- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
KE nadal przeciwna przeniesieniu środków UE z kolei na drogi (14886)
2012-10-15Drukuj
Komisja Europejska w dalszym ciągu sprzeciwia się przeniesieniu niewydanych środków UE z projektów kolejowych na drogi w Polsce – powiedział unijny komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn. Jak poinformował, KE prowadzi obecnie rozmowy z polskim rządem w sprawie procedury i kalendarium wydania unijnych środków na kolei.
Kilka miesięcy temu polski rząd wnioskował o przesunięcie na drogi 1,2 mld euro niewydanych środków przeznaczonych na kolej. Jednak Komisja Europejska była wówczas temu przeciwna. Polski wniosek był bowiem niezgodny z unijnymi priorytetami w zakresie polityki transportowej, czyli promocją transportu kolejowego.
Komisarz Hahn 5 października br. spotkał się w Warszawie z podsekretarzami stanu w Ministerstwie Transportu, Andrzejem Masselem i Maciejem Jankowskim. Tematem rozmów był m.in. stan realizacji projektów kolejowych współfinansowanych w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Podczas spotkania nie było jednak mowy o przeniesieniu unijnych środków.
Procedura i terminarz
„Dzisiaj nie było debaty na ten temat; była dyskusja o procedurze i terminarzu wdrożenia środków" - informował Hahn. „Jest to z pewnością duże wyzwanie, ale jest to do zrobienia" – dodał.
Zdaniem komisarza unijne środki przeznaczone na kolej w Polsce powinny pozytywnie wpłynąć na rozwój transportu kolejowego w kraju, przyczynić się do redukcji emisji CO2 i przybliżyć do rozwoju kolejowego połączenia transeuropejskiego Północ-Południe, które przebiega przez Polskę.
Hahn ocenił pozytywnie rządowe plany przeznaczenia 30 proc. środków przypadających na Polskę w kolejnej wieloletniej perspektywie finansowej UE (2014-2020) na infrastrukturę w transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym. W obecnym budżecie na lata 2007-2013 na cele te przeznaczonych zostało 38 proc. środków.
Ważna też konkurencyjność
„To jest możliwe i do wykonania" – uważa komisarz. Dodał jednak, że Polska nie może zaniedbać jednocześnie przeznaczania środków na wzrost konkurencyjności poprzez inwestowanie w badania, innowacje, wsparcie małych i średnich firm, wzrost oszczędności i wydajności energetycznej.
„Politycznie ważną sprawą jest to, że Polska wciąż zużywa dwa razy więcej energii niż pozostałe kraje w UE" - mówił Hahn. „Sektor przemysłowy jest zbyt mało wydajny energetycznie. To ma nie tylko wymiar klimatyczny, ale również polityczny – redukując uzależnienie od energii, wzmacnia się niepodległość" - zaznaczył.
Nie możemy karać tych, którzy odnieśli sukces
Hahn odniósł się również do trwających właśnie negocjacji w sprawie wieloletniego budżetu UE na lata 2014-2020 i sprzeciwił się koncentrowaniu unijnych funduszy na walce z kryzysem. Taki postulat wysunęło część państw płatników netto do budżetu UE. Mogłoby to natomiast ograniczyć pulę funduszy dla krajów, które nie są w recesji, takich jak Polska.
„To by oznaczało, że karzemy kogoś, kto odniósł sukces" – argumentował komisarz. W kolejnym budżecie UE powinna jednak – zdaniem Hahna – dużo bardziej skoncentrować się na tym, w jaki sposób wydawane są pieniądze. „Na przykład w Hiszpanii wydano wiele pieniędzy na infrastrukturę (...), ale nie inwestowano wystarczająco w małe i średnie firmy, całą gospodarkę i to jest temat, który Hiszpanie muszą teraz nadrobić, także używając funduszy europejskich" – mówił.
W ocenie komisarza propozycja Komisji Europejskiej, która jest podstawą trwających negocjacji i zakłada, że Polska w dalszym ciągu będzie największym beneficjentem unijnych funduszy, jest „sprawiedliwa". „Z grona najmniej rozwiniętych regionów Polska jest krajem o największej liczbie ludności. To wynika z przyznania środków na podstawie takich samych wyliczeń, które stosujemy wobec wszystkich" – argumentował.
Wyjściowa propozycja Komisji Europejskiej ws. budżetu UE na lata 2014-2020 zakładała, że Polska mogłaby otrzymać nawet do około 80 mld euro z unijnych funduszy. Komisja określiła limit dostępu do funduszy spójności jako 2,5 proc. PKB kraju w ciągu siedmiu lat. Kraje, które są płatnikami netto do unijnej kasy domagają się jednak cięć w wysokości około 100 mld euro (propozycja KE to 988 mld euro). Negocjacje budżetowe mają zakończyć się na szczycie 22-23 listopada tego roku.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności