- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Francja nominowana do antynagrody klimatycznej (20458)
2018-03-29Drukuj
Francja to kraj, który wspólnie z Polską, Węgrami, Hiszpanią, Portugalią, Włochami i Austrią został nominowany do „antynagrody” , za działania polityczne, które mocno szkodzą ochronie klimatu i są w sprzeczności z przyjętymi celami klimatycznymi. Poznajmy, za co Francja otrzymała tę nominację.
Francja została nominowana za ulgi podatkowe na olej napędowy dla ciężkich samochodów ciężarowych. Koszt ulg oszacowano na 1 miliard euro rocznie. Jednocześnie transport towarowy odpowiada za 22% emisji z całościowego transportu we Francji i stanowi ogromne źródło szkodliwego dla zdrowia zanieczyszczenia powietrza! Ulga ta obowiązuje już 19 lat!
Zgodnie z regulacjami, firmy transportowe mogą odliczyć od podatku 20% od zużycia oleju napędowego dla pojazdów powyżej 7,5 tony. Odpowiada to zwrotowi w wysokości około 0,11 EUR za litr. Szacunki wskazują na to, że ulga ta wygeneruje kwotę 1 mld EUR do 2018 r.
We Francji sektor transportu drogowego może cieszyć się przychylnością władz. Jest on zwolniony z francuskiego podatku od emisji dwutlenku węgla, który zwykle wlicza się do wszystkich podatków paliwowych, a w 2014 r. odstąpiono od opłat od komercyjnych pojazdów drogowych.
Samochody ciężarowe emitują jedną trzecią emisji NOx przypisanych do sektora transportu. Ostatnie badania wskazują, że zanieczyszczenie powietrza jest odpowiedzialne za 48 000 przedwczesnych zgonów każdego roku. Jednocześnie zauważono, że 54% inwestycji w transport publiczny skierowanych było na rzecz rozwoju transportu samochodowego. A 73% ogólnych wydatków sektora transportowego pochłonął przez transport samochodowy.
We Francji przedsiębiorstwa transportu drogowego nadal cieszą się preferencyjnym traktowaniem. Dotychczasowe wsparcie oferowane firmom transportowym powinno zostać wykorzystane na ulgi podatkowe dla przedsięwzięć zmierzających do budowy zrównoważonego transportu.
W maju 2018 r. rząd przedstawi nową ustawę o mobilności we Francji. Najwyższy czas, aby rząd przestał wykorzystywać pieniądze podatników na szkodliwy dla zdrowia olej napędowy.
Inne kraje nominowane do antynagrody na najbardziej antyklimatyczne działanie to: Polska, Hiszpania, Norwegia, Austria, Bułgaria, Portugalia.
Celem przyznania nagród jest zwrócenie uwagi obywateli UE na szkodliwość paliw kopalnych na nasze zdrowie, życie i środowisko naturalne, pokazanie jak państwa europejskie, mimo zapewnień o konieczności redukcji wykorzystania szkodliwych paliw kopanych nadal je dotują. Głosując na antynagrodę, każdy może przyczynić się do ujawnienia obłudy rządów i obietnic instytucji publicznych odnośnie walki z działaniami na rzecz klimatu przy jednoczesnym finansowaniu paliw kopalnych. „Zwycięzcy” zostaną uhonorowani podczas ceremonii wręczenia nagród, która odbędzie się w połowie kwietnia.
Głosować można tutaj http://www.caneurope.org/fossil-fuel-subsidies-awards
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności