- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Polska potrzebuje Stref Czystego Transportu (21621)
2020-12-14Drukuj
O tym, że zasady funkcjonowania Stref Czystego Transportu muszą być zmienione, jeśli chcemy wykorzystać potencjał tego narzędzia w walce ze smogiem, wiadomo od dawna. Teraz, kiedy ustawa o elektromobilności jest nowelizowana, pojawiła się szansa na naprawę sytuacji. Jeśli z niej nie skorzystamy, w Polsce nadal ani jedna taka strefa nie powstanie. Zmiany w regulacji muszą być jednak przemyślane. Zdaniem większości ekspertów najlepiej zrobimy sięgając po sprawdzone rozwiązania z innych krajów Europy, gdzie ustanowiono już ponad 250 tego typu stref.
Konkretną propozycję przedstawiły w ramach zakończonych właśnie konsultacji publicznych projektu nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych cztery organizacje pozarządowe, w tym Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki. W uwagach skierowanych do Ministerstwa Klimatu i Środowiska wspólnie proponują one stworzenie w ramach SCT pięciu klas opartych na normach emisyjnych EURO oraz rodzaju wykorzystywanego paliwa. Postulują też między innymi skrócenie listy wyłączeń, w tym wykreślenie z niej mieszkańców oraz uzależnienie obowiązku tworzenia stref nie od liczby mieszkańców, lecz od przekraczania dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń powietrza.
– O mechanizmie ograniczania emisji transportowych za pomocą Stref Czystego Transportu powinniśmy myśleć jako o dłuższym procesie zmian wprowadzanych stopniowo, od łagodnych, dotyczących tylko pojazdów najpoważniej zanieczyszczających powietrze, aż po wykluczenie wszystkich samochodów z silnikami spalinowymi, ponieważ ostatnia klasa SCT powinna dotyczyć tylko pojazdów zeroemisyjnych. Jeśli będą to zmiany zaplanowane z udziałem lokalnych społeczności i zapowiedziane długo przed ich wprowadzeniem w życie, mieszkańcy będą mieli czas, by się do nich przystosować. Równolegle miasta będą realizować działania – regulacyjne, planistyczne, inwestycyjne – ułatwiające wybór innych, czystszych środków transportu. – wyjaśnia Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.
– Jeśli strefy mają funkcjonować prawidłowo, nie mogą być zbyt małe, a w dużej strefie zwolnienie z jej zasad mieszkańców oznacza, że w praktyce pozostaje ona fikcją. Rozwiązaniem nie jest tworzenie surowych, małych stref z wieloma niejasno sformułowanymi wyłączeniami. Jeśli chcemy opierać się na faktycznym poziomie zanieczyszczeń, musimy rozróżniać auta z silnikami diesla i benzynowymi. Nie można też zakładać, że w najwyższej klasie SCT nadal będą mogły się poruszać pojazdy gazowe, a dodatkowo jeszcze te zasilane LPG, które powinniśmy traktować tak samo jak spalinowe – dodaje Stefanowicz.
Najważniejsze propozycje zmian:
5 klas Stref Czystego Transportu – opartych na normach emisyjnych EURO, ale uwzględniających nie tylko wiek pojazdów, ale też rodzaj paliwa, z wymaganiami dla wyżej emisyjnych diesli ostrzejszymi niż dla aut benzynowych. Pojazdy zasilane gazem ziemnym lub LPG powinny być w nich traktowane tak samo jak benzynowe, a najwyższa klasa powinna dopuszczać tylko samochody zeroemisyjne.
Lista wyłączeń maksymalnie skrócona – przede wszystkim wprowadzane kryteria muszą obowiązywać także mieszkańców strefy, których pojazdy generują do 60% ruchu na miejskich ulicach. Możliwość czasowego pobierania opłat powinna być zlikwidowana, by strefa nie była postrzegana jako forma nowej daniny, która uzależnia wjazd do strefy od poziomu zamożności obywatela.
Przejrzysta kwalifikacja i identyfikacja pojazdów – może być zapewniona poprzez wprowadzenie systemu nalepek, których kolor odpowiadałby klasom stref (na wzór rozwiązań w innych krajach europejskich). Dzięki temu kierujący będą mogli łatwo się zorientować, gdzie legalnie mogą wjechać, a służby miejskie i policja będą miały ułatwione zadanie kontrolowania czy zasady funkcjonowania danej strefy są przestrzegane.
Obowiązek utworzenia SCT zależny nie od liczby mieszkańców, lecz od jakości powietrza – strefy powinny być wprowadzane tam, gdzie znacząco przekraczane są normy jakości powietrza dla zanieczyszczeń, których źródłem jest transport drogowy: dwutlenku siarki, dwutlenku azotu oraz pyłów zawieszonych frakcji PM 10 oraz PM 2,5. Dodatkowo, obowiązek tworzenia stref powinien zostać nałożony na gminy pobierające opłatę miejscową lub klimatyczną.
Jedna strefa, więcej gmin – powinna istnieć możliwość ustanowienia strefy czystego transportu na obszarze obejmującym więcej niż jedną gminę. W ten sposób obszary metropolitalne i konurbacje zyskają możliwość łączenia wysiłków i uzyskiwania efektu synergii. Możliwe powinno być także tworzenie w danej gminie kilku stref o różnym stopniu obostrzeń.
Planowanie na lata – konieczne jest wprowadzenie obowiązku przyjmowania przez władze lokalne wieloletnich harmonogramów stopniowego zaostrzania kryteriów w tworzonych strefach. Taki harmonogram powinien obejmować okres nie krótszy niż 8 lat, przy zachowaniu minimum 18 miesięcy między datami wchodzenia w życie kolejnych ograniczeń. Takie rozwiązanie pozwoli na płynną transformację, która nie będzie niespodziewanym lub nagłym utrudnieniem dla lokalnych społeczności i gospodarki.
Stanowisko w sprawie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych opracowały: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Warszawski Alarm Smogowy, Zespół badawczy ds. Prawa Ochrony Środowiska i Bioróżnorodności na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
Pełna treść Stanowiska i wszystkie propozycje zmian w przepisach dostępne są TUTAJ.
Podobne artykuły
- Ambitny cel klimatyczny na 2030 r.: Szanse i korzyści państw Europy Środkowej i Wschodniej (CEE)
Przed końcem bieżącego roku Unia Europejska musi przyjąć uzgodnienia dotyczące ambitniejszego celu klimatycznego na 2030 r. Europejscy liderzy będą dyskutować o ambicjach klimatycznych UE na kolejnym spotkaniu 10-11 grudnia.
Więcej
- Lekarze apelują o pilne działania proklimatyczne
Wczoraj, w przeddzień spotkania przywódców Unii Europejskiej, podczas którego dyskutowane będę cele klimatyczne dla UE oraz tuż przed piątą rocznicą Porozumienia Paryskiego środowisko lekarskie przypomina, że katastrofalne skutki dla zdrowia i życia mogą mieć konsekwencje postępującej zmiany klimatu.
Więcej
- Na marginesie klimatu
Tak. Szczyt Rady Europejskiej, tuż po ustaleniu wszystkich szczegółów dotyczących budżetu i praworządności, przyjął nowy cel klimatyczny na poziomie -55% w 2030 roku (w stosunku do roku 1990). Ale nieco na marginesie stało się jeszcze kilka rzeczy.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Finansowanie
Projekt "Kalkulator emisji CO2 i oszczędności finansowych EKO_SKNERA" Instytutu na rzecz Ekorozowju jest zrealizowany w ramach konkursu grantowego "Razem dla klimatu" Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności