- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Unia łączy Europę: prawie 32 mld euro na infrastrukturę transportową (13450)
2011-10-26Drukuj
Budowa szybkich połączeń kolejowych i drogowych między największymi polskimi miastami, lotniskami i portami to jedne z najważniejszych projektów transportowych w Polsce, które mogą liczyć na dofinansowanie z nowego unijnego funduszu infrastrukturalnego "Connecting Europe".
Naczelną ideą przedstawionego w środę planu wsparcia dla inwestycji transportowych w całej Europie jest poprawa połączeń pomiędzy poszczególnymi częściami UE w celu ułatwienia poszczególnym państwom wymiany towarowej i przepływu osób.
W dokumencie komisja określiła dziesięć priorytetowych korytarzy transportowych. Korytarze te, obejmujące co najmniej 3 rodzaje transportu, 3 państwa członkowskie i 2 odcinki transgraniczne, realizowane będą z udziałem zainteresowanych państw członkowskich, jak również odpowiednich zainteresowanych stron, np. zarządców infrastruktury i użytkowników. Dwa z tych korytarzy wiodą przez nasz kraj: łączący Warszawę ze stolicami Europy Zachodniej korytarz Wschód-Zachód oraz korytarz Północ-Południe łączący Morze Bałtyckie z Adriatyckim. Na unijne dofinansowanie będą mogły też liczyć projekty na trasie Warszawa-Poznań oraz połączenie drogowe i kolejowe z Wrocławia do Drezna.
W ramach instrumentu "Connecting Europe" inwestycje w unowocześnienie infrastruktury transportowej zasilone zostaną kwotą 31,7 mld euro. Kwota ta obejmuje sume 10 mld euro przeznaczoną na projekty w zakresie transportu w państwach biedniejszych, kwalifikujących się do korzystania z Funduszu Spójności (m.in. Polski), pozostałe 21,7 mld euro dostępne będzie dla wszystkich państw członkowskich na inwestycje w infrastrukturę transportową. Głównym celem pakietu jest poprawa połączeń pomiędzy poszczególnymi częściami UE w celu ułatwienia poszczególnym państwom wymiany towarowej i przepływu osób.
Cała transeuropejska sieć transportu ma zostać ukończona do 2030 roku, a prowadzące do niej drogi dojazdowe do 2050 roku. Sieć zakłada ogółem 15 tys. szybkich linii kolejowych, 37 lotnisk, które mają być połączone linią kolejową z miastami, oraz 83 porty wraz z połączeniami kolejowymi i drogowymi z interiorem. Komisja Europejska szacuje, że do 2020 r. na realizację prawdziwie europejskiej sieci potrzebna będzie kwota 500 mld euro, w tym 250 mld euro na usunięcie wąskich gardeł i uzupełnienie brakujących połączeń w sieci bazowej.
Działania te są elementem realizacji strategii "Transport w roku 2050", która zmierza do ustanowienia na obszarze UE konkurencyjnego systemu transportu służącego zwiększeniu mobilności oraz pobudzeniu wzrostu i zatrudnienia. Celem jest m.in. zdecydowane zmniejszenie zależności Europy od importowanej ropy naftowej oraz redukcję o 60 proc. łącznej emisji dwutlenku węgla w sektorze transportu do 2050 r.
Według zamierzeń komisji podróże na długie dystanse i międzykontynentalny transport towarów zostaną zdominowane przez transport lotniczy i morski. Jednocześnie Bruksela zamierza do 2050 r. ograniczyć niemal do zera liczbę śmiertelnych ofiar w ruchu drogowym. Celem pośrednim jest zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków o połowę do roku 2020.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności