- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
WWF podsumowuje okres polskiej prezydencji (13767)
2011-12-28Drukuj
Kończy się polska prezydencja w Radzie UE. Z jednej strony półroczny okres przewodniczenia Polski pozwolił kontynuować działania na rzecz ważnych reform, w tym Wspólnej Polityki Rybołówstwa (WPRyb), z drugiej, nie udało się uzyskać jednomyślnego stanowiska, za sprawą polskich władz, w sprawie przyjęcia ambitnego celu ograniczenia emisji przez UE – uważa WWF Polska.
W czasie polskiej prezydencji Komisja Europejska opublikowała propozycje rozporządzeń dotyczących funduszy europejskich, w tym funduszu na rzecz ochrony środowiska LIFE. Część z zapisów można uznać za obiecujące, pozostałe nadal wymagają szczegółowej dyskusji, a o ich ostatecznym kształcie współdecydować będzie Rada Unii Europejskiej.
"Zadaniem polskiej prezydencji było pilotowanie przygotowania unijnej strategii ochrony różnorodności biologicznej do roku 2020. W tym kontekście Polska poprawnie wywiązała się z jego wykonania" – mówi Marta Majka Wiśniewska, konsultant WWF Polska ds. Infrastruktury i Środowiska.
Duży postęp w zakresie prac nad reformą WPRyb można uznać za dobry przykład z okresu polskiej Prezydencji. Podczas polskiego przewodnictwa Komisja Europejska zaprezentowała projekt nowej polityki rybołówstwa oraz nowego Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, którego głównym zadaniem będzie wsparcie realizacji celów WPRyb.
"WWF bezpośrednio po opublikowaniu propozycji zorganizował pod patronatem polskiej Prezydencji międzynarodowe seminarium "Nowa Wspólna Polityka Rybołówstwa Unii Europejskiej – wyzwania i szanse", które rozpoczęło międzynarodową dyskusję nad przedstawioną przez Komisję propozycją" – uważa Ewa Milewska, konsultant WWF Polska ds. Rybołówstwa. "Dalsze prace nad kształtem nowej polityki stały się jednym z głównych priorytetów polskiego przewodnictwa. W trakcie prezydencji Polska zebrała uwagi wszystkich państw członkowskich do propozycji nowej polityki, które przekazane zostaną naszym następcom – Duńczykom i ułatwią dalsze prace nad formułowaniem ostatecznego kształtu WPRyb".
W trakcie sprawowanej przez Polskę prezydencji w Radzie UE przyjęto zapisy nowego prawa dotyczącego ograniczenia ilości fosforanów w detergentach, uznawanych za jedno z istotnych źródeł eutrofizacji Bałtyku, przejawiającej się zakwitami sinic. Do 2013 roku ich dozwolona zawartość w proszkach do prania ma wynieść 0,5 %, standardowej dawki proszku, a do 2017 w środkach do zmywarek osiągnie poziom 0,3%. Dotychczas nie było takich limitów, i stężenie fosforanów w detergentach mogło wynosić nawet 30-40 procent.
Z drugiej strony, na ostatnim posiedzeniu Rady ds. Środowiska wykreślono, w związku ze sprzeciwem Niemiec, z ambitnego ale realistycznego projektu konkluzji zapis o tym, iż reforma Wspólnej Polityki Rolnej powinna uwzględniać potrzebę ochrony bioróżnorodności – podkreśla Anna Marzec z WWF Polska. – Kierujący resortami zajmującymi się ochroną środowiska, oddali kwestię uwzględnienia aspektów ochrony przyrody we Wspólnej Polityce Rolnej, ministrom rolnictwa. W ten sposób de facto zezwalają na wykluczenie ochrony różnorodności biologicznej, jako ważnego aspektu działalności rolniczej.
Polskiej Prezydencji nie udało się wystarczająco zadbać o kwestie związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatu. Jeszcze przed objęciem przewodnictwa w Radzie UE Polska, jako jedyny kraj członkowski Unii Europejskiej, nie zgodziła się z założeniami ścieżki obniżania unijnych emisji CO2 do 2050 roku i zgłosiła veto do konkluzji czerwcowego spotkania Rady UE ds. Środowiska. Przyjęta w marcu przez Komisję Europejską ścieżka obniżania unijnych emisji CO2 o 30 procent do 2020 roku i 80 procent do 2050 roku, została oprotestowanaprzez polski rząd.
Polska prezydencja, reprezentująca głos całej UE podczas szczytu klimatycznego w Durbanie, oprócz pochwał za sprawne prowadzenie spotkań negocjacyjnych, zebrała też sporo negatywnych opinii przede wszystkim z uwagi na stanowisko Polski w sprawie jednostek AAU (nadwyżki uprawnień do emisji z pierwszego okresu zobowiązań protokołu z Kioto).
"Polska odmawiała prowadzenia rozmów na temat jakiegokolwiek kompromisu w tej sprawie poza przeniesieniem 100% tych jednostek do następnego okresu rozliczeniowego Protokołu z Kioto" – mówi Monika Marks, specjalista ds. ochrony klimatu w WWF Polska. "Pod koniec negocjacji w Durbanie tylko Polska opierała się decyzji dotyczącej nadwyżek uprawnień do emisji. Trudno zaprzeczyć, że w kwestiach dla nas politycznie istotnych nasza delegacja stawiała interes Polski ponad interesem Unii – więc w takich momentach nie działała w imieniu całej UE, jak powinna. Takie zachowanie mocno rzutowało na ocenę działań polskiej Prezydencji w Durbanie i może wpłynąć na przyszłoroczne rozmowy na forum UE".
"Liczymy na to, że w czasie duńskiej prezydencji, polski rząd będzie podejmował starania na rzecz koniecznych, prośrodowiskowych zmian w budżecie i politykach UE: ochrony klimatu i różnorodności biologicznej oraz efektywnego wykorzystania zasobów" – podsumowuje Wiśniewska.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności