- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Dofinansowania i dotacje
Europejskie Prawo Klimatyczne w oczach ekologów (21198)
European Environmental Bureau2020-03-06
Drukuj
Nowa propozycja Komisji Europejskiej w zakresie rozwiązania kryzysu klimatycznego nie spełnia obietnic zawartych w porozumieniu o Europejskim Zielonym Ładzie. Bez ambitniejszych celów i konkretnych środków Europa może stracić szansę na osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.
Unia nie wykorzystała okazji do zwiększenia wysiłków na rzecz neutralności klimatycznej, stwierdziła organizacja European Environmental Bureau (EEB) po opublikowaniu dzisiaj propozycji Prawa Klimatycznego EU (Climate Law). [1]
Proponowane rozporządzenie określa wiążący cel UE, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r., co jest obecnie zapisane w mniej wiążącym dokumencie - polityce klimatycznej UE. Dokument nie podkreśla jednak potrzeby ustalenia wyższych celów na 2030 r. dotyczących redukcji emisji, energii odnawialnej i efektywności energetycznej.
Barbara Mariani, kierownik ds. polityki klimatycznej i energetycznej w EEB, powiedziała:
„Dzisiejsze prawo klimatyczne to kolejna poważna niewykorzystana szansa. Działania w dziedzinie klimatu cieszą się niezwykle silnym poparciem ze strony społeczeństwa, a 92% obywateli Unii chce, aby ich rządy wyznaczyły bardziej ambitne cele. Opóźniając działania mające na celu zwiększenie unijnych celów klimatycznych do 2030 r. i nakreślając konkretne środki polityczne, „człowiek na księżycu” wygląda bardziej jak „człowiek w korku”. Ważne jest, aby Parlament Europejski i państwa członkowskie kierowały się większymi ambicjami w zakresie tego prawa i aby Europa wywiązała się ze swoich obowiązków”.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen opisała wcześniej Europejski Zielony Ład jako „człowieka na księżycu”.
Pomimo przyjęcia z zadowoleniem w propozycji włączenia celu neutralności klimatu do 2050 r. i obietnicy konsultacji z organizacjami pozarządowymi podczas przeglądu polityk i celów, analiza EEB stwierdza, że prawo klimatyczne jest zbyt słabe i pojawia się zbyt późno. Istnieje ryzyko spowolnienia tempa politycznego wytworzonego przez instytucje UE po opublikowaniu Europejskiego Zielonego Ładu [2] i wyborach do UE w zeszłym roku.
Istnieje znaczna luka między oświadczeniami politycznymi zawartymi w motywach, w których wymieniono wszystkie dowody i zobowiązania podjęte przez instytucje unijne, a treścią samego prawa, które nie odpowiada tym wstępnym argumentom.
Aby kontynuować wysiłki na rzecz ograniczenia wzrostu temperatury na świecie do 1,5 stopnia Celsjusza, jak uzgodniono w porozumieniu paryskim, globalne emisje muszą zostać zmniejszone o połowę w następnej dekadzie. Oznacza to zmniejszenie globalnych emisji o około 8% każdego roku, począwszy od dzisiaj. [3]
Jeśli zaakceptujemy naukę leżącą u podstaw tych obliczeń, organ wykonawczy UE powinien był wyznaczyć cel redukcji emisji o 65% do 2030 r. Zzamiast obiecać „zbadanie opcji” i „rozważenie podjęcia niezbędnych środków”.
Wzrost celów w dziedzinie klimatu cieszy się ogromnym poparciem publicznym. Najnowsze badanie Eurobarometru wykazało, że 93% obywateli UE postrzega zmianę klimatu jako poważny problem, a 92% popiera cel UE dotyczący neutralności klimatu.[4]
Źródło: European Environmental Bureau
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności