- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
Aktualności
Centrum Transportu Szynowego ma powstać na Politechnice Łódzkiej (13351)
2011-10-06Drukuj
Krajowe centrum badawczo-rozwojowe i edukacyjne – Centrum Transportu Szynowego CETRANS – ma powstać na Politechnice Łódzkiej. Zajmować się ono ma m.in. pracami badawczymi oraz kształceniem kadry na potrzeby przede wszystkim kolei dużych prędkości i kolei aglomeracyjnych.
List intencyjny dot. utworzenia Centrum Transportu Szynowego podpisali we wtorek na Politechnice Łódzkiej: minister infrastruktury, rektor PŁ, wojewoda łódzka, prezydent Łodzi, marszałek województwa oraz przedstawiciele PKP SA i PKP PLK.
Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przypomniał, że rząd przyjął program budowy i uruchomienia kolei dużych prędkości (łączącej Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań), obecnie realizowane jest studium wykonalności, a PKP PLK wybrały już wariant przebiegu tzw. linii "Y". (Zarząd PKP PLK wybrał trasę, którą zarekomenduje zespołowi międzyresortowemu; to on podejmie ostateczną decyzję ws. przebiegu linii – PAP).
"Czeka nas wielkie wyzwanie. Musimy przygotować potencjał, aby sprostać na etapie realizacji temu zadaniu. Do tego potrzebujemy wiedzy i ludzi. Podpisując list intencyjny stworzyliśmy podstawy, aby przygotować ludzi i pozyskać jeszcze większą wiedzę, po to, aby kolej XXI wieku za kilka lat mogła wjechać na polskie tory" – mówił po podpisaniu listu minister Grabarczyk.
Podkreślił, że prowadzone są rozmowy z partnerami z Niemiec i Czech, ale także z przedstawicielami UE aby ten projekt znalazł się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. "Także podpisaliśmy list intencyjny z ministrem transportu Czech o przedłużeniu linii +Y+ z Wrocławia do Pragi. Prowadzimy podobne rozmowy z przedstawicielami kolei niemieckich" – dodał Grabarczyk.
"W tej chwili pracujemy nad studium wykonalności. Za kilkanaście miesięcy otrzymamy tę finansową część studium, z której będą płynęły podstawowe wytyczne jak finansować projekt. Zdając sobie sprawę z sytuacji na rynkach finansowych zakładamy, iż jest możliwa realizacja tego projektu w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, tak aby wprost nie obciążać kosztami budżetu państwa" – zaznaczył szef resortu infrastruktury.
Według niego, początkowo koszt budowy linii kolei dużych prędkości i zakupu taboru szacowano na ok. 24 mld zł; ostatnie szacunki – zdaniem ministra – wskazują, że może być on niższy – na poziomie ok. 21 mld zł.
Zdaniem prof. Marka Bartosika z Politechniki Łódzkiej do zadań CTS będzie należało m.in. wykształcenie kadry, stworzenie zaplecza naukowego i technicznego dla potrzeb kolei dużych prędkości i praca na rzecz interdyscyplinarnych projektów badawczych. Politechnika Łódzka ma być koordynatorem prac Centrum i w niej zlokalizowana będzie część bazy badawczej.
Powstać ma także konsorcjum wspierające Centrum, w którego działanie będą zaangażowane – od strony kształcenia, badawczej i różnych specjalizacji – ośrodki akademickie i instytuty badawcze pracujące na rzecz kolei z całego kraju. Twórcy Centrum mają zamiar wystąpić do rządu o utworzenie programu wieloletniego dot. naukowego, dydaktycznego i technicznego wsparcia kolei dużych prędkości.
W ocenie prof. Bartosika jeżeli kolej dużych prędkości ma stać się silnym impulsem rozwojowym w gospodarce, najważniejsze jest przygotowanie kadry, bowiem w Polsce brakuje specjalistów od tej nowoczesnej technologii.
"Najważniejszą sprawą jest wykształcenie kadry akademickiej i co najmniej 1500 inżynierów w ciągu 10 lat, bo takie są szacowane potrzeby kolei dużych prędkości i kolei aglomeracyjnych, które muszą być we wszelkich wielkich miastach. Efektem końcowym ma być albo specjalista, albo wyrób przemysłowy dla kolei dużych prędkości. Rolą Centrum jest bowiem maksymalizacja udziału polskiego przemysłu w programie kolei dużych prędkości" – zaznaczył naukowiec.
Linia "Y" będzie mieć długość ok. 469 kilometrów i pozwoli na skrócenie czasów przejazdu między Warszawą a Łodzią do 35 minut, Warszawą a Poznaniem do 1 godz. 35 minut a między Warszawą a Wrocławiem do 1 godz. 40 minut. Budowa linii ma się zacząć w 2014 r., a pierwsze pociągi mają nią pojechać w 2020 r.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności