- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Meandry i megatrendy w polityce publicznej (20234)
Wojciech Szymalski2017-09-21
Drukuj
Ciekawy raport WISE-Europa nt. megatrendów przywołał po raz kolejny kwestię rozbieżności polityki w Polsce z mierzalną rzeczywistością. W wielu obszarach polska rzeczywistość jest jednak także niemierzalna, więc i polityka siłą rzeczy meandruje.
Raport „Megatrendy od akceptacji do działań” podkreśla, że podstawą racjonalnej i zrozumiałej polityki publicznej jest zrozumienie i akceptacja megatrendów (a nawet szerzej – wyników badań naukowych!) i ich ponadlokalnego charakteru. Megatrendy są bowiem mierzalne, choć nie koniecznie mamy na nie bezpośredni wpływ, ponieważ są sumą wielu małych kroków podejmowanych przez wielu małych uczestników analizowanego zagadnienia. Autorzy raportu podkreślają, że w Polsce występuje niedobór instytucji i wiedzy umożliwiającej prawidłową identyfikację takich trendów i podejmowanie decyzji strategicznych pozwalających nimi zarządzać.
Zauważam jednak, że nie tylko rozpoznanie megatrendów jest naszą bolączką. W wielu obszarach bardzo konkretnych działań politycznych okazuje się, że albo nie mamy w ogóle danych pozwalających dobrze rozpoznać problem, jego skalę i przyczyny, albo dane te są bardzo szczątkowe, rozproszone lub niedokładne. Chcemy walczyć z zanieczyszczeniem powietrza, ale sieć pomiarowa poza dużymi miastami bardzo wybiórczo mówi o faktycznej skali zjawiska. Nie wiemy tak naprawdę jakimi paliwami większość Polaków ogrzewa swoje domy oraz w jakim są one stanie, bo nie mamy jak w Europie Zachodniej np. systemu katastralnego, w którym większość tych danych jest statystyce krajowej dostępna. Aby podjąć odpowiedzialne działania proklimatyczne Komisja Europejska musiała na polskich gminach wymusić przygotowanie inwentaryzacji emisji gazów cieplarnianych w procesie przygotowania Planów Gospodarki Niskoemisyjnej. Nie wiemy ile tak naprawdę pojazdów jest używanych na terenie miast, bo nie ma systemu zmuszającego obywateli do wyrejestrowywania pojazdów nieużytkowanych. Nie wiemy nawet, ile faktycznie ludzi mieszka w gminach, bo system meldunkowy nie służy do niczego innego poza meldunkiem (za granicą służy np. systemowi podatkowemu), więc wielu zaniedbuje ten obowiązek. Przygotowując Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu, dla wielu miast informacje klimatyczne są przedstawiane na podstawie stacji pomiarowych lezących poza ich granicami. Przykłady można by mnożyć.
Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju już w 2004 roku podczas oceny Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 zwracała uwagę m.in. GUS, że statystyka publiczna w zakresie zrównoważonego rozwoju musi ulec rozbudowaniu. Tak też na pewno się stało, ale nadal GUS jest w stanie monitorować bezpośrednio jedynie ok. 50 z ponad 160 wskaźników zrównoważonego rozwoju, które służą śledzeniu postępów w realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ (SDGs). Tylko jeśli dobrze zmierzymy problem, możemy wyznaczyć konkretne cele i znajdziemy rozwiązanie, którego skuteczność też da się zmierzyć. Polityka przestanie szukać rozwiązań „po omacku” i meandrować w nieznane badaczom rejony, bo będzie oparta na faktach, a nie na wierzeniach. Przykłady dobrze mierzalnych osiągnięć zawsze dobrze się przedstawia, stąd popularność sukcesów polityki energetycznej Bielska-Białej, Częstochowy, czy transportowej Warszawy lub Krakowa.
Zasadą mierzalności od dawna kieruje się polityka Unii Europejskiej. W Polsce mamy z tym problem. Tak naprawdę dopiero raport „Niskoemisyjna Polska 2050”, przedstawiający mierzalne scenariusze polityki klimatycznej w Polsce, zmusił polski rząd w roku 2013 do przedstawienia podobnych analiz realizacji polityki klimatycznej w Polsce do roku 2050. Zobaczymy, czy tak samo policzalne będą zlecone niedawno przez Ministerstwo Energii analizy i prognozy sporządzone na potrzeby opracowania Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030. I ile w tej mierzalnej rzeczywistości zmieści się jeszcze węgla? O ile polski węgiel da się jeszcze zmierzyć.
Podobne artykuły
- Jak stworzyć niskoemisyjną Polskę 2050
Po ponad roku prac, konsultacji i spotkań z ekspertami powstał wspólny raport Instytutu na rzecz Ekorozwoju oraz Instytutu Badań Strukturalnych, przy współpracy Europejskiej Fundacji Klimatycznej, "2050.pl – podróż do niskoemisyjnej przyszłości". Dokument, który przygotowano w ramach projektu "Niskoemisyjna Polska 2050", ukazuje możliwe ścieżki transformacji polskiej gospodarki w perspektywie roku 2050.
Więcej
- Jak megatrendy wpływają na polityki publiczne – nowy raport WiseEuropa
Zmiany demograficzne, postęp technologiczny oraz kryzys zasobowo-klimatyczny – na tych obszarach skupia się raport „Megatrendy: od akceptacji do działań”. Zapraszamy do lektury nowej publikacji WiseEuropa poświęconej procesom dotykającym najważniejszych aspektów polityki rozwojowej i energetycznej Polski.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności