- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Nowy budżet nie zapewni zrównoważonego rozwoju Unii Europejskiej (12873)
2011-07-06Drukuj
WWF sceptycznie ocenia propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą nowego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Liderzy państw członkowskich UE podjęli w ciągu ostatnich dziesięciu lat zobowiązania realizacji do roku 2020 ambitnych celów w zakresie polityki energetycznej i klimatycznej oraz na rzecz zatrzymania utraty różnorodności biologicznej1. Proponowany budżet, którego ramy czasowe odpowiadają celom wyznaczonym w zakresie ochrony środowiska, daje nadzieję jedynie na znikomy postęp w tej dziedzinie, pozostawiając raczej miejsce na dotychczasowe, nie w pełni efektywne działania. Proponowany obecnie budżet nie pozwoli na realizację celu określonego w strategii Europa 2020, w zakresie osiągnięcia nowego, zrównoważonego i sprawiedliwego społecznie rozwoju gospodarczego Propozycja Komisji dotycząca nowego budżetu UE nie prowadzi Europy w kierunku „zielonej gospodarki”2.
Projekty rozporządzeń dotyczących poszczególnych funduszy unijnych, które Komisja Europejska przedstawi na jesieni tego roku powinny w pełni uwzględniać potrzeby realizacji przyjętej polityki środowiskowej UE. Przede wszystkim muszą gwarantować finansowanie działań UE odpowiadających na globalne wyzwania w zakresie ochrony klimatu i różnorodności biologicznej – za deklaracjami w tym zakresie muszą stać konkretne decyzje finansowe – mówi Piotr Nieznański, kierownik Działu Ochrony Przyrody w WWF Polska.
Jeżeli UE zamierza powstrzymać proces utraty różnorodności biologicznej do roku 2020 i osiągać korzyści gospodarcze i społeczne wynikające z poprawy środowiska naturalnego i jakości życia obywateli, działania na rzecz zachowania bioróżnorodności muszą zostać uwzględnione w nowym budżecie unijnym. Obecnie zaproponowano jedynie niewielki wzrost w zakresie finansowania programu LIFE+.i. Proponowany budżet nie zapewnia jednak 6 miliardów euro potrzebnych do finansowanie ochrony przyrody w ramach sieci Natura 2000. Jedynie budżetowe regulacje zawierające krajowe plany finansowania obszarów Natura 2000 zagwarantują zachowanie wspólnotowego kapitału przyrodniczego – dodaje Marta Majka Wiśniewska, konsultant WWF Polska ds. infrastruktury i środowiska.
W odpowiedzi na przedstawioną propozycję w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej UE (WPR), Anna Marzec, konsultant ds. ochrony Morza Bałtyckiego w WWF Polska, zwraca uwagę, iż:
Propozycja Komisji w sprawie reformy WPR jest nadal niespójna. Deklaracja zazieleniania pierwszego filaru WPR3 – warunkowanie dopłat bezpośrednich spełnieniem wymogów ochrony środowiska – stanowi krok w odpowiednim kierunku, ale może okazać się niewystarczająca. Dlatego w propozycji kształtu drugiego filaru WPR Komisja Europejska powinna zaproponować finansowe wzmocnienie działań rolno-środowiskowych.
WWF z zadowoleniem odnotowuje wzrost nakładów finansowych kierowanych na zewnątrz UE, ale zwraca uwagę, iż nie ma pewności czy rzeczywiście zostaną one przeznaczone na inwestycje na rzecz zrównoważonego rozwoju w krajach biednych poprzez realizację Milenijnych Celów Rozwoju i czy zapewni realizację podjętych przez UE zobowiązań finansowych w zakresie ochrony klimatu i różnorodności biologicznej. Istnieje duże ryzyko, że fundusze europejskie zostaną zużyte jedynie na działania w zakresie polityki zagranicznej, obejmujące ochronę interesów Unii Europejskiej.
Przypisy:
1. Wyznaczone do roku 2020 przez UE cele w zakresie klimatu, oszczędności energetycznych, bioróżnorodności i ochrony wód.
2. Program Narodów Zjednoczonych do Spraw Ochrony Środowiska (UNEP): zrównoważony rozwój gospodarczy ma zapewnić poprawę warunków życia ludzi i sprawiedliwość społeczną, jednocześnie znacznie ograniczając zagrożenia dla środowiska naturalnego i ryzyko klęsk ekologicznych: www.unep.org/greeneconomy/
3. Komisja Europejska proponuje przeznaczenie 30% dopłat bezpośrednich (filar pierwszy) na działania w zakresie ochrony środowiska.
źródło: WWF
www.wwf.pl
fot. www.sxc.hu
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności