Dofinansowania i dotacje

ECF: Plany naprawy UE marnują szansę na zwiększenie ruchu rowerowego (21849)

2021-05-10

Drukuj
galeria

Źródło: Pixabay.com

Europejskie grupy rowerowe skrytykowały niektóre kraje UE za zaniedbywanie ruchu rowerowego w swoich krajowych planach naprawy i odporności, mówiąc, że poziomy finansowania przyznane przez państwa członkowskie pozwolą im stracić miliardy korzyści gospodarczych i zdrowotnych.

Europejska Federacja Cyklistów (ECF) zakwestionowała decyzję Niemiec o przeznaczeniu 3,2 miliarda euro na zakup samochodów elektrycznych i hybrydowych w swoim planie, jednocześnie całkowicie pomijając e-rowery, argumentując, że decyzja ta zaszkodzi celowi kraju, jakim jest zwiększenie stawek rowerowych.

Do tej pory w ramach krajowych planów naprawy i odporności przeznaczono łącznie prawie 1,3 miliarda euro na poprawę doświadczeń związanych z jazdą na rowerze w całej UE. Niemniej jednak jest to nadal skromne w porównaniu z tym, co moglibyśmy zobaczyć, gdyby więcej państw członkowskich zaangażowało się w jazdę na rowerze ”- powiedział w oświadczeniu Manuel Marsilio, dyrektor generalny Konfederacji Europejskiego Przemysłu Rowerowego.

Dodał, że inwestowanie w jazdę na rowerze zachęci ludzi do przyjęcia nawyków związanych z czystą mobilnością, jednocześnie „tworząc zielone miejsca pracy i pobudzając gospodarkę”.

W 2020 roku zakupiono ponad pięć milionów rowerów elektrycznych, znacznie przewyższając liczbę sprzedanych samochodów elektrycznych. Sektor e-rowerów stanowi ogromny potencjał wzrostu dla Europy, ale wymaga wyższych poziomów inwestycji - powiedział Kevin Mayne, dyrektor generalny Cycling Industries Europe (CIE).

Połowa firm [e-rowerów] przebadanych przez CIE ma dziś więcej pracowników niż w 2019 r., A 94% twierdzi, że zatrudni kolejnych w ciągu najbliższych dwóch lat” - powiedział.

Musimy stworzyć równe szanse dla ruchu rowerowego i innych środków transportu” - dodał.

Jednak nie wszystkie kraje spotkały się z krytyką - jako pozytywny przykład podano Belgię, która przeznaczyła 8% swojego planu naprawy (około 473 mln euro) na budowę infrastruktury rowerowej.

Włochy zostały pochwalone za zamiar sfinansowania budowy 1770 km ścieżek rowerowych, a grupa rowerowa z zadowoleniem przyjęła również przeznaczenie przez Francję 100 milionów euro na krajowy plan rowerowy.

Jazda rowerem stała się najbardziej odpornym środkiem transportu podczas pandemii COVID-19, umożliwiając milionom obywateli UE zachowanie aktywności i zdrowia” - powiedziała Jill Warren, dyrektor generalna ECF.

Więcej Europejczyków niż kiedykolwiek jeździ na rowerze z powodu nowych ścieżek rowerowych i infrastruktury w europejskich miastach” - dodała.

Kraje UE muszą przedłożyć swoje plany wydatków przed uzyskaniem dostępu do unijnego funduszu naprawczego w wysokości 750 miliardów euro, co zostało uzgodnione przez przywódców UE w lipcu ubiegłego roku. Fundusz, który będzie dystrybuowany w formie pożyczek i dotacji, ma pomóc krajom UE w odbudowie po poważnym spowolnieniu gospodarczym spowodowanym pandemią COVID-19.

Aby otrzymać pieniądze, plany poszczególnych krajów muszą być zgodne z celem UE, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

Źródło: euractiv.com


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej