- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Dofinansowania i dotacje
Miało być 1,5 stopnia, będzie 3,2 – czy zmierzamy w kierunku samozagłady? (21626)
Alicja Jankowska2020-12-16
Drukuj
9 grudnia 2020 roku został opublikowany coroczny raport Emissions Gap Report[1], a 11 grudnia Global Carbon Budget przygotowywany w ramach Global Carbon Project.[2]
Emissions Gap Report jest sporządzany co roku w ramach Programu Środowiskowego ONZ (ang. United Nations Environment Programme, UNEP). Ocenia on lukę między szacunkowymi przyszłymi poziomami emisji gazów cieplarnianych, zapewniających wysokie prawdopodobieństwo ograniczenia średniego globalnego wzrostu temperatury poniżej 2°C w 2100 roku, a poziomami możliwymi do osiągnięcia przy wdrożeniu obecnych narodowych planów klimatycznych (ang. Nationally Determined Contributions, NDC), zakładając ich pełne wdrożenie od 2020 roku. Zgodnie z obecnymi narodowymi celami, możliwe jest jedynie ograniczenie ocieplenia do 3,2°C na koniec stulecia - znajdujemy się więc bardzo daleko od wypełnienia luki.
Według Emissions Gap Report 2020 pomimo krótkotrwałego spadku emisji CO2 związanego z pandemią, świat nadal zmierza w kierunku wzrostu średniej globalnej temperatury o 3°C w tym stuleciu, co znacznie wykracza poza cele Porozumienia Paryskiego 2015[3] (ograniczenie globalnego ocieplenia do wartości poniżej 2°C oraz dążenie do utrzymania go na poziomie poniżej 1,5°C). Luka emisyjna nie została zmniejszona w porównaniu z rokiem 2019. Badania wykazują, że największy spadek emisji nastąpił w transporcie, w związku z ograniczoną mobilnością w czasie pandemii, ale ma to najprawdopodobniej charakter przejściowy. Obecnie 126 krajów obejmujących 51% globalnej emisji gazów cieplarnianych ma cele zero emisji netto (formalnie przyjęte, ogłoszone lub rozważane). Jeśli Stany Zjednoczone Ameryki również przyjmą ten cel, jak zapowiada nowo wybrany prezydent Joe Biden, udział ten wzrośnie do 63%. Niestety, takie deklaracje nie zawsze idą w parze z opracowaniem nowych narodowych planów klimatycznych tzw. KPEiK (Krajowych Planów Energii i Klimatu).[4]
Global Carbon Budget to część programu badawczego Future Earth. W ramach projektu naukowcy badają rosnące koncentracje trzech gazów cieplarnianych: CO2, CH4 oraz N2O, analizują ich cykle biogeochemiczne oraz napędzające je czynniki (zarówno pochodzenia antropogenicznego jak i naturalnego), a także interakcje i sprzężenia między nimi. Celem jest stworzenie pełnego obrazu obiegu węgla w przyrodzie oraz określenie w jaki sposób ludzkość może na niego wpływać.
Według Global Carbon Budget 2020 emisje CO2 spadły o 7% w tym roku, jednak ma to niewielki wpływ na wciąż rosnące stężenie tego gazu w atmosferze. Rośnie też stężenie metanu i podtlenku azotu. W budżecie węglowym wciąż występuje nierównowaga bilansowa – emisje przekraczają poziom, jaki są w stanie pochłonąć rezerwuary gromadzące węgiel (głównie roślinność i ocean) o 0,4% (0,2 Gt CO2 rocznie).
[1] https://www.unep.org/emissions-gap-report-2020?fbclid=IwAR1KhNDDcK2C9bgiFquaQ5Q1CZPNTYGvW21gp2mbF-IFR40bYvVGtioOEVA
[2] https://www.globalcarbonproject.org/carbonbudget/index.htm
[3] https://ec.europa.eu/clima/policies/international/negotiations/paris_pl
[4] http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/energetyka/krajowy-plan-energii-i-klimatu-na-lata-2021-2030-w-ocenie-komisji-europejskiej
Podobne artykuły
- Krajowy plan energii i klimatu na lata 2021 – 2030 w ocenie Komisji Europejskiej
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu oraz zmianą wielu dyrektyw Polska opracowała wersję roboczą Krajowego planu energii i klimatu na lata 2021 – 2030 (KPEiK). Następnie w oparciu o otrzymane rekomendacje ze strony Komisji Europejskiej rząd przygotował wersję finalną, która pod koniec 2019 roku została przekazana do Brukseli. W dniu 14.10.2030 roku Komisja Europejska opublikowała ocenę finalnych wersji krajowych planów energii i klimatu nadesłanych przez poszczególne kraje członkowskie, w tym także Polskę [1] .
Więcej
- Copernicus: Gorące punkty pożarów osiągnęły nowy poziom w 2020 r., ale globalna emisja pożarów spada
Naukowcy z Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) spędzili rok na śledzeniu niszczycielskich pożarów, które miały miejsce w kilku miejscach na całym świecie. Jednak mimo tego, że niektóre regiony, takie jak zachodnie Stany Zjednoczone, zostały szczególnie dotknięte, na całym świecie odnotowano mniej pożarów, co wpisuje się w trend zmniejszania emisji obserwowany od 2003 r.
Więcej
- Ministerstwo Klimatu: rozwojowi parków narodowych mogą pomóc rekompensaty dla gmin
Wprowadzenie rekompensat dla gmin z tytułu powstania lub poszerzenia parku narodowego mogłoby zachęcić samorządy do rozwoju parków - uważa wiceminister klimatu i środowiska Małgorzata Golińska. W resorcie trwają prace nad ustawą ws. parków narodowych - dodaje.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności