- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Katamaran zbudowany z butelek zdobył Ocean Spokojny (10597)
2010-07-29Drukuj
Statek wykonany z 12,5 tys. plastykowych butelek, który wypłynął 30 marca br. z San Francisco, po 4 miesiącach rejsu i przebyciu 15 tys. kilometrów bezpiecznie zawinął do portu w Sydney. W wyprawie wzięło udział sześciu uczestników.
Na ten niecodzienny pomysł wpadł spadkobierca bajecznie bogatej rodziny bankierów, David de Rothschild, który od lat aktywnie działa na rzecz ochrony środowiska naturalnego. De Rothschild sfinansował budowę statku oraz przebieg całej wyprawy. Ekspedycja rozpoczęła się w Zatoce San Francisco w USA – po niemal 130 dniach katamaran dopłynął do portu Darling w Sydney, gdzie został przywitany przez ambasadora Stanów Zjednoczonych. Sześcioosobowa załoga pod dowództwem skipera Davida Thomsona pokonała cały Pacyfik, zatrzymując się po drodze na Kiribati, w Nowej Kaledonii i Samoa Zachodnim.
Głównym punktem wyprawy było przepłynięcie przez Wielką Pacyficzną Plamę Śmieci – sztuczną wyspę utworzoną przez prądy oceaniczne z nagromadzonych plastykowych odpadów. Ta gigantyczna góra śmieci dryfująca pomiędzy Kalifornią a Hawajami może mieć masę nawet 3,5 mln ton, a jej powierzchnia sięga 15 mln km2. Oceanolodzy szacują, że cała ilość odpadów unoszących się w wodach Północnego Pacyfiku przekracza 100 mln ton.
Lokalizacja Pacyficznej Plamy Śmieci, fot. Wikimedia Commons
David Thomson opowiadał później, że przeprawa przez ten sztuczny kontynent była wstrząsającym doświadczeniem: „na początku nic nie widać. Większość odpadków jest bardzo drobna, ale łatwo dostrzec większe kawałki, od których odbija się światło, albo te o czerwonej barwie. Schodząc pod wodę, odnosisz wrażenie, że poruszasz się w gęstej zupie” – tłumaczył.
Pacyficzna Plama Śmieci została odkryta 12 lat temu przez Charlesa Moore’a. Dzisiaj już wiemy, jak powstała i jak olbrzymie są jej rozmiary, jednak problem dryfujących odpadów jest nadal lekceważony. Obszar ten dwukrotnie większy od Morza Północnego w 80% składa się z plastyku różnych rozmiarów, tworząc swojego rodzaju zawiesistą zupę. Pył plastykowy oraz większe odpady trafiają do obiegu łańcucha troficznego oceanu. Niestety, ptaki i ssaki morskie nie są w stanie ich strawić – śmieci zapychające przewody pokarmowe zwierząt są corocznie przyczyną śmierci 100 tys. ssaków i ok. miliona ptaków.
De Rothschild wraz z załogą przez swoje przedsięwzięcie chciał zwrócić uwagę opinii publicznej na globalny problem odpadów bezładnie wrzucanych do oceanów. Udowodnił również, że tworzywa sztuczne dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu mogą otrzymać drugie życie. „Butelkowy” katamaran będzie można przez najbliższy miesiąc podziwiać w muzeum morskim w Sydney. Po tym czasie sponsor całego projektu zamierza przekazać jacht do ponownego przetworzenia.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: www.plastiki.com
OB, ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.itar-tass.com, www.naukawpolsce.pl, pl.wikipedia.org, fot. www.youtube.com
Katamaran o nazwie „Plastiki” nie jest zwykłym jachtem – 18-metrowa konstrukcja zbudowana jest prawie wyłącznie z 12,5 tys. plastykowych butelek typu PET, pochodzących z recyklingu. Z odzyskanych tworzyw sztucznych wykonano także żagle. Energię zasilającą urządzenia elektryczne dostarczają panele słoneczne oraz siłownie wiatrowe zamontowane na pokładzie statku. Projekt autorstwa australijskiego architekta, Andy’ego Dovell’a to najbardziej ekologiczny statek na świecie. Jego budowa trwała cztery lata.
Na ten niecodzienny pomysł wpadł spadkobierca bajecznie bogatej rodziny bankierów, David de Rothschild, który od lat aktywnie działa na rzecz ochrony środowiska naturalnego. De Rothschild sfinansował budowę statku oraz przebieg całej wyprawy. Ekspedycja rozpoczęła się w Zatoce San Francisco w USA – po niemal 130 dniach katamaran dopłynął do portu Darling w Sydney, gdzie został przywitany przez ambasadora Stanów Zjednoczonych. Sześcioosobowa załoga pod dowództwem skipera Davida Thomsona pokonała cały Pacyfik, zatrzymując się po drodze na Kiribati, w Nowej Kaledonii i Samoa Zachodnim.
Głównym punktem wyprawy było przepłynięcie przez Wielką Pacyficzną Plamę Śmieci – sztuczną wyspę utworzoną przez prądy oceaniczne z nagromadzonych plastykowych odpadów. Ta gigantyczna góra śmieci dryfująca pomiędzy Kalifornią a Hawajami może mieć masę nawet 3,5 mln ton, a jej powierzchnia sięga 15 mln km2. Oceanolodzy szacują, że cała ilość odpadów unoszących się w wodach Północnego Pacyfiku przekracza 100 mln ton.
Lokalizacja Pacyficznej Plamy Śmieci, fot. Wikimedia Commons
David Thomson opowiadał później, że przeprawa przez ten sztuczny kontynent była wstrząsającym doświadczeniem: „na początku nic nie widać. Większość odpadków jest bardzo drobna, ale łatwo dostrzec większe kawałki, od których odbija się światło, albo te o czerwonej barwie. Schodząc pod wodę, odnosisz wrażenie, że poruszasz się w gęstej zupie” – tłumaczył.
Pacyficzna Plama Śmieci została odkryta 12 lat temu przez Charlesa Moore’a. Dzisiaj już wiemy, jak powstała i jak olbrzymie są jej rozmiary, jednak problem dryfujących odpadów jest nadal lekceważony. Obszar ten dwukrotnie większy od Morza Północnego w 80% składa się z plastyku różnych rozmiarów, tworząc swojego rodzaju zawiesistą zupę. Pył plastykowy oraz większe odpady trafiają do obiegu łańcucha troficznego oceanu. Niestety, ptaki i ssaki morskie nie są w stanie ich strawić – śmieci zapychające przewody pokarmowe zwierząt są corocznie przyczyną śmierci 100 tys. ssaków i ok. miliona ptaków.
De Rothschild wraz z załogą przez swoje przedsięwzięcie chciał zwrócić uwagę opinii publicznej na globalny problem odpadów bezładnie wrzucanych do oceanów. Udowodnił również, że tworzywa sztuczne dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu mogą otrzymać drugie życie. „Butelkowy” katamaran będzie można przez najbliższy miesiąc podziwiać w muzeum morskim w Sydney. Po tym czasie sponsor całego projektu zamierza przekazać jacht do ponownego przetworzenia.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: www.plastiki.com
OB, ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.itar-tass.com, www.naukawpolsce.pl, pl.wikipedia.org, fot. www.youtube.com
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności