Dofinansowania i dotacje

MEN wycofał szkodliwy film o klimacie (21287)

2020-04-24

Drukuj
galeria

Aktywne działania społeczeństwa obywatelskiego doprowadziły do wycofania z sieci szkodliwego dla dzieci filmu o zmianach klimatu.

Ministerstwo Edukacji Narodowej postanowiło choć częściowo wziąć sobie do serca kierowany do niego przez różne organizacje, w tym Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, czy Fundację Instytut na rzecz Ekorozwoju, postulat wprowadzenia edukacji klimatycznej do szkół. Na platformie e-podręczniki.pl, z której korzystać mają szkoły podczas zdalnej edukacji na czas pandemii COViD-19 pojawił się w tym tygodniu film o zmianach klimatu i kilka innych materiałów edukacyjnych na temat ochrony środowiska. Niestety film zawierał wiele szkodliwych informacji o czym informowali, także portal chronmyklimat.pl, niektórzy nauczyciele, uczniowie czy zwykli bywalcy tej platformy edukacyjnej.

Dzięki ich reakcji liczne organizacje pozarządowe, takie jak: Koalicja Klimatyczna, Polski Alarm Smogowy, WWF Polska czy też eksperci związani z zespołem ds. klimatu Uniwersytetu Warszawskiego, podjęły aktywne działania mające na celu wycofanie filmu z internetu. Do ministerstwa szybko skierowano wnioski z licznymi uwagami do filmu, a także zainteresowano tematyką media, z których zareagowały m.in. Tok FM i Radio Zet, Teraz-Środowisko. Zredagowane zostały krytyczne artykuły m.in. na portalu naukaoklimacie.pl, smoglab.pl, koalicjaklimatyczna.org, wwf.pl.

Dziś już wiemy, że film został skutecznie wycofany z internetu. „Pomimo skuteczności apelu o usunięcie materiału z portalu e-podrecznik.pl, w naszym przekonaniu sprawa z pewnością nie jest jeszcze zakończona. Czekamy na odpowiedzi resortu edukacji na wszystkie wystosowane przez nas pytania. Dotyczą one kosztów, jakie resort edukacji poniósł w związku z przygotowaniem tego filmu, sposobu weryfikacji jego treści oraz osób odpowiedzialnych za jego skierowanie do szerokiego upowszechnienia wśród uczniów i nauczycieli. W naszym przekonaniu jest to szczególnie istotne, wobec faktu, że w podstawach nauczania polska szkoła nie przekazuje uczniom wiedzy na temat zmiany klimatu i jej skutków.  Dlatego sprawę będziemy monitorować do jej zakończenia i uzyskania odpowiedzi od Ministra Edukacji Narodowej.” – napisała wczoraj w oświadczeniu Koalicja Klimatyczna.

Szybkie efekty dowodzą, że reagowanie na takie materiały i wspólne wywieranie presji ma sens! Wspólnie możemy sobie podziękować, że jako społeczeństwo obywatelskie jesteśmy w stanie wyrugować z przestrzeni publicznej nieprawdziwe informacje na temat problemów współczesnego świata. Tym, którzy w tym wspólnym dziele wzięli udział, bardzo gorąco w tym miejscu dziękujemy.

Informacja własna


Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej