- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Czy możliwa jest przyszłość bez ropy naftowej? (9200)
2011-01-11Drukuj
Co może zastąpić ropę naftową? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć eurodeputowani, przedsiębiorcy i laureaci nagrody Nobla podczas posiedzenia panelu Naukowej Weryfikacji Rozwiązań Technologicznych (STOA), które odbyło się w grudniu 2010 r. Inżynieria klimatyczna, samochody elektryczne, a może wystrzelenie do atmosfery siarki? To tylko kilka alternatywnych pomysłów, które jednocześnie pozwoliłyby na walkę z globalnym ociepleniem.
źródło: © Unia Europejska, 2010 - Parlament Europejski
www.europarl.europa.eu
Wiceprzewodnicząca PE, niemiecka deputowana Silvana Koch-Mehrin (Liberałowie) otwierając spotkanie mówiła o korzyściach z ekologicznego, nieopartego na ropie, transportu. Według niej taką możliwość dają samochody elektryczne. "Ale aż 99 proc. sprzedawanych w UE samochodów ma silniki spalinowe" - podkreśliła.
Także szef STOA, austriacki deputowany Paul Rübig (Europejska Partia Ludowa) zwrócił uwagę na ekologiczny transport. Dodał, że zmiany muszą być częścią unijnej strategii 20/20 (obniżenia do 2020 r. emisji CO2 do atmosfery o 20 proc.). Polega ona m.in. na inwestowaniu w "zielone" technologie.
Europa przesiądzie się na samochody elektryczne
Shai Agassi, twórca projektu "Better Place" ("Lepsze miejsce"), którego celem jest rozwój samochodów elektrycznych, przewidywał, że samochody elektryczne będą powszechne na unijnych drogach już za 10 lat. "To nieuniknione. Ta zmiana nie dokona się ze względu na ochronę środowiska, ale ze względu na zbyt wysokie ceny benzyny" - zauważył.
Przypomniał, że na początku obecnej dekady ropa kosztowała dziesięć dolarów za baryłkę (ok. 159 litrów), a teraz jej cena podskoczyła do 100 dolarów. "A za kilka lat baryłka może kosztować nawet 230 dolarów" - ostrzegał Agassi.
Dodał, że Chiny już zaczynają inwestować w samochody elektryczne. "Europa ma dwie możliwości. Albo wykorzystać tę szansę i obronić swoją pozycje lidera w produkcji samochodów, albo może bezczynnie czekać aż Chiny przejmą tę rolę" - mówił Agassi.
Szalony pomysł na walkę z ociepleniem
Gościem eurodeputowanych był też laureat nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1995 r. prof. Paul Crutzen. To naukowiec, który stworzył termin "antropocen". To obcobrzmiące słowo służy do określania obecnej epoki geologicznej, która zdominowana została przez działalność człowieka.
Crutzen przypomniał, że tylko w XX wieku populacja człowieka wzrosła czterokrotnie, tereny miejskie powiększyły się dziesięciokrotnie, produkcja przemysłowa wzrosła aż 40-tokrotnie, a zużycie energii 16-krotnie. I choć gazy cieplarniane naturalnie powstają w środowisku, to człowiek produkuje ich dwa razy więcej niż sama natura.
Według noblisty może to prowadzić do poważnych konsekwencji. Żeby ich uniknąć powinniśmy zredukować emisję CO2 do atmosfery o 40 proc., a podtlenku azotu o 70-80 proc.
Naukowiec przygotował plan awaryjny dla Ziemi. Brzmi jak z książek fantastycznych, ale może zatrzymać globalne ocieplenie. Crutzen proponuje wystrzelenie do wyższych części atmosfery siarki, która może doprowadzić do ochłodzenia. "Ten szalony pomysł naprawdę zadziała. I jeśli nie ograniczymy emisji gazów cieplarnianych to będziemy musieli zrobić coś tak szalonego. I ustawodawcy już powinni się zacząć nad tym poważnie zastanawiać" - ostrzegał Crutzen.
CO2 nie takie złe
Wiceprzewodniczący STOA, brytyjski deputowany Malcolm Harbour (Konserwatyści i Reformatorzy) podkreślał, że władze powinny wspierać rozwój "zielonego" transportu. "Potrzebujemy porozumienia w sprawie ujednolicenia warunków używania samochodów elektrycznych, np. dostępnych punktów ładowania, połączeń, podłączeń dla akumulatorów, czy jednego typu akumulatorów, z którego będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy" - wyliczał Harbour.
Inny noblista, laureat tej nagrody w dziedzinie chemii w 1994 r., prof. George Oláh uspokajał, że Ziemia ma jedno źródło energii, które nigdy się nie wyczerpie - Słońce. "Teraz musimy pracować nad tym jak tę energię pobierać, przechowywać i dystrybuować" - zauważył.
Oláh także przedstawił zaskakująco brzmiące rozwiązania na uporanie się z problemem globalnego ocieplenia. Według niego zamiast pozbywać się CO2, powinniśmy je... pozyskiwać z atmosfery. Po to by przerobić je na metanol, który może służyć jako paliwo. "Musimy znaleźć nowe rozwiązania, które sprawią, że przyszłe pokolenia będą miały dostęp do paliw" - apelował.
Także szef STOA, austriacki deputowany Paul Rübig (Europejska Partia Ludowa) zwrócił uwagę na ekologiczny transport. Dodał, że zmiany muszą być częścią unijnej strategii 20/20 (obniżenia do 2020 r. emisji CO2 do atmosfery o 20 proc.). Polega ona m.in. na inwestowaniu w "zielone" technologie.
Europa przesiądzie się na samochody elektryczne
Shai Agassi, twórca projektu "Better Place" ("Lepsze miejsce"), którego celem jest rozwój samochodów elektrycznych, przewidywał, że samochody elektryczne będą powszechne na unijnych drogach już za 10 lat. "To nieuniknione. Ta zmiana nie dokona się ze względu na ochronę środowiska, ale ze względu na zbyt wysokie ceny benzyny" - zauważył.
Przypomniał, że na początku obecnej dekady ropa kosztowała dziesięć dolarów za baryłkę (ok. 159 litrów), a teraz jej cena podskoczyła do 100 dolarów. "A za kilka lat baryłka może kosztować nawet 230 dolarów" - ostrzegał Agassi.
Dodał, że Chiny już zaczynają inwestować w samochody elektryczne. "Europa ma dwie możliwości. Albo wykorzystać tę szansę i obronić swoją pozycje lidera w produkcji samochodów, albo może bezczynnie czekać aż Chiny przejmą tę rolę" - mówił Agassi.
Szalony pomysł na walkę z ociepleniem
Gościem eurodeputowanych był też laureat nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1995 r. prof. Paul Crutzen. To naukowiec, który stworzył termin "antropocen". To obcobrzmiące słowo służy do określania obecnej epoki geologicznej, która zdominowana została przez działalność człowieka.
Crutzen przypomniał, że tylko w XX wieku populacja człowieka wzrosła czterokrotnie, tereny miejskie powiększyły się dziesięciokrotnie, produkcja przemysłowa wzrosła aż 40-tokrotnie, a zużycie energii 16-krotnie. I choć gazy cieplarniane naturalnie powstają w środowisku, to człowiek produkuje ich dwa razy więcej niż sama natura.
Według noblisty może to prowadzić do poważnych konsekwencji. Żeby ich uniknąć powinniśmy zredukować emisję CO2 do atmosfery o 40 proc., a podtlenku azotu o 70-80 proc.
Naukowiec przygotował plan awaryjny dla Ziemi. Brzmi jak z książek fantastycznych, ale może zatrzymać globalne ocieplenie. Crutzen proponuje wystrzelenie do wyższych części atmosfery siarki, która może doprowadzić do ochłodzenia. "Ten szalony pomysł naprawdę zadziała. I jeśli nie ograniczymy emisji gazów cieplarnianych to będziemy musieli zrobić coś tak szalonego. I ustawodawcy już powinni się zacząć nad tym poważnie zastanawiać" - ostrzegał Crutzen.
CO2 nie takie złe
Wiceprzewodniczący STOA, brytyjski deputowany Malcolm Harbour (Konserwatyści i Reformatorzy) podkreślał, że władze powinny wspierać rozwój "zielonego" transportu. "Potrzebujemy porozumienia w sprawie ujednolicenia warunków używania samochodów elektrycznych, np. dostępnych punktów ładowania, połączeń, podłączeń dla akumulatorów, czy jednego typu akumulatorów, z którego będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy" - wyliczał Harbour.
Inny noblista, laureat tej nagrody w dziedzinie chemii w 1994 r., prof. George Oláh uspokajał, że Ziemia ma jedno źródło energii, które nigdy się nie wyczerpie - Słońce. "Teraz musimy pracować nad tym jak tę energię pobierać, przechowywać i dystrybuować" - zauważył.
Oláh także przedstawił zaskakująco brzmiące rozwiązania na uporanie się z problemem globalnego ocieplenia. Według niego zamiast pozbywać się CO2, powinniśmy je... pozyskiwać z atmosfery. Po to by przerobić je na metanol, który może służyć jako paliwo. "Musimy znaleźć nowe rozwiązania, które sprawią, że przyszłe pokolenia będą miały dostęp do paliw" - apelował.
źródło: © Unia Europejska, 2010 - Parlament Europejski
www.europarl.europa.eu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności