Dofinansowania i dotacje

Łódź liderem przebudowy ulic przyjaznych pieszym i kierowcom (20213)

2017-08-31

Drukuj
galeria

Pierwszy w Polsce woonerf powstał w Łodzi na ulicy 6 Sierpnia. Łódź stała się liderem takiej przebudowy ulic, aby zarówno kierowcy, piesi oraz rowerzyści mogli z nich korzystać bez konfliktu: właśnie zakończyła się przebudowa ulicy Pogonowskiego.

 
Łódź pokazała nie tylko, że udają się tego typu projekty, ale także jak bardzo to wciągające zajęcie. W 2015 roku woonerf powstał na ul. Traugutta, a w zeszłym roku na ul. Piramowicza. W tym roku zaczęło się od ul. Zacisze, na ukończeniu jest przebudowa Lindleya, a mieszkańcy Polesia czekają na przebudowę al. 1 Maja i ul. Wólczańskiej. Kilka kolejnych jest w planach, a kilka zaproponowali mieszkańcy w ramach budżetu obywatelskiego.
Zeszłego lata ulicę z uspokojonym ruchem zyskali także mieszkańcy Wrocławia. Przy św. Antoniego pojawiła się zieleń, miejskie meble i drewniane platformy, które stały się jednocześnie „szykanami” dla samochodów – auta muszą jechać slalomem, nie szybciej niż 20 km/h.
Od pewnego czasu o podobnej przebudowie ul. Zielonej myślą Lublinianie, a do działania przeszły już władze Wadowic, które chcą, aby woonerfem stała się ul. Lwowska – urząd miasta wystąpił o pozwolenie na przebudowę ulicy.
Najświeższa inicjatywa to ta z Rzeszowa, gdzie miejscy aktywiści z Rzeszów Smart City zaproponowali, aby na woonerf przerobić remontowaną właśnie ul. 3 maja. Miasto poważnie potraktowało pomysł i zorganizowało badanie opinii  – zapytano mieszkańców, co myślą o zakazie jazdy dla samochodów.
W Krakowie woonerf chcą mieć z kolei na Krupniczej – taki projekt pojawił się w ramach tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego. Pomysł nie jest jednak nowy. Narodził się w 2011 roku w środowisku miejskich aktywistów i miałby kosztować 3 mln zł. Na początku czerwca inicjatorzy projektu, aby przekonać mieszkańców do zmian zorganizowali nawet akcję zrobienia na Krupniczej prototypowego woonerfa: ustawili donice z kwiatami, a farbami i kredą malowali jak mógłby tu wyglądać. Chociaż w tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego zajął 6 miejsce wśród 111 projektów ogólnomiejskich nie dało mu to gwarancji realizacji – był zbyt kosztowny. Dlatego inicjatorzy przedsięwzięcia zwrócili się do ratusza z prośbą o jego realizację w ramach budżetu miejskiego.
W stolicy z kolei to sam ratusz przejął inicjatywę proponując, aby w ramach projektu rewitalizacji Nowej Pragi w woonerf przekształcić ulicę Środkową. „W ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji chcemy wprowadzić nową jakość przestrzeni publicznej na Pradze Północ. Metamorfozę przejdzie zwłaszcza ulica Środkowa, którą chcemy zamienić w woonerf, czyli przestrzeń łączącą funkcje deptaku, ulicy, parkingu i miejsca spotkań” zapowiedział Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy, jednocześnie otwierając konkurs architektoniczno-urbanistyczny na wykonanie koncepcji przebudowy praskich ulic. Wyniki znane będą we wrześniu.
Jak pokazuje doświadczenie Łodzi, najważniejsze jest zacząć. Później mieszkańcy i urzędnicy sami przekonują się, że to bardzo praktyczny sposób zagospodarowania ulicy.
źródło: miasto2077.pl

Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej