- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Dofinansowania i dotacje
Déjà vu (20114)
Wojciech Szymalski2017-05-05
Drukuj
Jak rozumieć "zrównoważony rozwój"? - pyta dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji InE.
Swoją przygodę ze zrównoważonym rozwojem rozpoczynałem dobre 15 lat temu, kiedy głównym tematem omawianym w kręgu organizacji ekologicznych był zrównoważony transport. Wtedy to powszechnie krytykowana była polityka transportowa Państwa. Ministrowie odpowiedzialni za transport trzymały się interpretacji zrównoważonego rozwoju transportu dość naiwnej w swojej wymowie – "zrównoważony to taki, który równo traktuje wszystkie dostępne środki transportu".
Groteskowo to brzmi w zestawieniu z danymi statystycznymi, z których od dawna wynika, że w Polsce podział podróży pomiędzy środki transportu jest znacznie przechylony w kierunku transportu samochodowego – najbardziej szkodliwego ekologicznie.
Dlaczego więc tego nie zmienić?
Obecnie głównym tematem jest polityka energetyczna. W ciągu ostatniej dekady wydawało się, że jesteśmy na dobrej drodze by stopniowo zmniejszać udział najbardziej szkodliwych dla środowiska źródeł energii tak, jak by tego wymagała polityka zrównoważonego rozwoju. Niestety w ostatnim czasie, choć nikt nie powiedział tego głośno, znów pojawiło się naiwne rozumienie zrównoważonego rozwoju, tym razem dotyczące energetyki - "zrównoważony to taki, który równo traktuje wszystkie dostępne środki produkcji energii". I znów groteska sięga zenitu, kiedy zestawimy to ze strukturą źródeł energii, które odpowiadają za jej produkcję w Polsce, w której dominuje węgiel – najbardziej szkodliwe ekologicznie źródło energii.
Dlaczego więc tego nie zmienić?
Wojciech Szymalski, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności