- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Dofinansowania i dotacje
Zanieczyszczenie powietrza w miastach – winne piece na węgiel (18157)
2015-01-31Drukuj
Rozmawiamy z Andrzejem Gułą z krakowskiego Instytutu Ekonomii Środowiska o zanieczyszczeniu powietrza w polskich miastach i działaniach Krakowskiego Alarmu Smogowego
Dlaczego IEŚ zajmuje się problemem jakości powietrza?
Andrzej Guła: Instytut Ekonomii Środowiska zajmuje się wieloma obszarami, jednakże jednym z głównych z priorytetów naszych działań jest poprawa jakości powietrza w Polsce. Jeśli spojrzymy na jakość powietrza w naszym kraju, to na tle innych krajów europejskich Polska wypada bardzo źle.
Jednym z istotnych celów, jakie postawiliśmy przed sobą jest doprowadzenie do sytuacji, w której polityka państwa i samorządów w zakresie eliminacji niskiej emisji stanowiące główne żródło zanieczyszczenia powietrza w Polsce jest skuteczna. Narzędziem prowadzącym do poprawy jakości powietrza są plany gospodarki niskoemisyjnej (PGN). Obecnie plany te są instrumentami dość nieskutecznymi.
Jednym z powodów, dla których plany te nie mogą zostać skutecznie zrealizowane na poziomie gminy są bardzo istotne bariery regulacyjne na poziomie prawa krajowego. Mamy do czynienia z sytuacją, w której samorządy lokalne i wojewódzkie odpowiadające za jakość powietrza mają związane ręce. Nawet przy dobrych chęciach i właściwym przygotowaniu PGN-ów gminy nie są w stanie przeprowadzić skutecznych działań prowadzących do poprawy jakości powietrza.
Jedną z głównych barier, które należy wyeliminować na poziomie gmin jest brak w prawie polskim określenia jakości paliw stałych, w tym węgla. Nie mamy określonych standardów emisyjnych dla kotłów wykorzystywanych w gospodarstwach domowych. Można porównać to do sytuacji, w której powracamy do użytkowania w roku 2015 samochodów dwusuwowych i zaczynamy sprzedawać benzynę zawierającą ołów.
Porównywalne zjawisko ma obecnie miejsce w sektorze gospodarstw domowych, gdzie masowo spalany jest węgiel w niskiej jakości urządzeniach grzewczych, co powoduje gigantyczne zanieczyszczenie powietrza. W skali całego kraju blisko 70% domów jednorodzinnych ogrzewanych jest węglem. Najczęściej te domy charakteryzuje bardzo słaby standard energetyczny. Są to domy nieocieplone lub też ocieplone w sposób niedostateczny. Wszystkie te czynniki składają się na problem bardzo dużego poziomu zanieczyszczenia powietrza.
Jak temu zapobiec?
Niezbędna jest skuteczna polityka państwa. Niestety obserwujemy sytuację, w której przez ostatnie 25 lat jakość powietrza i polityka poprawy jakości powietrza należą do największych zaniedbań polityki ekologicznej państwa. Mamy do czynienia z bardzo słabną aktywnością rząd i Sejmu. Od wielu lat wiemy jakie reformy należy podjąć, żeby uniknąć problemu niskiej emisji, a mimo tego w dalszym ciągu ten problem pozostaje nierozwiązany.
Jaki jest obecny stan zanieczyszczenia powietrza w Polsce?
Muszę powiedzie, że mamy gigantyczny problem z jakością powietrza. Polska ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w całej Europie. Jeżeli spojrzymy na zanieczyszczenie takimi substancjami jak pyły zawieszone, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, w tym rakotwórczy, mutagenny benzoalfapiren, to deklasujemy wszystkie kraje europejskie. W jakości powietrza idziemy łeb w łeb razem z Bułgarią. Problem jakości powietrza dotyka milionów Polaków. Każdego roku dziesiątki tysięcy ludzi choruje i umiera z powodu bardzo wysokich poziomów zanieczyszczenia powietrza
Mówi się, że zanieczyszczenie powietrza w miastach wynika głównie z obecności samochodów, czy to prawda?
Głowna przyczyną zanieczyszczenia powietrza w Polsce jest tzw. niska emisja, czyli emisja sektora komunalno-bytowego. Są to zanieczyszczenia pochodzące ze spalania węgla, drewna i innych paliw stałych w gospodarstwach domowych . Jeśli spojrzymy na zanieczyszczenie benzoalfapirenem to blisko 90% emisji tego związku w skali kraju pochodzi z właśnie z sektora komunalno-bytowego. W przypadku pyłu zawieszonego o frakcji większej – PM10 ponad 50% to emisje z gospodarstw domowych. To gospodarstwa domowe są obszarem numer jeden, jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza w Polsce.
W ciągu ostatnich dwóch lat w Krakowie podjęto dosyć ważną i ambitną akcję zmniejszenia niskiej emisji w granicach miasta. Proszę powiedzieć na jakim etapie są obecne prace?.
Kraków jest miastem o wyjątkowym w skali kraju zanieczyszczeniu powietrza i specyficznym przypadkiem jeśli chodzi o niską emisję. Blisko dwa lata temu powstała akcja Krakowski Alarm Smogowy.
Jest to inicjatywa mieszkańców, który postanowili głośno domagać się od władz lokalnych i władz regionalnych podjęcia zdecydowanych i stanowczych kroków prowadzących do tego, że mieszkańcy będą mogli oddychać czystym, zdrowym i bezpiecznym powietrzem. Domagają się swojego konstytucyjnego prawa do życia w bezpiecznym środowisku. Przez te dwa lata udało się w Krakowie podjąć szereg bardzo istotnych działań: Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, gdzie wprowadzono uchwałę antysmogową.
Jest to bardzo restrykcyjna uchwała zakazująca stosowania węgla i innych paliw stałych w celu ogrzewania mieszkań. Uchwała będzie w mocy od 2018 roku. Oznacza to, że od tego roku nie będzie można używać w krakowskich domach węgla i paliw stałych w celach grzewczych.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności