- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Ile energii zużywają środki transportu w Warszawie? (21707)
Wojciech Szymalski2021-02-18
Drukuj
Aby ograniczyć emisje gazów cieplarnianych z transportu pomocna nam jest znajomość ilości zużywanej przez poszczególne środki transportu energii. Możemy wtedy porównywać ze sobą wydatki energetyczne związane z podróżowaniem samochodem czy komunikacją publiczną. Od niedawna znamy tego typu wskaźniki także dla transportu pasażerskiego z Warszawy.
Zużycie energii przez środki transportu na świecie
Na poziomie międzynarodowym obecnie najbardziej popularnym zestawieniem zużycia energii przez różne środki transportu jest prawdopodobnie to opublikowane przez Międzynarodową Agencję Energetyczną (MAE). Agencja ta śledzi różne opracowania naukowe dotyczące zużycia energii i zestawia analizowane dane na jednym wykresie. Wykres ten pokazuje ile energii jest zużywane przez kilka najpopularniejszych środków transportu pasażerskiego w układzie liczby zużytych MJ na każdy przejechany przez jednego pasażera kilometr trasy. Wskaźnik ten jest bardzo pożyteczny jeśli chcemy się dowiedzieć ile energii zużyjemy wsiadając do danego środka transportu. Te wydatki energetyczne uśrednione dla całego świata zestawione są na poniższym wykresie.
Żółte słupki na wykresie przedstawiają zakres zużycia energii przez dany środek transportu, a niebieska kropka średnie zużycie. Na wykresie przedstawiono kolej (rail), motocykle i skutery (two/three-whellers), autobusy i minibusy (busses and minibusses), samochody osobowe (cars), samoloty (aviation) oraz duże samochody osobowe (large cars, SUV). Jak widać z wykresu najmniej energii zużyjemy, jeśli będziemy jeździć koleją (w tym tramwajami i metrem), ewentualnie skuterami i motocyklami lub autobusami. Najwięcej energii zużyjemy poruszając się samochodami i samolotami.
Zużycie energii przez środki transportu w Warszawie
Wiedza ta to niby nic nowego, ale okazuje się, że nie we wszystkich miejscach na świecie takie informacje były do tej pory dostępne. Takim miejscem na ziemi była np. Warszawa, a wciąż jest niestety także Polska. Nie ma tego typu wskaźników, policzonych w ostatnich latach, dla sytuacji systemu transportowego Polski. Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przynajmniej częściowo załatała tę dziurę przedstawiając w 2020 roku tego typu wskaźniki wyliczone dla Warszawy, na podstawie posiadanego modelu zużycia energii i emisji w transporcie dla tego miasta. Przy czym wskaźniki te dotyczą sytuacji z roku 2015.
Tylko dla tego roku udało się pozyskać wszystkie dane potrzebne do obliczenia takich wskaźników, m.in. liczbę pasażerokilometrów wykonanych każdym z używanych w Warszawie środków transportu. Bowiem tylko w 2015 roku wykonano potrzebne do uzyskania takich danych badania. GUS zrealizował m.in. pilotażową ankietę na temat mobilności ludności. Z kolei w Warszawie zrealizowano po raz kolejny kompleksowe badania ruchu. A Fundacja InE dołożyła do tego swoją wiedzę na temat emisji i zużycia energii przez różne paliwa. Wyniki dla Warszawy dla roku 2015 przedstawiono na poniższym wykresie.
Na podstawie wykresu można zauważyć, że w Warszawie sytuacja ze zużyciem energii z różnych środków transportu jest nieco inna niż średnio na świecie. Najbardziej zużywają energię w Warszawie samochody oraz skutery i motocykle. Następne w kolejności są natomiast autobusy podmiejskie – te funkcjonujące poza systemem Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Stosunkowo wysokim zużyciem energii na jednego pasażera charakteryzują się także pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (z obliczeniach nie brano pod uwagę pociągów podmiejskich Kolei Mazowieckich). Autobusy, tramwaje i metro to są natomiast najmniej pazerne energetycznie środki transportu w Warszawie.
Informacja własna na podstawie danych MAE oraz Transport Problems 2020 - XII Proceedings (nieopublikowane w internecie).
Podobne artykuły
- Most Południowy zwiększy emisje gazów cieplarnianych w Warszawie
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia oddano do użytku Most Południowy w Warszawie. To największa w ostatnich latach inwestycja w Warszawie, która zwiększy emisję gazów cieplarnianych.
Więcej
- Sprawiedliwa transformacja w lotnictwie- sprawiedliwe przejście na mobilność bezpieczną dla klimatu
Pandemia Covid-19 unieruchomiła transport lotniczy. Sam przemysł lotniczy spodziewa się, że w ciągu najbliższych kilku lat obniży zdolności produkcyjne. W niniejszym dokumencie omówiono, w jaki sposób można zagwarantować długoterminowe bezpieczeństwo pracowników i dotkniętych społeczności, bez powrotu do biznesu, jaki funkcjonował dotychczas.
Więcej
- Ile emituje transport towarów? - przykład Holandii i Niemiec
Aby stwierdzić, który środek transportu zużywa mniej energii trzeba wyliczyć wskaźnik intensywności emisyjnej wykonywanych za jego pomocą przewozów. W Polsce nie robi się tego regularnie, ale w Holandii i Niemczech już tak. Sprawdźmy co lepsze: żegluga czy kolej? samochody czy statki?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności