- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Dofinansowania i dotacje
Komunikacja miejska coraz bardziej ekologiczna (20353)
2018-01-15Drukuj
Miasta walczą ze smogiem na różne sposoby. Jednym z nich jest wprowadzenie na ulice elektrycznych, zeroemisyjnej autobusów. Jako pierwsze na świecie dokonało tego chińskie Shenzhen. 100% autobusów komunikacji publicznej to pojazdy elektryczne. W polskich miastach również coraz więcej elektrycznych autobusów.
Obecnie po ulicach 12-milionowego Shenzhen porusza się 16 359 autobusów. Wszystkie elektryczne. Mogą być one ładowane w 8 tysiącach punktów ładowania i 510 stacjach ładowania autobusów. Dzięki inwestycji w autobusy elektryczne, władze miasta mają zaoszczędzić 345 tysięcy ton paliwa rocznie. Emisja dwutlenku węgla zmniejsz się rocznie o 1,35 miliona ton. Miasto chce również postawić na całkowicie ekologiczną flotę taksówek. Spośród 12 518 taksówek w Shenzhen, aż 62,5 proc. to auta elektryczne. Miasto chce zwiększyć tę wartość do 100 proc. w krótkim czasie, bo już do 2020.
W Polsce też coraz więcej elektrycznych autobusów.
Zgodnie z założeniami przyjętej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do końca 2020 r. w Polsce ma powstać m.in. 6 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. Do tego gminy będą mogły ustanowić strefy czystego transportu (co będzie się wiązało ze specjalną opłatą), a same pojazdy elektryczne zostaną zwolnione z akcyzy. W Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju założono, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć milion pojazdów elektrycznych.
Na razie w polskich miastach jeździ 78 elektrycznych autobusów. Jednak niedługo ma się to zmienić dzięki, między innymi, programowi Bezemisyjny Transport Publiczny (BTP) – który jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W jego ramach jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu lub prototypów przez miasta, które zawarły porozumienie z NCBiR (obecnie jest ich 27). Tzw. Miasta Partnerskie planują kupno blisko tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w latach 2019-2023 oraz zapewnienie infrastruktury do ich ładowania. Zastosowane w nich nowatorskie rozwiązania pozwolą zaoferować mieszkańcom zupełnie nową jakość podróży komunikacją miejską, a jednocześnie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zanieczyszczanie powietrza. Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR, natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego – czyli 2,2 mld zł – zaangażowane zostaną środki pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz z NFOŚiGW. Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą.
Samorządy, z którymi współpracuje NCBiR w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny NCBiR to: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, następcy Komunikacyjnego Komunalnego Związku GOP.
Jeśli na ulice polskich miast wyjedzie 1000 autobusów, także możemy oszczędzić. Szacując na podstawie prognoz z Shenzhen ta inwestycja przyniesie oszczędność rzędu 21 tys. ton paliwa oraz 83 tys. ton dwutlenku węgla. To wartość porównywalna z emisją kilkunastotysięcznego polskiego miasta.
Źródła:
www. businessinsider.com.pl
www.transport-publiczny.pl
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności