- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Europa wciąż subsydiuje paliwa kopalne (20239)
2017-09-28Drukuj
Europa wciąż subsydiuje paliwa kopalne kwotą 112 miliardów euro rocznie. Prawie połowa dotacji zapewniona jest w sektorze transportu. CAN-Europe ujawnia nowy raport na ten temat.
Europejskie rządy oraz unia Europejska rozdają około 112 miliardów euro rocznie na wsparcie produkcji oraz konsumpcji paliw kopalnych, mimo deklaracji całkowitego wycofania tego typu wsparcia do roku 2020[1].
W nowym raporcie Overseas Development Institute oraz CAN-Europe po raz pierwszy zgromadzono szczegółowe informacje na temat wsparcia dla paliw kopalnych, takich jak ropa naftowa, gaz ziemny oraz węgiel[2] z 11 europejskich krajów[3] oraz Unii Europejskiej z lat 2014 oraz 2016.
Transport głównym beneficjentem
Ekspertom udało się pokazać, że transport był głównym beneficjentem wsparcia i otrzymał więcej niż 49 miliardów na spalanie paliw kopalnych, włącznie z ulgami podatkowymi na zakup paliwa do silników diesla. Sektor transportu otrzymał 44% całkowitej kwoty rządowego wsparcia dla paliw kopalnych.
Autorzy raportu ostrzegają, że takie ulgi podatkowe wciąż zachęcają do użytkowania silników diesla, choć koszty zdrowotne zanieczyszczenia powietrza są coraz większe. Zniechęca to także do przechodzenia na transport niskoemisyjny[4], w tym samochody elektryczne[5].
Kierownik zespołu autorskiego Shelagh Whitley, dyrektor ds. klimatu i energii ODI, powiedział na konferencji prasowej: Kryzys w zakresie zanieczyszczenia powietrza oraz niedawne skandale związane z testowaniem emisji z samochodów doprowadziły do zwiększonej presji nadziałania, ale nasza analiza pokazuje, że kraje Europy zapewniają gigantyczną kwotę dotacji do transportu zasilanego paliwami kopalnymi. Nasze opracowanie pokazuje, jak rządy w Europie i Unii Europejskiej utrzymują subsydia uzależniające nas od gazy, ropy i węgla, podsycają zmianę klimatu oraz zanieczyszczenie powietrza, finansując je z pieniędzy podatników.
Nie tylko Państwa udzielają wsparcia
W raporcie pt. „Phase-out 2020: Monitoring Europe’s fossil fuel subsidies” pokazano także, że każdego roku w latach 2014-2016 Unia Europejska zapewniała także średnio 4 miliardy euro dotacji poprzez swój budżet, banki inwestycyjne i rozwojowe oraz fundusze. Zwiększające się wsparcie dla gazu oraz utrzymywane wsparcie dla energetyki opartej na węglu są szczególnie warte uwagi.
Wnioski z raportu rażą szczególnie w sytuacji, gdy europejskie rządy oraz Unia Europejska deklarują wycofanie dotacji do paliw kopalnych do roku 2020 i zobowiązują się do wycofania emisji z paliw kopalnych do drugiej połowy tego wieku, jako część Porozumienia Paryskiego o zmianach klimatu.
Wendel Trio, dyrektor CAN-Europe, powiedział: 4 miliardy wydane w Unii Europejskiej na paliwa kopalne, głównie infrastrukturę gazową, uzależniają Europę od paliw kopalnych na kilkadziesiąt kolejnych lat. To narusza wymagania postawione w Porozumieniu Paryskim o tworzeniu systemów finansowania pracujących na rzecz ochrony klimatu. W dodatku, fakt, że ponad 2 miliardy euro rocznie Państwa członkowskie zapewniają na wsparcie elektrowni węglowych, najbrudniejszego z paliw kopalnych, jest nieakceptowalny. Unia Europejska musi przestać dotować paliwa kopalne. Zamiast tego, cenne środki z unijnego budżetu oraz unijnych banków i funduszy powinny służyć ambitnym celom ochrony klimatu oraz finansować zrównoważoną zmianę systemu energetycznego.
Inne ustalenia raportu:
- Po transporcie, przemysł otrzymał największe wsparcie, które wyniosło 15 miliardów euro rocznie.
- Wciąż kontynuowane jest wsparcie do wydobycia paliw kopalnych, z czego Wielka Brytania oraz Francja zapewnia 253 miliony rocznie z publicznych środków, na poszukiwanie nowych złóż.
Raport rekomenduje europejskim rządom i Unii Europejskiej:
- Przewodnictwo w grupie G7 oraz G20 zapewniono poprzez wypełnienie zobowiązania do wycofania subsydiów do paliw kopalnych do roku 2020.
- Zwiększenie przejrzystości wydawania funduszy poprzez publicznie dostępne i spójne raportowanie w cyklu rocznym.
- Zapewnienie mechanizmów wspierających zmianę systemu energetycznego na niskoemisyjny, a nie wsparcie produkcji i konsumpcji paliw kopalnych
- Skierowanie istniejących subsydiów na wsparcie lokalnych inicjatyw odchodzenia od paliw kopalnych.
[1] Na poziomie Unii Europejskiej podjęto zobowiązanie, że Państwa członkowskie muszą wycofać szkodliwe dla środowiska dotacje (włącznie z tymi do paliw kopalnych) do roku 2020. Rządy Państwa europejskich złożyły podobne zobowiązania w ramach grup G7 oraz G20.
[2] Raport śledzi subsydia do produkcji oraz konsumpcji paliw kopalnych przywołując definicję dotacji za Międzynarodową Organizacją Handlu (WTO), która mówi że: jest to wsparcie fiskalne, takie jak bezpośrednie wydatki rządowe, ulgi podatkowe oraz dochodowe lub dopłaty do zakupu towarów i usług; krajowe, regionalne i międzyregionalne publiczne finansowanie poprzez granaty, pożyczki, poręczenia, gwarancje; oraz inwestycje przedsiębiorstw publicznych.
[3] Raport śledzi subsydia do produkcji oraz konsumpcji paliw kopalnych w 11 krajach: Czechach, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwecji, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech, a także w Unii Europejskiej włącznie z budżetem UE, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EIB), Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFSI), Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR).
[4] Na podstawie CAIT Climate Data Explorer (ttp://cait.wri.org/) 11 Państw objętych przeglądem było odpowiedzialne za 83% europejskich emisji gazów cieplarnianych związanych z energetyką w 2013 roku.
[5] Zgodnie z wnioskami z dwóch najnowszych raportów Transport&Environment, olej napędowy (diesel), był opodatkowany, średnio, o 14 mniej, niż paliwa benzynowe, choć samochody z silnikami diesla mają większy wpływ na środowisko, niż samochody na benzynę, głównie w zakresie zanieczyszczenia powietrza (tlenki azotu oraz pyły zawieszone) oraz dwutlenku węgla.
Podobne artykuły
- Monitoring dotacji do paliw kopalnych – sytuacja Polski
Organizacja CAN-Europe opracowała raport na temat dotacji do paliw kopalnych w Europie. W raporcie została przedstawiona także sytuacja Polski. Poniżej zestawiono najważniejsze fakty o Polsce.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności