- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Dofinansowania i dotacje
Zbadano ruch rowerowy w Warszawie (19870)
2016-11-02Drukuj
Szacuje się, że ruch rowerowy w Warszawie wzrósł, względem poprzedniego roku, o 13%. Przy sprzyjających warunkach pogodowych, Warszawiacy odbywają dziennie ok. 150 tysięcy podróży rowerem.
Wiosną tego roku, już po raz trzeci, zespół Pełnomocnika Prezydenta ds. komunikacji rowerowej, zorganizował pomiary ruchu rowerowego w Warszawie. Badanie wykonało Stowarzyszenie Zielone Mazowsze. Ruch rowerowy rośnie stabilnie, a tegoroczne badanie pokazało, że do najbardziej obciążonych tras w Warszawie dołączyła przedłużona trasa rowerowa wzdłuż al. Jana Pawła II – w popołudniowym szczycie przejeżdża tu w obu kierunkach ponad 600 rowerzystów na godzinę, najwięcej w całym mieście - informuje Urząd m.st. Warszawy.
Jak badano
Pomiary podsumowane w załączonym dokumencie są rejestrowane ręcznie przez przeszkolonych obserwatorów, następnie wprowadzane do komputera i analizowane. W tym roku odbyły się one w 52 punktach, 44 z nich były obserwowane w dni robocze w godz. 7-9 i 16-19, a 8 punktów w sobotę w godz. 12-17.
Celem pomiarów "ręcznych" jest nie tylko ocena ilości, ale też zjawisk jakościowych ruchu rowerowego, w związku z tym obserwatorzy rejestrowali także płeć, ubiór, rodzaj roweru oraz zachowania rowerzystów (czy korzystają oni z infrastruktury rowerowej, jezdni, czy też chodnika). Pomiary odbywały się na przełomie maja i czerwca, który w tym roku charakteryzował się chłodnymi porankami i ciepłymi, słonecznymi popołudniami. Stąd też wyraźnie wyższe wyniki pomiarów popołudniowych.Jest to zbieżne z naszymi obserwacjami ze statystyk wypożyczeni systemu Veturilo – wyraźnie więcej rowerów jest wypożyczonych po południu, niż rano.
W ramach badania, tradycyjnie już wykonano oszacowanie udziału ruchu rowerowego w ruchu niepieszym, w wybranych miejscach – na dwóch mostach, w centrum miasta (most Świętokrzyski) i na obrzeżach (most Siekierkowski). Na przykładzie tych dwóch przekrojów wyraźnie widać, że ruch rowerowy w centrum jest znacznie większy – na moście Świętokrzyskim stanowi on 8,8 proc. ruchu niepieszego, podczas gdy na moście Siekierkowskim – 2,9 proc. Ten drugi wynik nie odbiega znacząco od średniej dla całego miasta (wg wyników Warszawskiego Badania Ruchu z 2015 roku: 3,8 proc.), natomiast na centralnie położonym moście wyraźnie ją przekracza.
Wyniki
Wyniki zostały porównane z danymi z poprzednich lat i tam, gdzie są dostępne, także z danymi historycznymi sprzed 2014 roku. Wzrostowa tendencja jest jednoznaczna – biorąc pod uwagę wszystkie punkty pomiarowe, które powtórzyły się po roku, ruch rowerowy wzrósł o 13 proc. Należy nadmienić jednak, że są to dane obarczone błędem wynikającym ze sposobu i częstotliwości prowadzenia badania – są to dane z jednorazowych pomiarów, wykonywanych ręcznie. Największa zmiana nastąpiła wzdłuż al. Jana Pawła II.
Wiosną 2015 roku, jeszcze przed zbudowaniem drogi dla rowerów, pomiary przy rondzie ONZ zanotowały ok. 200 rowerzystów na godzinę w kierunku Kina Femina, z których 90 proc. poruszało się chodnikiem. W czerwcu br., obecnie prowadzone pomiary na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i al. Solidarności wykazały ponad 600 rowerzystów na godzinę w szczycie popołudniowym, w kierunku do/z ronda ONZ, pomimo nieoddania jeszcze oficjalnie do użytku drogi dla rowerów na tym odcinku.
Z ankiet wynika także, że 34 proc. rowerzystów to kobiety – jest to ważny wskaźnik, bowiem wyższa obecność kobiet na rowerach wskazuje na wyższe odczucie bezpieczeństwa ruchu rowerowego. Niewiele ponad 20 proc. rowerzystów nosi kask. Zarówno w przypadku płci, jak i odsetka rowerzystów w kaskach nie udało się w ciągu 3 lat prowadzenia pomiarów zaobserwować stałej tendencji.
Udział rowerów Veturilo w ruchu rowerowym wynosi ok. 6,5 proc. Zestawienie tej liczby z danymi z wypożyczeń Veturilo (średnio ok. 10 000 dziennie) oznacza, że przy sprzyjających warunkach pogodowych, Warszawiacy odbywają dziennie ok. 150 tysięcy podróży rowerem. Równolegle do badań prowadzonych ręcznie w okresie wiosennym, rozwijamy też system pomiarów automatycznych. Obecnie ruch rowerowy jest mierzony przez 24 godziny na dobę w 19 punktach w całej Warszawie. Sukcesywnie będziemy instalować kolejne punkty pomiaru automatycznego, najczęściej w związku z nowymi inwestycjami. Dane z automatycznych pomiarów ruchu rowerowego są dostępne na naszej stronie.
Źródło i więcej informacji: http://infobike.pl/zbadano-ruch-rowerowy-w-warszawie_more_88826.html
Podobne artykuły
- Bezpieczna jazda rowerem po mieście
Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Rowerem jeździmy do pracy, szkoły czy na wycieczkę - w ramach aktywnego odpoczynku. Ścieżek rowerowych przybywa z roku na rok, mimo to rowerzyści najczęściej nie są zadowoleni.
Więcej
- Miasta chcą rozwiązywać problemy ekologiczne
Sosnowiec i Warszawa to przykłady miast, które biorą na siebie rolę "żywych laboratoriów" – testując sposoby rozwiązywania miejskich problemów ekologicznych. Polskie miasta coraz częściej biorą udział w projektach w ramach programu Horyzont 2020 – mówi PAP ekspertka.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności