czystszymi ciężarówkami
Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym prawie jednomyślnie (606 głosów za, 54 przeciw) 15 kwietnia 2014 roku zagłosował za zmianami w kabinach ciężarówek, które mogą uchronić setki ludzi przed śmiercią i ograniczyć zużycie paliwa i emisje zanieczyszczeń. To głosowanie to początek końca kabin w kształcie cegły. O ile państwa członkowskie je poprą.
Więcej
- Czerwona kartka dla samochodów
Nie od dziś wiadomo, że w miastach jednym z największych trucicieli jest samochód. Jak – i czy – z problemem radzą sobie polskie władze?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności