- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Transport po włosku (13107)
2011-08-31Drukuj
Mówi się, że podróże kształcą. Jest to twierdzenie trafne także, gdy mowa jest o ekologicznym stylu życia. Podpatrując, jak przemieszczają się inni mieszkańcy Europy, możemy się wiele nauczyć. Wychodząc naprzeciw unijnym wymogom dotyczącym stanu środowiska, Włochy promują czyste środki transportu: kolej i rower.
Włochy to starożytny kraj, słynący z pięknych zabytków i doskonałej kuchni. Jest to również jedna z najlepiej rozwiniętych gospodarek europejskich, mogąca poszczycić się respektowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, w tym czystego transportu. Zwyczaje komunikacyjne Włochów kształtowały się przez wiele lat, teraz ekologiczne środki transportu są dodatkowo wspierane przez rząd.
Jednym z najpopularniejszych środków lokomocji we Włoszech – i niejako ich wizytówką – jest skuter. Parking przeznaczony tylko dla skuterów nie jest tu niczym wyjątkowym. Jest to doskonały sposób na przemieszczanie się po zatłoczonych miastach i wąskich uliczkach. Wiele pojazdów to modele z ubiegłych lat, z silnikami spalinowymi, ale na ulicach pojawia się coraz więcej skuterów o napędzie elektrycznym.
Parking dla skuterów w Bolonii, fot. OB
Nieco wolniejszym, lecz równie niezawodnym środkiem, jest rower. Infrastruktura drogowa jest do nich przystosowywana już od kilkudziesięciu lat: pasy rowerowe wytyczone są wzdłuż wszystkich głównych ulic, dostosowano światła i przejazdy, parkingi przy dworcach, uczelniach i innych strategicznych miejscach. W prawie każdym mieście sprawnie działają publicznie wypożyczalnie rowerów, gdzie za odpowiednią opłatą można wypożyczyć rower na kilka godzin lub kilka miesięcy. Wypożyczalnie te cieszą się ogromnym powodzeniem – po południu w terminalach nie ma już żadnego wolnego jednośladu.
Jedna z wielu ścieżek rowerowych w Bolonii, fot. OB
Dużo osób korzysta także z komunikacji miejskiej. Liczba połączeń autobusowych oraz trasy poszczególnych linii są w każdym mieście dobrze zaplanowane i dostosowane do panującego natężenia ruchu. Ceny biletów są porównywalne z polskimi. Na uwagę zasługuje sposób wsiadania i opuszczania autobusu, w Polsce będący często powodem irytacji pasażerów: w całej Italii panuje niepisana zasada, że wchodzi się pierwszymi i tylnymi drzwiami, natomiast środkowe służą jedynie do wysiadania. Wiele busów ma nawet odpowiednie oznakowania na drzwiach.
Autobusy są efektywnym środkiem ograniczania emisji CO2 – produkują go tyle, co 40 samochodów osobowych. Rawenna wprowadziła niedawno eksperymentalny projekt autobusów zasilanych metanem i wodorem, który ma pomóc zminimalizować emisje powstające w trakcie jazdy.
Ekologiczny autobus na ulicach Rawenny (widoczne oznakowanie drzwi wyjściowych), fot. OB
Natomiast w dalszą podróż po Włoszech warto wybrać się koleją. Państwowa grupa kolejowa Trenitalia oferuje ogromny wybór połączeń różnymi typami pociągów. Najszybsze osiągają ponad 200 km/h, a regionalne jeżdżą szybciej niż nasze rodzime InterCity. Większość składów jest klimatyzowana, dostosowana do przewozu osób niepełnosprawnych i rowerów. Duża liczba połączeń sprawia, że nawet w godzinach szczytu nie ma tłoku. Ponadto, można łatwo kupić bilet w automacie, a pociągi przyjeżdżają punktualnie.
Włochy promują kolej jako szybki i jednocześnie przyjazny środowisku sposób transportu. Na odwrocie biletu można znaleźć informację z podaną wielkością CO2, jaką emituje jeden pasażer na danej trasie, w zależności od wykorzystanego środka transportu. I tak: przelot pomiędzy Rzymem a Wenecją to 104 kg CO2 na osobę, podróż samochodem to już połowę mniej – 52 kg CO2. Jednak najczystszy okazuje się pociąg – jedna osoba bowiem przyczynia się do emisji jedynie 26 kg CO2.
Rewers biletu kolejowego we Włoszech, fot. OB
Oczywiście trudno porównywać klimat południowy ze środkowoeuropejskim. Niewielu Polaków decyduje się na jazdę jednośladem zimą, przy obecnej infrastrukturze jest to uciążliwe i często niebezpieczne. Ale warto brać przykład z innych państw przyjaznych środowisku i inwestować w nowoczesne rozwiązania, które zachęcą społeczeństwo do zamiany własnego samochodu na autobus czy rower. W Polsce jest jeszcze wiele do poprawy, warto zacząć od usprawnienia naszej upadającej kolei.
OB, ChronmyKlimat.pl
Redakcja ChronmyKlimat.pl zezwala na przedruk tego artykułu, pod warunkiem podania źródła tekstu i zamieszczenia linku do portalu lub podlinkowanego logotypu.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności