Aktualności

Ochrona klimatu na co dzień (15339)

2013-02-14

Drukuj

Poza rozwiązaniami politycznymi i zmianami technologicznymi w wysiłkach na rzecz ochrony klimatu duże znaczenie może odegrać zmiana zachowań konsumenckich. Badanie przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej potwierdza, że nasze codzienne decyzje, takie jak wybór środka transportu, warunków mieszkaniowych czy diety, mogą w znaczący sposób przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej.

Badanie "Behavioural Climate Change Mitigation Options and Their Appropriate Inclusion in Quantitative Longer Term Policy Scenarios" zostało przygotowane na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Działań w dziedzinie Klimatu KE przez ekspertów z organizacji CE Delft, Instytutu Fraunhofera na Rzecz Rozwoju Systemów i Innowacji Badań ISI oraz LEI – ośrodka badawczego Uniwersytetu Wageningen.

W badaniu skoncentrowano się na oszacowaniu potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych nieobjętych europejskim systemem handlu emisjami. Zidentyfikowano 36 możliwych zmian zachowań, związanych z transportem i mobilnością, mieszkalnictwem oraz żywieniem. Spośród nich do szczegółowej analizy wybrano jedenaście, które uznano za najbardziej istotne.

Analizowane szczegółowo zmiany dotyczą m.in. korzystania z pojazdów elektrycznych i hybrydowych, użytkowania mniejszych samochodów, stosowania zasad oszczędnego stylu jazdy, ograniczenia podróży służbowych (telepraca i wideokonferencje), obniżenia temperatury w pomieszczeniach mieszkalnych, dostosowania poziomu ogrzewania i wentylacji pomieszczeń do aktualnych potrzeb, przejścia na zdrowszą i bardziej zbilansowaną dietę czy ograniczenia spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego. Dla każdego z szczegółowo analizowanych sposobów zmiany zachowań oszacowano potencjalne redukcje emisji w roku 2020, 2030 i 2050 (tab.1).

Tabela 1. Maksymalne realistyczne ograniczanie emisji w roku 2020, 2030 i 2050.

tabela 1źródło: opracowano na podstawie raportu “Behavioural Climate Change Mitigation Options and Their Appropriate Inclusion in Quantitative Longer Term Policy Scenarios”

Podjęto próbę określenia realistycznie największego potencjału ograniczenia emisji, zdefiniowanego jako redukcję otrzymaną poprzez wprowadzenie zmiany przez możliwie największą liczbę podmiotów.

Zakładając, że działania zostałyby podjęte przez wszystkich konsumentów mogących wprowadzić daną zmianę, dla roku 2020 oszacowano redukcję emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej w granicach od 11 Mt CO2 (dostosowanie temperatury pomieszczeń) do ponad 260 Mt CO2 (w przypadku przejścia na dietę wegetariańską). W roku 2050 największy potencjał redukcji, oszacowany na 420-462 Mt CO2, dotyczy używania samochodów elektrycznych.

Należy pamiętać, że nie wszystkie wskazane możliwości ograniczenia emisji można jednak stosować jednocześnie. Autorzy badania oszacowali, że zmiany zachowań konsumenckich, które mogłyby odbywać się równocześnie pozwoliłyby ograniczyć emisje w roku 2020 nawet o 600 Mt CO2, co odpowiada ok. jednej czwartej prognozowanych  rocznych emisji z sektorów nieobjętych systemem EU ETS.

Czytaj o raporcie "Behavioural Climate Change Mitigation Options and Their Appropriate Inclusion in Quantitative Longer Term Policy Scenarios " w dziale Publikacje zagraniczne.

ChronmyKlimat.pl
na podstawie: ec.europa.eu

ec.europa.eu

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej