- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Dofinansowania i dotacje
Emisje cząstek stałych z nowych Diesli okresowo 1000-krotnie przekraczają normy (21121)
2020-01-14Drukuj
Testy dwóch najlepiej sprzedających się samochodów osobowych z silnikiem Diesla wykazały, że emisje zanieczyszczeń mogą momentami 1000-krotnie przekraczać przeciętny poziom. Niebezpieczne skoki emisji cząstek stałych, które są wynikiem automatycznego procesu czyszczenia filtrów w samochodach, mogą natychmiast obciążać serce człowieka.
Proces czyszczenia może odbywać się na obszarach miejskich i trwa do 15 km. Oficjalne testy emisji ignorują ten problem. Ponad 45 milionów samochodów w Europie jest wyposażonych w takie filtry, co powoduje w sumie 1,3 miliarda procesów czyszczenia filtrów rocznie.
Organizacja Transport and Environment (T&E), która zleciła niezależne testy laboratoryjne, uważa, że prawodawcy muszą zaakceptować fakt, iż samochody z silnikami diesla powodują bardzo duże zanieczyszczenie i zarówno normy emisji, jak i testy pojazdów powinny zostać zaostrzone.
Emisje Nissana Qashqai i Opla Astry, odpowiednio drugiego i czwartego bestselleru w swoich segmentach, w trakcie czyszczenia filtrów przekroczyły od 32% do 115% dopuszczalny limit dla cząstek stałych. Jednak luka prawna oznacza, że limit emisji nie ma zastosowania, gdy czyszczenie filtra odbywa się w trakcie oficjalnych testów. W efekcie 60-99% emisji cząsteczek z badanych pojazdów jest ignorowane.
Anna Krajińska, inżynier ds. Emisji w T&E: „Te testy pokazują, że nowe samochody z silnikiem diesla wciąż nie są czyste. W rzeczywistości codziennie wyrzucają bardzo niebezpieczne poziomy cząstek zarówno w naszych miastach, jak i na autostradach. Producenci samochodów notują zyski, ale są one opłacone zdrowiem ludzi. Producenci powinni wyczyścić swoje samochody, jeśli chcą je sprzedać.”
Szkodliwe emisje z Nissana Qashqai i Opla Astry wzrosły o 11-184%, gdy w laboratorium zmierzono najdrobniejsze cząstki. Te najdrobniejsze cząstki nie są mierzone w oficjalnych testach, ale są uważane za najbardziej szkodliwe dla zdrowia ludzkiego - ponieważ wnikają głęboko w ciało - i zostały powiązane z rakiem mózgu.
Proces czyszczenia, który zapobiega zatkaniu filtra cząstek stałych, może wystąpić we wszystkich warunkach jazdy, w tym na obszarach miejskich. W testach liczba cząstek nadal była podwyższona podczas jazdy miejskiej przez 30 minut po zakończeniu czyszczenia. Oba testowane modele przestrzegały ustawowych limitów emisji tlenków azotu (NOx).
Anna Krajińska: „Cząsteczki regulowane prawnie to tylko połowa problemu. Uważa się, że najdrobniejsze cząstki stanowią większe zagrożenie dla zdrowia, ale są one ignorowane przez oficjalne testy. Kolejny europejski standard emisji musi zamknąć luki i ustalić limity dla wszystkich zanieczyszczeń. Docelowo domagamy się samochodów z zerową emisją spalin.”
T&E uważa, że nowa Komisja Europejska powinna również wykorzystać swoje uprawnienia, aby wymagać od organów udzielających homologacji badania samochodów na drodze, również po ich sprzedaży - tak jak robi to Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska.
Trzech na czterech mieszkańców europejskich miast narażonych jest na niebezpieczne poziomy cząstek. Zanieczyszczenie pyłami jest coraz częściej postrzegane jako najgroźniejszy składnik emisji. Jest to ten rodzaj zanieczyszczenia powietrza, który jest najściślej związany z rakiem. Stwierdzono także, że przewlekła ekspozycja negatywnie wpływa na serce i płuca.
Rafał Bajczuk, T&E i Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE): „W Polsce spalanie diesla w samochodach jest najszybciej rosnącym źródłem emisji pyłów oraz tlenków azotu. Największym problemem jest import używanych pojazdów z silnikiem diesla, których emisyjność jest kilkadziesiąt razy wyższa, niż diesli wyprodukowanych po 2015 roku. Tylko w 2018 roku do Polski sprowadzono ok. pół miliona używanych diesli, których średni wiek przekraczał 10 lat.”
Streszczenier raportu możesz przeczytać TUTAJ
Pełny raport w języku angielskim przeczytasz TUTAJ
Źródło: www.pkeom.pl
Podobne artykuły
- W Polsce prawie połowa gatunków motyli zagrożona jest wyginięciem
W ciągu ostatnich lat spada liczba owadów na świecie – alarmują naukowcy z Uniwersytetu w Sydney i podkreślają, że w przyszłości może wyginąć nawet do 40 proc. znanych nam obecnie gatunków. Najbardziej zagrożone są motyle. Zdaniem ekspertów, jeśli nie powstrzymamy wymierania ich populacji, skutki mogą okazać się katastrofalne. Konsekwencje będą widoczne zarówno dla poszczególnych ekosystemów, jak i całego środowiska. Za przyczynę obecnego stanu należy uznać głównie szkodliwą i rabunkową działalność człowieka.
Więcej
- Wojny, migracje i znikająca woda
Postępujące zmiany klimatyczne skutkują stopniowym ograniczaniem dostępu do zasobów wodnych. Dzieje się to na całym świecie i nie omija także Polski. Coraz bardziej prawdopodobne wojny o dostęp do źródeł wody, znikanie krajów wyspiarskich, gigantyczne migracje, pustynnienie całych regionów. Konsekwencje znikającej wody uderzą w nas bardzo mocno.
Więcej
- Jak uniknąć samochodów elektrycznych „na węgiel”?
Polska i pozostałe państwa członkowskie Unii muszą wdrożyć dyrektywę w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED) do czerwca 2021 roku. Proces wprowadzania w życie dyrektywy jest dobrą okazją do odejścia od uzależnienia od biopaliw produkowanych z roślin spożywczych na rzecz szerszej gamy czystszych, zaawansowanych paliw. W jaki sposób? Przykłady Kalifornii i Holandii pokazują, że tzw. mechanizm kredytowy na odnawialną energię elektryczną w transporcie jest niezbędnym narzędziem, aby tak się stało.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności