- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Woda w mieście - jak ją zagospodarować
Most Południowy zwiększy emisje gazów cieplarnianych w Warszawie (21651)
Wojciech Szymalski2021-01-15
Drukuj
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia oddano do użytku Most Południowy w Warszawie. To największa w ostatnich latach inwestycja w Warszawie, która zwiększy emisję gazów cieplarnianych.
Most Południowy został zbudowany na zlecenie i pod nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a więc przez administrację krajową, za środki w dużej części pochodzące z funduszy unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Most będzie elementem Południowej Obwodnicy Warszawy, której znaczną część oddano do użytku już w 2013 roku. Była to trasa S2 na odcinku od Węzła Konotopa do węzła Lotnisko, a następnie do węzła Puławska. Łącznie w 2013 roku oddano do użytku 15,5 km obwodnicy. W grudniu 2020 roku dodano kolejne 15 km, czyli nowy most wraz z dojazdami aż do węzła Lubelska.
To większe bezpieczeństwo i poprawa ochrony środowiska naturalnego - zachwalał premier Morawiecki nową inwestycję podczas jej otwarcia. Niestety inwestycja na bakier będzie z ochroną klimatu. Całość 15 km odcinka to wielopasmowe, na moście nawet czteropasmowe, odcinki drogi szybkiego ruchu w obydwu kierunkach. Póki jeżdżą po niej samochody spalinowe, lub nawet elektryczne, ale na Polski prąd z węgla, póty nowa droga tak naprawdę zwiększy emisję gazów cieplarnianych w mieście i zje swoją część z budżetu węglowego, który pozostał nam do zapobiegnięcia katastrofie klimatycznej.
Z szacunków wykonanych na podstawie modelu emisji z dróg w Warszawie Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju wynika, że mający niewiele ponad 2km Mostu Curie, wybudowany w 2012 roku, podniósł emisje gazów cieplarnianych z transportu w mieście o około 1%. Awaria mostu Łazienkowskiego w 2015 roku obniżyła emisje gazów cieplarnianych z transportu w Warszawie o 1,5%. A jeśliby do Warszawy nie doszła w 2012 roku autostrada A2 i nie oddano by do użytku dróg rozprowadzających z niej ruch, czyli S8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa 1000-lecia oraz S2 od Konotopy do Puławskiej i S79 do Lotniska to emisje byłyby niższe o 540 ton dziennie (197 tys. ton rocznie), czyli nawet o 11% wszystkich emisji z transportu w mieście. Rozsądnym jest podejrzewać, że nowy 15km odcinek drogi szybkiego ruchu znów zwiększy z transportu w mieście emisje o dalsze 10%.
Niezależnie od tego zrealizowaną inwestycję mierzy się także innymi wskaźnikami. GDDKiA chwali się, że na budowę mostu i trasy posłużyło m.in. 8715 ton stali, czy 12 tysięcy kursów betoniarek (480 tys. ton betonu), a pod trasę wycięto 66 ha lasu. To oznacza emisję związaną z produkcją stali w ilości co najmniej 26 tys. ton dwutlenku węgla, z produkcją cementu co najmniej w ilości 321 tys. ton CO2 oraz ograniczeniem pochłaniania dwutlenku węgla przez las w ilości co najmniej 66 ton rocznie. To w sumie już emisja prawie równoważna dwuletniej emisji z ruchu drogowego na tego typu trasie.
Czy to rozwój? Być może, ale raczej nie-zrównoważony i nie-niskoemisyjny.
Źródło zdjęcia do artykułu: CC-BY-SA-2.0, Bartek z Polski
Podobne artykuły
- Zabójczy smog z samochodowych spalin
NIK o eliminowaniu z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe.
Więcej
- Polska potrzebuje Stref Czystego Transportu
O tym, że zasady funkcjonowania Stref Czystego Transportu muszą być zmienione, jeśli chcemy wykorzystać potencjał tego narzędzia w walce ze smogiem, wiadomo od dawna. Teraz, kiedy ustawa o elektromobilności jest nowelizowana, pojawiła się szansa na naprawę sytuacji. Jeśli z niej nie skorzystamy, w Polsce nadal ani jedna taka strefa nie powstanie. Zmiany w regulacji muszą być jednak przemyślane. Zdaniem większości ekspertów najlepiej zrobimy sięgając po sprawdzone rozwiązania z innych krajów Europy, gdzie ustanowiono już ponad 250 tego typu stref.
Więcej
- Norwedzy kupują nowe elektryki, Polacy wolą szrot
Wstępne dane z Norwegii pokazują, że w 2020 roku kupiono tam ponad 50% samochodów elektrycznych na całym rynku. W Polsce w 2020 roku sprowadzano natomiast zza granicy rekordowo stare samochody – ich średni wiek wynosił ponad 12 lat.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności