- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Pora się obudzić! – rusza nowa kampania KE na rzecz efektywnego wykorzystania zasobów (13423)
2011-10-19Drukuj
"Generation Awake. Twoje wybory zmieniają świat!" – pod takim hasłem ruszyła 17 października br. kampania edukacyjna Unii Europejskiej, promująca zrównoważone gospodarowanie surowcami naturalnymi w życiu codziennym. Ze względu na trwające przewodnictwo Polski w Radzie Unii Europejskiej inauguracja odbyła się w Warszawie. Wzięli w niej udział minister środowiska Andrzej Kraszewski i komisarz UE ds. środowiska Janez Potočnik.
W ciągu roku obywatel Unii zużywa 16 ton różnych surowców, z czego 3 tony trafiają na wysypiska. Jeśli nie zmienimy obecnego tempa eksploatacji naszej planety, w 2050 roku do zaspokojenia potrzeb będziemy potrzebowali o 2,5 razy więcej zasobów niż posiada Ziemia.
Uniknąć tego scenariusza możemy jedynie dzięki racjonalnemu i efektywnemu korzystaniu z zasobów naturalnych. Unia Europejska podjęła szereg kroków w kierunku zrównoważonej gospodarki. Jednym z istotnych założeń strategii Europa 2020 jest kierowanie się zasadami oszczędnego gospodarowania surowcami we wszystkich sektorach. W dokumencie "Plan działania na rzecz Europy efektywnie korzystającej z zasobów" Komisja Europejska wskazuje najbardziej surowcochłonne gałęzie gospodarki oraz pomysły i niezbędne czynności, które pozwolą zapewnić przyszły dobrobyt.
W ramach działań edukacyjnych Komisja Europejska rozpoczęła kampanię informacyjną "Generation Awake", skierowaną do wszystkich obywateli Unii. Akcję zainaugurowaną w Warszawie 17 października br. przez ministra środowiska Andrzeja Kraszewskiego i komisarza UE ds. środowiska Janeza Potočnika, w gmachu Politechniki Warszawskiej. Polskie Ministerstwa Środowiska będzie ją wspierać podczas trwającej właśnie prezydencji w Radzie UE.
Motto akcji brzmi "Konsumuj inaczej i pomyśl, zanim dokonasz wyboru". Kampania ma zachęcić wszystkich konsumentów do oszczędnego i efektywnego korzystania z zasobów. Dokonując świadomych wyborów i zmieniając codzienne przyzwyczajenia, możemy zmienić nasze życie na lepsze i poprawić konkurencyjność europejskiej gospodarki. Jakość nie tylko naszego życia ulegnie poprawie, lecz także pokoleń, które przyjdą po nas.
"Nasza gospodarka jest w kłopotach, a zasoby coraz bardziej się kurczą, pora więc przemyśleć nasze przyzwyczajenia. Bardziej rozsądne korzystanie z zasobów nie tylko pomaga chronić środowisko, lecz także pozwala oszczędzać pieniądze i ograniczać koszty w biznesie. Chodzi o to, żeby robić więcej, zużywając mniej. Każdy może wnieść swój wkład. Pora się już obudzić!" – mówił podczas swojego wystąpienia Potočnik.
"Kampania, która dziś się rozpoczęła jest niezwykle istotna, bo ma zwracać uwagę na stan naszego środowiska i na sposób użytkowania zasobów. Kampania jest adresowana do konsumentów, których zachęcamy do tego, aby dokonywali świadomie wyborów, używali urządzeń energooszczędnych, które w długim czasie procesu wytwórczego kosztują środowisko jak najmniej, żeby oszczędnie gospodarowali przestrzenią, oszczędzali wodę, nie marnotrawili surowców naturalnych" – tłumaczył na otwarciu minister Kraszewski.
Inauguracja rozpoczęła się od otwartej debaty publicznej, w której udział wzięli przedstawiciele organizacji pozarządowych, instytucji naukowych, świata biznesu, a również sektora prywatnego. Dzielili się oni swoimi spostrzeżeniami na temat wpływu różnych wzorców konsumpcji na jakość życia społecznego i gospodarki.
Komisarz Potočnik zaapelował o rozważne podejście do zagadnienia. "Eszyscy chcemy cieszyć się życiem, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Dlatego powinniśmy zastanowić się nad tym, jak nasze dzisiejsze wybory wpływają na środowisko naturalne. Jeśli wiesz, że do wyprodukowania jednego kubka kawy potrzeba 140 litrów wody, to na pewno zaczniesz delektować się każdym łykiem... prawda?" – pytał.
Poza debatą tego samego dnia przygotowano także inne atrakcje dla mieszkańców Warszawy. Przed wejściem do metra w Centrum, na tzw. "patelni", stanęło stoisko promocyjne, przy którym można było zaczerpnąć proste pomysły na uczynienie naszego codziennego życia barwniejszym, a które jednocześnie pozwolą nam chronić zasoby naturalne.
Anna Chudzik-Pawlik pisze o sobie na autorskim blogu, że stara się twórczo przerabiać "odpady". Dzięki niej stare spodnie i koszule zyskują nowe życie w formie stylowej torby na ramię czy notesu. W rękach artystki nie marnują się nawet zwykłe metki.
Anna Chudzik-Pawlik z notesem z jeansów. Fot. OB
Mariusz Gliwiński, tworzący na co dzień klasyczną biżuterię, zaprezentował, co może powstać z połączenia korka od wina oraz starej farby, czy łańcuszka i kapsli od butelek. Na stoisku można było podziwiać jego pomysłowe, a zarazem eleganckie torebki i bransoletki stworzone z kapsli i metalowych płytek.
Biżuteria "z odzysku" Mariusza Gliwińskiego. Fot. OB
Z kolei Tomasz Woźniak, pasjonat gotowania pod hasłem „Kupuję, gotuję, jem – świadomie!" pokazywał, jak można łatwo przyrządzić proste i pyszne potrawy, wykorzystując „resztki" z lodówki. „Jestem tu po to, aby ludzi inspirować, żeby żyć ze smakiem, bo życie powinno być smaczne. (...) Możemy coś przygotować z kilku łatwo dostępnych składników i stworzyć z tego fantastyczne potrawy. Dzięki temu, że będziemy gotowali świadomie, będziemy w stanie wybierać odpowiednie dla nas produkty i przy tym będziemy mniej wyrzucali, mniej marnowali. (...) Pierwszego dnia możemy np. przygotować pyszny rostbef z sałatą, a w kolejne możemy z nim przyrządzić risotto czy makaron lub zrobić kanapki do pracy. Chodzi o to, aby stworzyć swoisty recykling ze smacznych produktów, których nie warto się pozbywać. W ten sposób z jednej strony mniej marnujemy pieniędzy, a z drugiej nie zaśmiecamy świata." – opowiadał Woźniak.
Tomasz Woźniak rozdający przyrządzone przez siebie potrawy. Materiały kampanii
Ponadto na ulicach Warszawy oraz w środkach komunikacji miejskiej można było spotkać ekspertów od typowych zachowań konsumpcyjnych – Ryśka Rutyniarza, Impulsywną Izę oraz Pyzatego Przemka, którzy przez cały dzień doradzali napotkanym osobom, jak można zmienić nasze codzienne nawyki z korzyścią dla siebie i całej planety. Goście specjalni inauguracji, minister Kraszewski i komisarz Potočnik dali przykład właściwego zachowania, przyjeżdżając na stoisko kampanii ekotaksówką.
Minister Kraszewski i komisarz Potočnik w ekotaxi. Materiały kampanii.
Rysiek Rutyniarz, Impulsywna Iza i Pyzaty Przemek pod gmachem Politechniki Warszawskiej. Fot. OB
Zrównoważone korzystanie z zasobów oznacza większą produkcję, ale mniejsze zużycie i dzięki temu mniejszy wpływ na środowisko. Aby tak się stało musimy dokonywać świadomych wyborów i zmienić nasze dotychczasowe nawyki: poddawać odpady recyklingowi, sprawdzać pochodzenie produktów, dokładnie planować zakupy, uszczelniać okna – to tylko niektóre z prostych zasad. Konsumując inaczej, nie rezygnując jednocześnie z ilości, nadal możemy zachować wysoki standard życia i co najważniejsze, zapewnić go przyszłym pokoleniom. Taki jest właśnie cel kampanii "Generation Awake".
***
Organizatorzy na głównej stronie kampanii oraz na Facebooku zachęcają odwiedzających do przyłączenia do akcji i podjęcia się zobowiązań służących efektywnemu wykorzystaniu zasobów, np. korzystania przez miesiąc wyłącznie z transportu publicznego czy wybrania krótkiego prysznica zamiast kąpieli w wannie. W czasie trwania kampanii na stronach będą pojawiać się nowe funkcje.
Koszt kampanii "Generation Awake" wyniesie 2 mln euro. Całość pokryje ze swoich funduszy Komisja Europejska.
Kolejne imprezy inauguracyjne odbędą się przed końcem roku także w Republice Czeskiej, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii.
***
Redakcja ChronmyKlimat.pl zezwala na przedruk tego artykułu, pod warunkiem podania źródła tekstu i zamieszczenia linku do portalu lub podlinkowanego logotypu.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności